Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

skizofreni eller hvad er det?

Redigeret 16 august, 2011, 16:14 i Skizofreni
jeg skriver dette indlæg, for at få lidt hjælp.. Jeg er 26 år gammel og fik for ca. 1 1/2 år siden dianogsen på organisk paranoid eller skizofreniform sindslidelse.. grundet den hedder organisk er fordi den stammer fra en hjerneskade.. men den går i grove træk ud på det samme som paranoid skizofreni. Jeg er dog ikke helt tilfreds med dianogsen, da jeg ikke synes den medicin jeg får gør noget godt for mig overhovedet, jeg har kun taget 30 kilo på siden jeg startede på den, og har fået massere af strækmærker.. Jeg er i tvivl om det overhovedet er det jeg lider af, pga. jeg selv nævnte det for lægen der gav mig dianogsen at det kunne være det, da jeg har mange af de samme symptomer, og har lidt af deprision i en lang årrække, hvilket også har ført til angst. medicinen jeg får mod deprisson hjælper heller ikke rigtig. jeg føler mig stadig træt og udkørt, kan ikke falde i søvn om aftenen pga. tankemylder (det jeg måske har defineret som "stemmer" over for min tidligere psykiater) jeg har nu skiftet psykiater, og overvejer at fortælle ham det som det er.. en ven nævnte for mig at jeg skulle prøve at tjekke adhd.dk og sammenligne det med mine symptomer. og de passer alle på mig, bortset fra det de skriver med at man kan være dårlig til at læse og skrive.. hvilket jeg er sådan okay til.. men hvordan får jeg dem til at lave en ny undersøgelse på mig? vil de bare godtage den undersøgelse der kommer fra det gamle sygehus? håber på svar.. gerne fra læge..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære dig.

    Denne brevkasse er kun for brugere, så der kommer nok ikke et svar fra en læge. Så skal du nok skrive til lægebrevkassen. Men jeg vil rigtig gerne svare dig alligevel.

    Du kan skam kræve at få lavet en ny undersøgelse. Hvis din nye psykiater ikke er med på den, så kan du blive henvist til lokalpsykiatrien af din læge, som så kan få dig udredt forfra.

    Af ren og skær nysgerrighed... De stemmer du har beskrevet, er det andre stemmer eller var det som din egen stemme, der bare sagde nogle ting, som du ikke havde styr på? Der ligger en rigtig vigtig forskel der, nemlig.

    Du skal ikke være bange for at spørge psykiateren. Det er en meget alvorlig sag, og du skal have det godt og have den bedste hjælp. Og det burde psykiateren selvfølgelig også være interesseret i. Så jeg synes du skal bede om en bred udredning, hvor du bliver testet for alle slags psykiske forstyrrelser. Jeg har selv fået lavet den test to gange, og jeg mener den tester for skizofreni, bipolar/meniodepression, OCD, angst, depression og personlighedsforstyrrelser.

    Så giv dig selv det bedste og stå ved din tvivl over for din læge og psykiateren.

    Jeg håber det hele kommer til at gå bedre for dig.

    Kærlig hilsen Trine
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg har selv skizofreni. Jeg har i flere år gået hos en psykiater, der ikke ville "tro på", at der var mere galt end angst og depression.

    Jeg tog til min egen læge, og forklarede hvordan jeg havde det. Han henviste mig til distrikspsykiatrien.

    Her er jeg kommet i den rette behandling.

    Tag til din egen læge. Der kan de hjælpe dig med at komme videre.

    Johanne
  • Indstillinger
    Det er mere som min egen stemme, eller tanker jeg bare ikke helt kan styre hvilken retning skal gå..
  • Indstillinger
    Du kan komme hos den øverste psykriatre og få stillet en diagnose af ham . og han kun hører dine symtomer og ikke læser fra de andre læger . har udtalt sig om dig . og læser din journal. det har jeg fået . for mange år siden. spørg om en henvisning ved lægen. held og lykke
  • Indstillinger
    Jeg tror ikke på diagnoser. Jeg tror ikke på medicin. Jeg tror på udveksling af viden .
    Jeg kan klart anbefale en kost uden at spise kød og animalske produkter i det hele taget.
    Min baggrund er den at jeg har trænet mig i bevidst at skelne andre menneskers og min egen hjerneaktivitet fra dyrenes bevidsthed.
    Det ikke at spise kød hvor jeg bærer ansvaret for et andet individs død og angsten som er forbundet med dødsøjeblikket er en mulighed for at blive mere bevidst om hvad jeg som menneske består af.
    Jeg læste forøvrigt en dag at ordet skizofreni tidligere dækkede over et begreb som kaldes ungdomssløvsind.

    Jeg er uddannet på sygeplejerske niveau i anatomi, fysiologi og sygdomslære og har forsket i sammenhængen mellem kostens betydning og hjernens, kroppens sundhedstilstand. Kød kræver en enorm mængde energi at fordøje, modsat frugt og grænt, som giver energi, økologisk gerne ,så vi slipper for skadelige pesticider.

