Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Uregelmæssig menstruation efter vægttab?

Redigeret 20 juli, 2011, 06:41 i PMS og menstruation
Hej alle.

Jeg er en pige på 15 år, og jeg fik min første menstruation da jeg var 11. Min menstruation har aldrig været fuldstændig regelmæssig, men jeg havde egentlig regnet med, at det ville være regelmæssigt nu efter 4 år. For halvandet år siden begyndte jeg at tabe mig, og jeg er langsomt gået fra 56.5 (161 cm høj) til 48.8 (164cm). Jeg har ikke en spiseforstyrrelse, men i perioder har mit indtag været omkring 800 kalorier, og mit største ønske var at blive tyndere, ikke at bibeholde min sundhed.

Mellem 56.5 og 53 var min menstruation næsten regelmæssig, den kom ca. hver 4-5. uge. Men da jeg kom under 53 omkring maj sidste år, begyndte den at blive meget uregelmæssigt, og kom i en periode hver 6. uge, og i en periode hver 2. uge! Jeg var rigtig bange, og stoppede mit vægttab da jeg nåede 49 i august sidste år. Derefter vendte min menstruation efter lidt tid tilbage til hver 4-5. uge cirka.

Nu har jeg her i år genoptaget mit vægtab omkring maj måned, og er gået fra 52 til 48.8, og nu er der gået over 5 uger siden sidst. Har det noget med mit vægttab at gøre? Eller vitamin mangel? Jeg er rigtig forvirret og også ret nervøs.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg finder det meget sandsynligt at dine uregelmæssige menstruationer skyldes dit meget usunde forhold til mad.
    Som du selv er inde på, så mangler du højst sandsynligt vitaminer og mineraler (i en grad du ikke kan rette op på bare ved at spise en vitaminpille og fortsætte med så lidt mad).
    Dertil kommer, at uregelmæssige eller udeblevne menstruationer er en helt naturlig reaktion fra kroppens side ved sult.

    Det var så svar på dit spørgsmål. Men jeg er nødt til at skrive noget mere.


    Du skriver:
    "Jeg har ikke en spiseforstyrrelse, men i perioder har mit indtag været omkring 800 kalorier, og mit største ønske var at blive tyndere, ikke at bibeholde min sundhed."

    Kære du.
    Der tager du noget så grueligt fejl.
    Når man ønsker at tabe sig så højt at man spiser faretruende lidt (ja, 800 kcal er ALT for lidt) og er ligeglad med om det er usundt, så har man en spiseforstyrrelse.
    Sådan er det.
    Dertil kommer, at dit største ønske ikke VAR at blive tyndere - det er det igen nu.

    Du har anorektisk adfærd, og får du ikke gjort noget ved det, vil det meget sandsynligt for alvor få overtaget dit liv.
    Ud over hormonelle forstyrrelser og forstyrrelser i stofskiftet risikerer du at lever og nyrer tager skade, at udvikle depressioner, få hjertekramper, få mangeårige problemer med fordøjelsen, knogleskørhed og nedsat immunforsvar. Og det er bare et mindre udsnit af de mulige følger.

    Jeg ved godt, at det er ekstremt svært selv at se at man har en spiseforstyrrelse. Man tænker "Jeg er jo ikke undervægtig" og "Jeg SPISER jo" og meget mere, men man tager fejl. Og man ser noget forkert i spejlet.

    At dine menstruationer er så uregelmæssige er et dårligt tegn, og jeg vil råde dig til at få taget blodprøver. Både for at få tjekket hormoner, stofskifte og vitaminer/mineraler.
    Når du så er der alligevel, skal du fortælle lægen, om dine spiseproblemer, så I kan få en snak om det.
    Måske kan lægen have nogle samtaler med dig både om mad og om hvad det er der ligger bagved (manglende selvværd/traumer eller hvad ved jeg) eller også kan han/hun henvise dig til en psykolog eller anden behandling.

    Du bør tale med et familiemedlem, en lærer eller fx. en venindes mor. Du kan også vælge at skrive et brev til en af dem.
    Er det helt umuligt for dig kan du godt selv ringe til lægen og bestille en tid. Telefonnummeret står på dit sygesikringsbevis.
Log in eller Registrér for at kommentere.