Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvordan fjerner man ørevoks?

Hvad er den bedste måde at fjerne ørevoks på?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ørevoks skal sådan set slet ikke fjernes - det er ørets egen beskyttelse, og det bør man holde sig fra.

    De fleste problemer med for megen ørevoks har man selv skabt ved at grave med diverse remedier, skylle, skure og skrubbe. Jo mere man gør af den slags, jo mere øjevoks, vil man producere, på nøjagtigt samme måde som, jo mere en kvinde ammer sit barn, jo mere mælk, vil hun producere, så jo mere ørevoks, du graver ud, jo mere vil du få.

    Hvis dit problem er blevet for voldsomt, vil jeg foreslå dig at gå til din læge evt. med henblik på en henvisning til en ørelæge, der kan hjælpe dig, så dit problem kan blive løst en gang for alle.

    En læge fortalte mig en gang, at man ikke skal stikke noget ind i øret, der er tyndere end ens egen lillefinger.

    De fleste tror, at vatpinde skal helt ind i øret, og det er helt forkert - de kan evt. bruges til folderne i de yderste øreflipper, men ellers skal de holdes langt, langt væk fra ørerne.
  • Indstillinger
    Hej Peter.

    Det første svar du har fået kan jeg kun medgive. Det er nemlig fuldstændig rigtigt at øret er selvrensende. I princippet ville det svare til at begynde at stikke ting op i endetarmen for at rengøre den. Meget unaturligt...

    Man kan gøre det, at man tører sig i øreåbningen, når man har været i bad med et håndklæde.

    Hvis har har problemer med ørevoks fx. efter mellemørebetændelse eller meget svømning, kan man komme et par dråber olie (yes, det man laver mad med!) ind i øret og skylle efter med en øre-skylle-dims. Det man kan købe til at fjerne voks med er snyd og humbug og virker ikke bedre end olie.

    Og ja, som der også stod i det andet svar, kan det anbefales, at du går til lægen, hvis du har problemer med for meget ørevoks. Hvis man har haft renset ørene, kan det giver problemer med ørevoks, fordi man får dannet en prop ved at skubbe ørevoksen længere ind i øret. Man opdager det typisk ved, at man ikke længere kan høre så godt på det pågældende øre.

    Kh Trine
  • Indstillinger
    Jeg siger som de andre, man skubber ørevoks ind i øret, så det danner en prop.
    Man kan dog få vokspropper uden man har gjort noget. Det kan heldigvis skylles ud hos lægen.
    Jeg ville aldrig begynde at rode med ørerne selv. Kun fjerne det voks i yderkanten, hvis der er noget.

    Det jeg egentlig ville sige er : Pas på med at stikke vatpinde ind i ørerne på jeres børn. Jeg kender en, der som voksen har det dårligt ved tanken om disse vatpinde. Hun bebrejder sin mor i dag, hvad hun gjorde.
  • Indstillinger
    Nogen mennesker danner meget ørevoks uden nogen speciel grund. Er der tendens til propper, bestiller man bare tid hos en ørelæge. Der kræves ingen henvisning.
    Man skyller ikke propper ud med vand mere. Hos ørelægen bliver det suget ud, uden brug af vand.
Log in eller Registrér for at kommentere.