Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fuldt beskyttet efter kludder i p-piller?

Redigeret 21 juli, 2011, 16:36 i Prævention
Hej.
Jeg er en ung pige, der har benyttet p-piller i et par år. Jeg har en tendens til at kludre i mine p-piller, men da jeg er på ''stærke'' p-piller føler jeg mig nogenlunde beskyttet og har kun haft gode erfaringer med at de har beskyttet mig ordenligt. Men nu har jeg så kludret meget i denne her måneds pakke, og af lidt uforklarelige grunde, har jeg ikke taget dem i rækkefølge, men bare en enkel hver dag, og har været for sent inde i måneden, så jeg ikke har kunnet ændre mine fejl og bare starte på en ny pakke. Men nu er der så meget forvirring i det at jeg fandt ud af, at hvis jeg spiste min pakke færdig ville jeg ikke få mens den normalt planlagte dag og besluttede at skippe de fire sidste piller og bare starte min mens, så den passede med min normale cyklus. Min mens er startet nu, ikke helt som den plejer synes jeg, men jeg har tænkt mig starte med min nye pakke mandag, den dag som jeg altid plejer (selvfølgelig). Men nu er mit spørgsmål bare om jeg er beskyttet på samme måde, som
jeg plejer eller om jeg ikke er beskyttet den næste måneds tid.

Håber der er nogen der kunne svare mig på det.

Venlig hilsen Sophie

Kommentarer

  • Indstillinger
    Brug kondom, for jeg tror du er rigtig ringe beskyttet af dem når du i den grad kludrer rundt i det.

    Lad være med at starte på næste pakke, brug kondom og se at komme til lægen og få talt om hvilken type prævention der er den rigtige for dig.

    For til det her kan jeg kun sige stakkels din krop - og stakkels dig den dag du bliver gravid fordi du ikke er beskyttet.

    Du kan fx. få p-plaster, p-stav eller spiral...
  • Indstillinger
    Det skal lige siges at jeg hverken er uforsigtig med både at passe på min krop og på at passe på graviditet. Det er bestemt ikke noget jeg tager
    let på. Min læge har foreslår p-piller til mig og ikke andre
    midler. Det er derfor vigtigt for mig at få styr på det igen, og ville bare hente et godt råd, og spørge til hvor sikkert eller usikkert jeg er beskyttet, eller
    om jeg skulle bekymre mig om noget andet. Jeg har været ret sikker på jeg ikke var beskyttet, men ville høre ad.
  • Indstillinger
    Nej, du er ikke beskyttet. Og din læge bør overveje hvorvidt P-Piller virkelig er rette prævention for dig. Prævention kan fejle - Men det er nemmere at se om et kondom er sprunget, end at huske hvornår man sidst tog sin pille.
    Hvis man er på pillen, må den bare ikke glemmes. Hvis den ikke tages som den skal, er du ikke beskyttet resten af måneden. Om du kommer en dag for sent eller ti, du er ikke beskyttet.
    Hvis det er 'problemet' med at kondommer hæmmer følsomhed, er der andre muligheder. I det tilfælde ville jeg måske sige P-stav.

    Så opsurmering - Nej, du er ikke beskyttet.
  • Indstillinger
    Hvad mener du med, at din læge foreslår p-piller, ikke andre præventionsformer?

    Har du fortalt lægen, at du ikke kan huske at tage dem?
    I så fald tror jeg at lægen vil foreslå en anden præventionsform. Gør han/hun ikke det, så vil jeg vove at påstå at han/hun ikke bør rådgive om prævention.
Log in eller Registrér for at kommentere.