    Der er i den danske befolkning og blandt læger og psykiatere en manglende viden om hvad der er grunden til et menneskes ubalance.
    Der er vist ingen tvivl om at traumatiske oplevelser , skilsmisse, svigt overfor sine børn, selv at være udsat for omsorgssvigt, sygdom og dødsfald, mist af bolig, arbejde, naturkatastrofer m.v. Og ikke at glemme, alle de voldsomme ting som sker på verdensplan, ulykker, krig, vold m.v. påvirker os alle.

    Gennem vores bevidsthed om at både du og jeg har ret til at være her, uanset hvad der sker er en essentiel følelse som er nødvendig at huske på. Men at være her , betyder også at at både du og jeg skal give andre lov til at leve deres eget liv i frihed.
    Der sker et stort magtmisbrug i den psykiatriske behandlingsform på danske hospitaler, både frihedsberøvelsse og tvangsmedicinering, som er så voldsomme overgreb og traumatiske oplevelser, at det i sig selv kan give angst for at leve og være ærlig blandt andre mennesker.
    Jeg ønsker for dig at du finder dig selv.
    Mit generelle ønske er at både læger og dem de kalder " deres patienter" vil forstå at ingen behøver være patienter.
    At fratage et menneske dets frihed og med tvang via en sprøjte indgive et stof som kaldes medicin, skal være forbudt i Danmark.
    Der står i grundloven at vi i Danmark har ytringsfrihed.
    Et menneske der er frarøvet sin bevidsthed via tvangsmedicinering har ikke ytringsfrihed.
    Et menneske som er berøvet sin bevægelsesfrihed kan ikke frit ytre sig der hvor det er nødvendigt for at loven ændres.
    Vi skal lære at skelne mellem det gode og det onde i os selv og i andre .
    Vi har ret til at slå dyr ihjel , men min erfaring er at det er den forkerte måde at få føde på.
    Hvis ikke vi ændrer indstilling til livet, vores eget og andre individers vil vores hjerner og kroppen som helhed ikke overleve katastrofer.
    Kun ved at erkende liv, at lære at elske og ikke bruge magt over andre , eller misbruge vores egne resourcer, kan vi udvikle vores bevidsthed om hvem vi er hver især. en
    De der arbejder i medicinalindustrien, der må (ikke) ske kun vil tjene penge,
    må ske virkelig vil andre det bedste. skal indse at medicin ikke er vejen, alene af den grund, at den helhedsvirkning medicin har - og i dette forum taler jeg specielt om psykofarmaca, er så negativ for den generelle sundhedstilstand i vores fysiske krop.
    Blot for at nævne et par eksempler, ; vægtøgning, manglende empati, manglende energi, manglende følelse i kroppens muskler, som er livsnødvendig for at leve et aktivt glad liv.
    Medicin sløver, fratager en oplevelsen af egen individualitet, at være et selvstændigt tænkende womenneske.

    Kære du som læser dette, lev sundt, økologisk, vegetabilsk, pas på din krop, ingen medicin, ingen spiritus, stoffer, tobak, ingen kød.
    Lad dyrene leve også, mange af dem har måske lagt krop til den medicin som læger tvinger andre til at afprøve.
    Læger tænk jer om. I skal ikke have ret og lov til at beslutte på andre menneskers vegne om de fungerer i hovedet eller ej.
    I har ikke forstået alt om jer selv hvis ikke I respekterer at ikke-lægeuddannede mennesker ved mere om sig selv og kender sig selv bedre end I gør.
    pilitikere her i landet har lavet en lov der frarøver mennesker i personlig krise deres frihed og tænkeevne i årevis, på grund af uvidenhed.
    At høre stemmer, tankelæse, se billeder i hjernen, er ikke nødvendigvis noget sygt men en måde mennesker har kommunikeret gennnem årtusinder, fra liv til liv.
    Om du møder et menneske en dag som mener at det har levet før og kommer til det igen, så respekter individets ret til sin oplevelse og støt det istedet i at finde sin sandhed.
    Det sker ikke ved tvang og medicin, kun ved selvindsigt og en erkendelse af at møde andre ligeværdigt og værdsætte andre.
    Klart ingen har lov at bruge vold og er et menneske kommet dertil, skal det stadig have støtte til at være til stede, men til det er også en grund og det skal lære at finde ud af hvorfor det har brugt den form . Måske det er opdraget med slag.
    Erkend din magtside og elsk.
  • Indstillinger
    Kære Mharbo.

    Når det er din egen stemme du hører, så tyder det på, at det er det, man kalder tankemylder. Dvs. at dit hoved simpelthen kører så stærkt, at det føles som om, det ikke engang er dine egne tanker. Men i forhold til skizofreni er det et godt tegn, for det tyder netop på noget andet.

    Det kan være utroligt svært at diagnosticere en person i krise. Dvs. en person, der har det virkeligt dårligt. Det er faktisk nemmere at gøre i en periode, hvor psykiateren bedre kan kommunikere med patienten og patienten ikke står midt i problemerne og derfor kan beskrive dem mere objektivt. Jeg blev selv diagnosticeret under en indlæggelse med borderline og nogle andre personlighedsforstyrrelser. Ved senere og meget grundigere udredning viste det sig, at jeg slet ikke har nogen form for personlighedsforstyrrelse.

    Jeg håber alt det bedste for dig, så du kan få den hjælp, du har brug for. Uanset hvad dine problemer kaldes af diagnose.

    Tanker fra Trine
Log in eller Registrér for at kommentere.