Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vægtøgning grundet antidepressiv medicin

Redigeret 12 september, 2012, 16:46 i Åben debat om overvægt
Hej allesammen,
Jeg er en ung kvinde på 26 som har været på antidepressiv medicin det sidste halvandet år. På den tid har jeg DESVÆRRE taget 20 kg på - Har I andre erfaring med det? Og er der nogen der har god erfaring med at man taber sig igen, når man stopper?
Jeg er nemlig ved at trappe ud, da jeg egentlig synes min depression kun er blevet forværret af jeg har taget så meget på i vægt.
Kunne godt bruge nogle gode råd og andres både positive og negative erfaringer med antidepressiv medicin.
Hilsen Jennifer
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,
    Jeg har selv taget voldsomt på pga medicin. I dag er jeg ret sikker på at det er/var en kombination af medicinen og depressionen. Jeg har meget svært ved at tabe mig- og det har min læge sagt er pga medicinen. Problemet er, hvis jeg ikke tager medicinen så kan jeg ikke sove. Så jeg har indstillet mig på at jeg ikke taber mig så hurtigt, men medicinen er på et minimum og jeg må være ekstra opmærksom på min kost og sørge for masser af motion. ( Det er i øvrigt også godt for/mod depression og angst)
    Jeg har snakket med min læge om at skifte medicin, men problemet var at de andre former for antidepressiv som havde den den søvnfremkaldende også havde den bivirkning at man tog på.
  • Indstillinger
    Hejsa,
    Tak for dit svar :)
    Jeg vil gerne stoppe med medicinen, så jeg kan tabe mig - Har du hørt noget om det skulle have en effekt at stoppe?
  • Indstillinger
    Det vil jeg tro. Men det er nok noget din læge ved. :-)
  • Indstillinger
    Hej ja det kan godt give en efekt ved at stoppe med medicin og tabe sig. men du må ikke bare selv stoppe med dit medicin. hvis du stadig har svær depression må du fortælle at du har det svært med denne medicin og lægen må give dig noget andet . som du evt ikke tager på i vægt af. men det er somregl ikke selve medicinen vi tager på af. men at medicinen giver ekstra stor apatit , hvorfor vi bliver mere sultne og spiser mere .og evt usundt og slik. sodavand. og derfor tager vi hurtigere på. men det er hårdt arbejde at komme af med det igen. og ved ophør af din medicin kan du få kraftig tilbage fald med din depresion og det gør dig mere syg og stækket i livet hver gang din sygdom er i udbrud. Jeg får cipramil nu forebyggende for depression. men efexor depot. seuquel mm giver større apetit og man tager hurtigt på. Men få fat i en diatist og spis fornuftigt så holder du måske vægten og kan prøve om du taber dig. og sport hjælper også . jeg cyklede på motionscykel og tabte 20 kg. men ny medicin gør at jeg nu igen tager på. Har du fået taget blodprøver så lægerne kan se hvordan din krop tåler denne medicin du får. held og lykke
  • Indstillinger
    Jeg tog små 20 kg. på af antipsykotisk medicin på et halvt års tid.

    Trappede ud, og halvdelen gled af uden at jeg gjorde nogen synderlig indsats. Appetitten (og stofskiftet?) stabiliseredes simpelthen.

    Da jeg senere hen fik overskud til det, tabte jeg mig ved motion og at være opmærksom på min kost.

    Trap ned/ud i samråd med din behandler, og husk på at et andet præparat ikke nødvendigvis vil give dig samme bivirkning.

    Mht. Spiders kommentar om at Seroquel og Efexor Depot giver større appetit:
    De KAN give øget appetit - det er en mulig bivirkning som ved så mange andre typer psykofarmaka.
    Vi reagerer forskelligt på de forskellige præparater.
    Jeg har selv taget begge præparater i årevis uden vægtøgning.

