Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan jeg få hjælp til det her fra Interaktionsdatabasen

Redigeret 23 juli, 2011, 01:46 i Allergi
Jeg har været på interaktionsdatabasen for at se hvordan Livostin(virksomme stof her er levocabastin) og Mirtazapin(virksomme stof her er Mirtazapin) går sammen. Jeg læser det som at det ikke er de her to virksomme stoffer der går dårligt sammen(man skal tage 50% mindre Mirtazapin), men bare andre to virksomme stoffer i de to medicintype. Jeg ville dog være glad om der var een der kunne hjælpe mig, og se om jeg har tolket rigtigt.Der står følgende:

Stofgrupper
antidepressiva, SNRI
agomelatin, duloxetin, mirtazapin, nefazodon, reboxetin, venlafaxin

antihistaminer, til systemisk brug
acrivastin, azelastin, cetirizin, desloratadin, ebastin, fexofenadin, levocabastin, levocetirizin, loratadin, mizolastin, terfenadin

Klasseeffekt
Kombinationen af nefazodon og terfenadin bør undgås. Ved samtidig behandling med nefazodon og loratadin anbefales en dosisreduktion af loratadin på 50%. Nefazodon hæmmer i klinisk betydende omfang CYP3A4 og kombinationer med andre antihistaminer som metaboliseres af dette enzym må formodes at medføre øgning i plasmakoncentrationerne heraf. Den kliniske betydning af dette er dog tvivlsom; terfenadin er klart det mest kardiotoksiske af antihistaminerne.

MVH

Anne

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Anne

    Ifølge interaktionsdatabasen kender man ikke til, at der skulle være problemer med at tage Mirtazapin og Livostin sammen.

    Hvis du stadig er utryg ved det, kan du spørge apotekets farmaceut. Man kan aldrig være for forsigtig!

    At et andet antidepressivt middel end mirtazapin ved navn nefazodon og et andet antihistamin end Livostin (terfenadin) er en dårlig kombination, kommer jo ikke sagen ved.

    Så du har tolket svaret rigtigt ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen!!

    Tusind tak for dit gode hurtige svar.

    Det er jeg rigtig glad for at læse.

    Mange venlige hilsner

    anne
Log in eller Registrér for at kommentere.