Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bilde sig selv ind der er noget galt?

Hej netdoktor, det virker som om jeg har bildt mig selv ind at der er noget galt med mig. Jeg går rundt med en uro i min krop og i mine tanker. Jeg er meget tit svimmel men det skyldes muligvis at jeg ikke får sovet så meget og ikke spiser nær så meget som hvad jeg plejer. Jeg har svært ved at tænke på andet end hvor dårligt jeg har det. Det lykkedes mig at se bort fra mine "symptomer" i en uges tid hvor jeg havde det perfekt, men så kom det igen og det har stået på et par dage nu. Jeg har stress, deprission, angst symptomer. Jeg kan nogen gange få det rigtig dårligt af at tænke på om jeg nogensinde får det godt igen osv.. hvor jeg bliver meget mere urolig og bliver nødt til at rejse mig og lave noget for at glemme den tanke. Men spørgsmålet i mit hoved lyder konstant på om der er noget galt med mig? Eller bekymre jeg mig bare for meget? Jeg får det kun dårligt når jeg minder mig selv om at jeg har det dårligt. Håber i kan hjælpe mig til at finde ud af hvorfor jeg har det sådan her. Dreng 18

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Nirvana

    Det kunne godt se ud til, at du tror, at det er læger eller andre eksperter, du har skrevet til. Men sådan forholder det sig ikke. Dette er en debat, hvor almindelige mennesker udveksler erfaringer om sygdom og sundhed.

    Jeg vil gerne give dig et råd ud fra de erfaringer, jeg har. Det er ikke min erfaring, at man kan bilde sig selv ind, at man er syg og på den måde få de problemer, du beskriver.

    Nej, depression, angst og stress får man af overbelastninger. Disse overbelastninger kan være mange ting, lige fra biologiske tilstande, så som mangel på vigtige næringsstoffer eller lavt stofskifte til følelsesmæssige belastninger fra en traumatisk barndom eller mobning og meget, meget mere.

    Jeg kan jo ikke vide, hvad dine problemer skyldes, men jeg tror altså, at din uro, søvnproblemer, bekymringer og alt for mange tanker er symptomer og dermed en følgevirkning af din tilstand og ikke årsagen til den.

    Derfor synes jeg, at du skal gå til læge hurtigst muligt og bede om at blive grundigt undersøgt. Heldigvis er det muligt at få hjælp.

    God bedring og mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kære dig.

    Tjo, man kan vel teoretisk set godt bilde sig selv ind, at der er noget galt. Det ses ofte hos hypokondere, der ubevidst bilder sig selv ind, at de har en fysisk sygdom og rent faktisk mærker fysiske symptomer.

    Men i dit tilfælde tror jeg, at den logiske forklaring er, at der rent faktisk ER noget galt. Jeg synes ligesom Kameliadamen, at du skal tage et smut til lægen og se om du kan blive henvist til en psykolog og evt. få noget antidepressiv medicin, hvis det er det, der er galt med dig.

    Det lyder under alle omstændigheder ikke som om du har det godt. Så det kunne være godt, hvis du kunne gøre dig selv den tjeneste at lytte til, hvad din krop og dit sind fortæller dig. Det er vigtigt at man passer på sig selv og gør noget for at få det bedre. For der er desværre sjældent andre der kommer og gør det for én.

    Jeg håber du finder modet til at gå til lægen for at få noget hjælp, for det lyder bestemt ikke til, at din situation er holdbar.

    Kærlig hilsen Trine
  • Indstillinger
    Kære Nirvana: Er du een af dem som synes at alt skal være perfekt ?
    Du skriver at du har haft en perfekt uge uden symptomer.
    Hvorfor så ikke bare fortsætte .
  • Indstillinger
    Kære Phillip.

    Ikke for at svare for Nirvana, men for at imødekomme de negative følelser dit indlæg kan skabe hos ham: Man kan ikke bestemme hvordan man har det psykisk. Og derfor kan han ikke bare fortsætte med det. Hvis man bare kunne vælge at tingene skulle være perfekte, så ville de psykiatrisk hospitaler ikke være så overbebyrdet.

    Så man kan altså ikke bare lige...

    Tvært imod kender jeg fra mig selv, at hvis jeg er så heldig at have en perfekt uge i en dårlig periode i mit liv, så bliver den ofte efterfulgt at en endnu dårligere periode, fordi jeg nok har overset nogle signaler og følelser for at kunne have det godt. Og så kommer straffen altså hårdt bagefter, fordi kroppen og psyken nægter at blive overhørt.

    Kærlig hilsen Trine
  • Indstillinger
    Hej nivarna jeg synes du skulle besøge din læge og se om der er noget i vejen med dig . så er du fri for at gå at være urolig hele tiden. så hver gang du føler uro om der er noget i vejen med dig og du mærker det er anderledes . så bare tag hen til din læge . og snak med ham/ hende. og hør om du er rask. det er du en person der har brug for. For ellers vokser tankerne sig store i dit hoved. og tankerne styrer dit liv. Hvis du er svimmel får du nok at drikke det bliver man også svimmel af hvis man mangler vand . 2 liter daglig. du kan bede om at få målt dit blodtryk hos lægen . hvis det er lavt bliver du også hurtig svimmel. så ring du og få en tid i næste uge . held og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.