    Frodokat - Hvis det er andre virksomme stoffer i de andre præparater, så forstår jeg ikke, at din læge siger du vil have samme problem med dem.
    Vægtøgning er en mulig bivirkning ved mange præparater, men det betyder ikke at man får lige præcis den bivirkning ved alle de præparater man tager.
  • Indstillinger
    Jeg får citalopram mod min depression- dem har jeg ikke taget på af. Men får 2½ år siden skete der noget som gjorde at jeg gik helt ned med flaget- jeg kunne ikke sove eller finde ro- og der fik jeg citalopram- det hjalp overhovedet ikke på noget- så jeg fik mirtazapin oven i citalopramen. Endelig kunne jeg sove- men desværre tog jeg 20 kg på. Jeg har prøvet at stoppe med mirtazapinen pga vægtøgning- men jeg har fundet udad at jeg hellere vil have en god nats søvn end at være tynd/slank og at skulle kæmpe mig igennem endnu en depression ( som jeg ved sker hvis jeg ikke tager medicin samt får min søvn) :-). Heldigvis har jeg det så godt nu, at jeg har overskud til at træne og lave sund mad- og så må jeg se hvad der sker. Jeg bliver som sagt aldrig åleslank igen- men hvis jeg er i god form og godt humør så eer jeg tilfreds:-D
  • Indstillinger
    Mange tak for alle jeres svar - Har Borderline, så er desværre nød til at være på medicin resten af mit liv - Nu er det jo så bare om at finde noget jeg ikke tager så meget på af. Tror helt bestemt det har meget med medicinen at gøre, men er helt sikker på at det faktum at jeg er arbejdsløs og bare rådner op derhjemme også spiller ind - Jeg må igang med noget, og evt. finde mig en at træne med. Er blevet meget opmærksom på hvad jeg indtager af div. mad og drikke, har endda haft gledet tilbage til gamle vaner og helt ladet vær med at spise uden nogen som helst effekt :(
    Jeg synes bare jeg bliver mere deprimeret af at være gået fra at være en meget tynd ung kvinde til nu at have nærmet grænsen til let overvægtig.. Især fordi folk kommenterer det, og ikke mindst kører på mig. Det er heller ikke sjovt at shoppe længere, for er jo så samtidig gået fra str S til XL - Det er noget der virkelig bare kan ødelægge mig helt..
    Jeg håber I allesammen og mig selv kommer ovenpå og får smidt nogle kilo - Ved godt jeg nok aldrig bliver så tynd som jeg var førhen, men bare at tabe 10 kg ville gøre mig noget lykkeligere end jeg er nu - Overfladisk som det end lyder.
  • Indstillinger
    Hejsa.

    Må lige indskyde omkring borderline, at det faktisk som regel ikke bør behandles med medicin. Meget forskning viser, at medicin ikke virker andet end i de perioder, hvor man kan have angst eller være deprimeret.

    Borderline behandles med terapi og kan faktisk i nogle tilfælde behandles. Så hvis jeg var dig, så ville jeg finde en stabil behandler gennem psykiatrien eller en psykolog gennem lægen og så trappe ud af medicinen med støtte fra din læge.

    Borderline er en forfærdelig lidelse, og det hjælper bestemt ikke at tage så meget på. Jeg har selv taget tyve kilo på af min medicin, og faktisk har der aldrig været ret meget forskel på om jeg tog det eller ej. For mig er det terapien, der har gjort den store forskel. Det skal så også siges, at det altså er terapi i mindst et år sammenhængende.

    Kh Trine
  • Indstillinger
    Hej Jennifer,
    kender godt det du skriver om at andre kommentere og at man blive ked af det når man køber tøj.
    Jeg ved ikke hvad folk siger og hvem der siger det (familie, nære venner eller begge dele)- hos mig har det været en blanding. Jeg begyndte at tænke over hvorfor disse mennesker mente at de var berettiget til at kommentere min størrelse og hvorfor de gik så meget op i min vægt. Jeg kom frem til at det måtte være en aflednings manøvre fra nogle af de sider hos dem selv som de ikke var så glade for. Det er jo nemmere at pege fingre af andre, men husk, når man peger af en så er der tre fingre der peger mod en selv.:-)
    Det har gjort det lettere for mig. Jeg er begyndt at få medlidenhed med folk i stedet for at blive vred og ked af det.
    Ang tøj- der har jeg været- og er det egentlig stadig frustreret- ikke så meget at jeg bruger store størrelser, men mere at jeg bruger tre forskellige størrelser. Min talje er én størrelse, mine hofter en anden og mit brystparti er en 3.:-) Så jeg kan aldrig finde tøj der sidder ordentligt. Enten er det alt for stort eller alt for småt:-/
  • Indstillinger
    Jeg skal også starte i behandling i Risskov snart, så håber på et forholdsvis normalt liv, uden medicin (så vidt muligt) VIL tabe mig, og er sgu snart ligeglad med hvad jeg skal gøre - Sidst jeg stoppede med min medicin raslede kiloene af mig - Håber på samme effekt denne gang.
    Jamen jeg har helt droppet at købe tøj, jeg går stort set kun i joggingtøj og holder mig hjemme, for føler at alle dømmer mig pga min vægt - Min kæreste siger jeg ikke er fed, men føler lidt at det er noget han skal sige... I mellemtiden kommenterer alle at jeg har taget på.. Nok mest fordi jeg altid har været kendt for at være den her tynde pige... Det er svært at acceptere sådan en vægtøgning.. Havde det så bare været fordi jeg havde været gravid, så havde jeg kunne forholde mig til det, men det grundet medicinen og arbejdsløsheden :'(
Log in eller Registrér for at kommentere.