Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Irriteret tyktarm?

Hej. Jeg er en pige på 16½, og jeg har over en længere periode haft problemer med min mave.

Jeg har før haft symptomer lign. irritabel tyktarm, og føler nu, at de er kommet tilbage. Jeg er dog ikke sikker på, at tilfældet er irritabel tyktarm.

Jeg er fornylig begyndt at spise nogle piller (Paraghurt®), som er et tarmfloraregulerende middel mod diarré. Før jeg begyndte på pillerne havde jeg både diarré, normal og hård afføring, og jeg havde tit afføring. Efter at jeg er begyndt at tage pillerne, er min afføring blevet til kun normal og lidt hård, og jeg er ikke så tit på toilettet, som jeg var før. Jeg tager pillerne over 10 dage. Inden jeg købte pillerne spurgte jeg på apoteket, om der var bivirkninger, og hvad de gjorde godt for m.m. Jeg fik at vide, at de virker på grund af indholdet af levende mælkesyreproducerende bakterier, der normaliserer indholdet af bakterier i tarmen - dvs. at de genopretter tarmfloraen, og at der ikke var nogle bivirkninger (dette står også på seddelen i pakken, og jeg har ikke haft nogle bivirkninger). Problemet er så bare, at jeg stadigvæk er øm i maven, når jeg trykker ind. Jeg skal trykke hårdt før det bliver ømt, men jeg synes alligevel, at det er en smugle bekymrende. Jeg har gået og trykket ind på min mave i mange dage i træk nu, for at mærke om alt mærkede normalt og om der stadigvæk var ømt - så jeg ved ikke om det er derfor, at det bliver ved med at være ømt. Før var ømheden i venstre side, men nu er det lige i mellemgulvet og lidt længere ned.

Håber nogle kan hjælpe, jeg har en tid ved min læge om ca. en uge.
Log in eller Registrér for at kommentere.