Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mavesyre - Mave cancer ??

Jeg er en pige på 22år, i forgårs vågnede jeg op kl 2 om natten og følte min hals var i brændt, eller ved at blive ætset op, jeg ringede til vagtlægen og han sagde det var mavesyre, så han sendte nogle piller ned på apoteket, jeg skal så ringe til min egen læge og havde taget en eller anden prøve for at se om der er en bakterie i min mave .

Mine spørgsmål er så ?
- Kan det være mavecancer ? (nogen har jo allerede malet fanden på væggen for mig)

- Hvad skal jeg ungå at spise ?
- Hvor kan jeg finde opskrifter henne på noget mad jeg må spise ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Min søn har også for meget mavesyre. Han fik nogle piller og det har taget det. Ellers lever han, som han plejer.
    Du kan være ganske rolig. Det er sikkert ikke så slemt.
  • Indstillinger
    Tilbageløb af mavesyre kaldes også reflux og halsbrand, og det er hamrende ubehageligt men ret almindeligt.

    Nogen oplever det en sjælden gang imellem og andre ofte.

    Når det bare lige var en enkeltstående episode er der næppe nogen anden grund end at du lige var uheldig at have spist eller drukket et eller andet der generede maven i en sådan grad at der kom tilbageløb.

    Havde du spist et stort måltid/spist meget stærk eller fedtrig mad/drukket kaffe, alkohol eller juice lige før du gik i seng/spist lige før du gik i seng?

    Ærligt talt er jeg overrasket over, at vagtlægen henviste dig til egen læge for at få taget prøver når det var første gang du oplevede det.

    Jeg havde det i en lang periode sammen med mavesmerter og skiftende afføring, og det viste sig at være pga. laktoseintolerans.

    Har du læst om mavekræft?? Det opstår hos 500 personer om året og risikoen øges efter 45 års-alderen. Så at tro at du skulle have mavekræft fordi du har oplevet syretilbageløb en enkelt gang syntes jeg er rimelig langt ude, så fortæl du det til den person der satte den idé i hovedet på dig.

    Som sagt så tror jeg ikke der er noget som helst i vejen med dig eftersom det var en enkeltstående episode.
    Og jeg mener heller ikke der er nogen grund til at begynde at ændre spisevaner hvis ikke det er noget der kommer igen snart.

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... skatar.htm
    http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/halsbrand.htm
Log in eller Registrér for at kommentere.