Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min kæreste mentruation!

Redigeret 23 juli, 2011, 06:05 i PMS og menstruation
Hej netdoktor.. Jeg har min kæreste som er 15år. vi har haft samleje hvor kondomet smuttede. hun har taget en fortrydelses-pille. hun er stadig ikke startet på sine p-piller. og nu har vi det problem, at hun har spændinger i brystet, og det kan jo bestå af fortrydelses-pillen, har jeg læst om. men hendes menstruation er ude blevet i 6dage efter hendes plan. jeg ville meget gerne høre hvad det kunne være? for hun har ikke noget kvalme eller noget, kun det med brystspænding og ude blevet menstruation. Hvad kan vi gøre? og hvad tror i årsagen er?

Ps. Vil meget gerne have et svar! Mvh

Kommentarer

  • Indstillinger
    For det første: Når man har taget en fortrydelsespille, så er det altså stærke sager, der sagtens kan lave rod i menstruationen, så at den er udeblevet kan godt være derfor. Brystspændinger kan også være derfor, som I har læst. Det er en prævention, der kun skal bruges i yderste nødstilfælde.

    For det andet: Hun kan da tage en test, nu menstruationen er udeblevet, for naturligvis kan I ikke udelukke graviditet.

    For det tredie: En sætning, du skriver springer mig i øjnene: "hun er stadig ikke startet på sine p-piller". Hvad mener du helt konkret med det? Det er altså ikke noget, piger SKAL tage. P-piller er hormoner, der går ind og styrer fertilitet medicinsk, og det er dejligt nemt - især for drengene, men specielt sundt er det altså ikke for en helt ung pige.

    Du og I skal øve jer i brugen af kondomet. Det skal være et ordentligt mærke, og det skal passe. Det skal sidde helt tæt og der skal ikke være luft, for er der det, kan det nemt springe.

    Kondomet skal bruges helt fra start til slut, og bruger man det korrekt, er det meget, meget sjældent, at det går i stykker. Det er en meget effektiv prævention, og har den fordel, at det dels er fuldstændigt uskadeligt og dels beskytter mod kønsoverførte sygdomme, hvad p-piller ikke gør.
  • Indstillinger
    Tak for det hurtige svar. Og det jeg mener med ppillen, er at hun har lige fået dem inden, og var klar til at begynde på dem nu hvor hendes menstruation ville komme, men da den ikke er kommet, er hun ikke begyndt.

    Og det med kondomet ved jeg godt, vi har nemlig gjort det med kondom, og jeg tjekkede de vigtige ting inden vi begyndte. men mange tak for svaret, jeg var næsten også sikker på at det var på grund af fortydelses pillen. Men ja, vi tager en smut ned forbi apoteket, eller supermarked for at få en test for en sikkerheds skyld. :)
Log in eller Registrér for at kommentere.