Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

bristet kondom

Redigeret 17 juli, 2011, 16:07 i Prævention
Vi har efterhånden haft sex nogle gange

En morgen vi havde sex, bristede kondomet hvorefter hun fik en fortrydelsespille indenfor en time.
morgenen efter (søndag) bristede den igen... om mandagen fik hun en pille mere.
Weekenden efter bristede det så igen og der fik hun også en pille samme dag...
Dagen efter det havde vi så anal sex, men da jeg skulle til at ind, ramte jeg forkert.. den kom ikke rigtig ind, og jeg kom ikke eller noget..

Nu til spørgsmålene:
skulle hun have haft en pille mere? - vi prøvede at tøre så godt vi kunne med vat selvom jeg ikke kom og den ikke kom rigtigt ind. og hun fik jo en pille dagen før.

Hvad skal vi gøre for at kondomet ikke bliver ved med at briste? er den for lille/for stor?

det skal lige siges hun ikke er på p-piller

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg håber din kæreste har haft lægen inde over dette voldsomt massive indtag af heftige hormoner? Sig mig, har hun da ikke været vældig dårlig efter det? Nej, det skal du ikke svare på, men disse fortrydelsespiller er altså ret så heftige sager, som man altså ikke bare lige skal tage i tide og utide, og den skaber ravage i hendes hormoner og sikkert også i den næste menstruation.

    Et kondom, der passer og er sat rigtigt på, går altså ikke sådan i stykker i tide og utide, så det skal du altså se at få øvet dig i at få sat rigtigt på.

    Det skal sidde helt tæt og der skal ikke være luftbobler i. Det skal passe og altså hverken være for stort eller for lille.

    Og så skriver du til sidst, at du lige vil fortælle, at hun ikke tager p-piller. Den bemærkning - sammen med at kondomet hele tiden går i stykker - fortæller mig, at I altså ikke ved ret meget om prævention. Hvis hun tog p-piller, så var det da slet ikke nødvendigt med en fortrydelsespille oveni.

    Jeg vil foreslå jer at søge på nettet efter noget information om sex og prævention; alternativt kan I ringe til sex-linien, en rådgivning for unge.
  • Indstillinger
    ved godt det med de fortrydelsespiller.. ved godt de kan lave lidt ged i menstruationen og måske udsætte den.
    men man kan godt bruge p-piller og kondom samtidigt, hvis man er bange for sygdomme... men det er nu ikke noget problem hos os.

    men jeg spørger jo bare for at høre hvad andre folk ville gøre...
    hvis vi siger hun tog nødprævention i går, kan den så stadig virke hvis man har ubeskyttet sex i dag?
    og hvor stor ville chancen være for at hun blev gravid, nu når jeg ikke var helt inde (nærmest ikke inde) og jeg ikke kom og ikke var kommet tidligere... og vi tørrede med vat... chancen er der vel, men den er vel ikke særlig stor? :)
  • Indstillinger
    Det lotte mente var ikke, at man ikke skal bruge kondom når man tager p-piller. Det er som du siger en rigtig god idé for at beskytte mod sygdomme.

    Det hun mente var, at hvis man tager p-piller, så skal man ikke tage fortrydelsespiller hvis man har haft sex uden kondom :)



    Jeg er overbevist om, at fortrydelsespiller også mindsker risiko for graviditet ved ubeskyttet samleje dagen efter indtag. Alt andet virker ulogisk ud fra den måde fortrydelsespiller virker på.

    Men det er sådan set lige meget i det her tilfælde.
    Selvfølgelig skal man ikke gnubbe pikken rundt dernede uden kondom på, så det er fint at I er påpasselige, men risikoen for graviditet ved det du beskriver er sådan cirka ikke-eksisterende.

    I tilfældet den weekend hvor hun tog fortrydelsespiller med et par dages mellemrum ville det dog have været relevant at vide.
    Hvis I kommer ud i samme situation en anden gang, så skal I spørge på apoteket, for jo færre fortrydelsespiller hun tager des bedre.

    Normalt syntes jeg man helst bør undgå at tage p-piller, men hvis kondomerne bliver ved med at springe for jer, kunne det være at I skulle tale med lægen om at hun får p-piller i en periode indtil I har lært at bruge kondom.
    Det tror jeg er bedre for kroppen end hvis hun tager en eller flere fortrydelsespiller hver måned.



    Med hensyn til at kondomet brister:

    Hvis kondomet er for lille er risikoen for at det springer høj.
    Men risikoen for at et kondom der passer springer er høj hvis der er luft i, så det at det springer betyder ikke nødvendigvis at kondomet er for lille.
    Man må bare heller ikke bruge et kondom der er for stort, for så er der risiko for at det falder af...

    Prøv at måle omkredsen af din pik når den er stiv, og regn så diameteren ud bagefter (omkredsen i cm divideret med 3.14).
    Så kigger du bag på kondompakken og sammenligner tallet med den omkreds der står på pakken.

    Hvad er de to tal?

    Jeg vil foreslå, at du trækker dig ud af hende før du får udløsning, selvom du har kondom på.
    Risikoen for at det springer er ekstra høj når udløsningen kommer.



    Og så vil jeg lige tilføje et P.S.
    I bør virkelig også bruge kondom ved analsex, for du kan blive meget syg af de bakterier du risikerer at få op i urinrøret fra numsen (de kan også være der selvom hun er ren).
    Og så skal der skiftes kondom før pikken kommer i nærheden af fissen.
Log in eller Registrér for at kommentere.