Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Søger gode råd!!

Redigeret 18 juli, 2011, 13:17 i Sportsskader
Hej. Jeg er en 16-årig pige, der har løbet i omkring 3 år fast 3 gange om ugen. På det sidste har jeg løbet flere 10-kilometerløb og det har været intet problem, jeg føler jeg har overskud til mere. Så tanken om en halvmaraton begyndte at melde sig, men jeg er lidt i tvivl om det er en god ide. Kan jeg risikere at overbelaste min krop, når jeg nu kun er 16 år? Og er der nogle ting jeg skal tage særligt hensyn til?

Håber der er nogen derude, som kan hjælpe mig :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg er bestemt ikke meget vidende omkring dette emne, men jeg ved dog så meget at selv om det er godt og sundt med motion, så kan overtræning give livsvarige skader, og det er vel netop de tanker, du også har?

    Du har nu gradvist trænet dig op til at kunne løbe 10 km uden problemer, men et halvmaraton er jo mere end dobbelt så langt, så derfor skal du naturligvis gradvist også træne dig op til det.

    Først og fremmest vil jeg foreslå dig at blive rådgivet af fagligt kompetente. Er du ikke medlem af en sportsklub? Hvis ikke klubben er så stor, at de selv har fagfolk tilknyttet, så kan du måske forhøre dig der om, hvor du skal henvende dig. Du skal tale med en idræts-fysiopterapeut eller idrætslæge, så du kan sikre dig den optimale rådgivning omkring den rette træning.

    Jeg vil dog mene, at hvis du stille, roligt og gradvist træner dig op - først med f.eks. 12 km, så med 14 og så fremdeles og hele tiden lader din krop følge med og restituere sig, inden du presser den yderligere, så vil det ikke være noget problem.

    Problemet er jo, når man presser sin krop ud over ydeevne og ikke giver den ro til at restituere sig. Det er der de varige skader kan komme.

    Du har selvfølgelig for længst lært at varme kroppen ordenligt op inden du løber, og efterfølgende lave alle de rette øvelser, så din krop hele tiden er i balance.

    Held og lykke med dit projekt - det skal nok lykkes for dig.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar :D I 2 måneder har jeg fulgt et halvmaratonsprogram på www.iform.dk. Dette program hedder 'fra 10 km til en halvmaraton' og efter 3 måneder burde man være i stand til at gennemføre et halvmaraton. Jeg er jo så 2/3 igennem det, og føler slet ikke det er for hårdt, lige pt løber jeg 9-12 kilometer 3 gange om ugen...

    Så mon ikke det er træning nok, eller...? Jeg ved det ikke :)
  • Indstillinger
    Du følger programmet, så selvfølgelig er det træning nok. Der er ingen grund til at presse mere træning ind og derved risikere skader.
Log in eller Registrér for at kommentere.