Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

LØSNINGEN på smerterne og diarreen og alt det andet!!!

Redigeret 26 maj, 2013, 15:23 i Irriteret tyktarm
Jeg har netop overstået 5 ugers konstant diarre!! Jeg var så svag og afkræftet af 20-40 daglige vandige afføringer, havde egen læge og vagtlæge flere gange uden hjælp eller forklaringer, alle blodprøver og afføringsprøver viste alt normalt!

I mellemtiden var jeg fuldstændig smadret og ude af stand til noget som helst. Til sidst valgte min egen læge at indlægge mig simpelthen fordi ingen kunne forklare noget og jeg ikke kunne klare det mere. Jeg fik det bare værre og værre og var i perioder slet ikke i stand til hverken at spise eller drikke.
På hospitalet de samme undersøgelser, de samme svar (eller nærmere mangel på samme) og den samme frustration hos læger og sygeplejersker. Så stiller overlægen diagnosen irritabel tyktarm og fortæller mig, at det eneste der kan hjælpe mig er HUSK....FEDT

Ingen andre råd ang. kost eller andet..hjemme igen ingen ændringer! Efter yderligere en uge får jeg så fat i amb. på mit eget hospital og får en tid med den læge der gav mig diagnosen men han aner stadig ikke hvad han skal stille op med mig!!!!

Min datter har i ventetiden taget nogle brochurer med hjem...så da vi tager hjem igen med uforrettet sag og jeg læser den ene brochure, som en af overlægerne på sygehuset har skrevet om alt i forbindelse med irritabel tyktarm.....CHOK da jeg begynder at læse igennem symptomlisten og netop finder ud af at der kan være tale om både forstoppelse og diarre...

Så læser jeg hans råd om behandling af de forskellige symptomer: HUSK anbefales men ikke i den dosis, som producenten skriver, men kun 1 barneske morgen og aften. Så er der de sædvanlige råd ved diarre og ved forstoppelse, som I sikkert alle kender. MEN så kommer det der reddede mit liv...han skriver at ved vandige hyppige ildelugtende kan man anvende et antibiotika der hedder metonidazol, som er billigt og blot skal tages i meget lav dosis (ikke som der står i vejledningen, men ½-1 tablet 2 gange daglig i 2-3 dage) det har som regel ingen bivirkninger i den lave dosis og virker hurtigt..

Wow jeg ringede med det samme på sygehuset og fik fat i den afd. jeg havde været indlagt på og fortalte dem om deres egen brochure...og at jeg gerne ville prøve metonidazol...men det havde ingen af lægerne udskrive for det råd havde de aldrig hørt om!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Så blev jeg sgu ærlig talt pissesur og ringede til vagtlægen og forklarede ham hele historien og han lyttede og spurgte hvilket apotek han skulle sende recepten til! Fedt endelig en der lytter..Nå men jeg får startet på pillerne og allerede efter den 1. får jeg det bedre, smerterne i maven og oppustetheden aftager. Efter pille nr. 2 har jeg kun enkelte vandige afføringer og mine smerter var helt væk. Efter andendagen var alle symptomer VÆK og er ikke kommet tilbage siden..

Nå men i denne folder står der så også en masse kostråd, som var helt i modstrid med hvad jeg regnede med for fiberrig diæt! For han skriver at det skal være findelte fibre..UNDGÅ kerner og hele korn. Ligeledes skal vi undgå SKRÆL på alle frugter og grønsager og så skal alle grønsager og frugter helst rives fint eller koges for at vi kan tåle dem. Se det har jeg aldrig hørt om.. jeg spiste jo netop frugt og grønt fordi det er det man anbefaler ved diarre mm.

Hvis det kan lade sig gøre vil jeg uploade brochuren så I alle kan få gavn af de råd der hjalp mig...
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej et gammelt råd for diarre er sød suppe. Saft , vand, rosiner. havregryn. koges sammen. evt tilsat lidt sukker. Og ellers Havregrødssuppe hvor det er tynd. det får maven på plads igen. det er nænsom for maven. og væske samtidig. Får du ikke noget ved lægen for smerterne. Musklerne bliver ømme når man har mave pine hele tiden. Har du stress . det kan give diarre . når man har diarre får man hurtig væske mangel . så du skal sørge for noget at drikke . få lidt salt, sukker . så du ikke kommer i underskud. men det har du nok fået på syghuset. kontakt lægen igen hvis du igen bliver dårlig. de må hjælpe dig . held og lykke
  • Indstillinger
    Jeg skriver netop mit indlæg fordi INTET af alle de gode gamle råd hjalp på min diarre i de 5 uger det stod på...

    Som jeg skrev så var det først da jeg prøvede metonidazol, at symptomerne forsvandt!!
  • Indstillinger
    Hej Kitte6100

    Meget interesant at læse dit indlæg.
    Nu har mit varet i over 10 år og har aldrig hørt/fået tilbudt de piller du omtaler. Jeg har nu heller ikke haft smerter kun vandig diarre og oppustet mave.
    Du må meget gerne uploade den brouchure - hvad hospital er du tilknyttet??

    Momse1
  • Indstillinger
    Jeg så det her i går efter en havde postet det på min tråd.. Jeg har sloges med irritabel tyktarm i flere år, og er undersøgt for alt de kunne finde på, intet af det havde jeg...
    Men eftersom jeg ofte har flere dage-uger i træk hvor jeg har det skidt og især mavesmerter og diarre er et problem valgte jeg at ringe til min læge og snakke om de piller der bliver nævnt. Hun læste lidt og kiggede og jeg skal her over 12 på apoteket og hente dem, og så håber jeg det hjælper!! Skal nok melde tilbage ^^
  • Indstillinger
    Du må MEGET gerne uploade den brochure, eller fortælle hvad den hedder, og hvem der har udgivet den.
    Jeg skal til konsultation på OUH igen igen sidst i september, og så vil jeg da tage den brochure med, og høre om det var noget jeg kunne få.
  • Indstillinger
    Jeg har nu prøvet pillerne, og for mig havde det desværre ingen effekt. Har lidt under Irritabel Tyktarm i over 2år, og ja her havde det så desværre ingen effekt, men jeg håber da at det måske kan hjæpe andre, og er glad for det hjalp dig..
  • Indstillinger
    Hej med jer

    Prøv at undgå gluten/hvede det har hjulpet nogen. Mvh. Helle8
  • Indstillinger
    Til alle Jer med irritabel (tyk-)tarm.

    At have en funktionel sygdom betyder grunden blot, at lægen ved de undersøgelser, der er foretaget, ikke har fundet noget usædvanligt.

    Men der kan jo være undersøgelser, der ikke er gennemført. Lægerne har i mange år påstået, at jeg har irritabel tarm, det har jeg muligvis; men mit største problem er, at jeg ikke kan optage frugtsukker. Det kaldes fruktose malabsorption (FM).

    Det er en meget almindelig lidelse, som alt for sjældent diagnosticeres. Jeg har skrevet om det i denne tråd:
    viewtopic.php?t=26719&p=132145#p132145

    Prøv at læse de indlæg på side 3 i tråden, jeg har skrevet, det kunne jo være I også kunne blive hjulpet.

    Hilsen Bente67
  • Indstillinger
    Den slags symptomer kan syldes mange ting hos forskellige mennesker og vi er ikke alle ens. Super når man finder netop det der virker : ) Har selv fundet kuren til mine hovedpine og migræne problemer og anbefaler til alle der lider af et eller andet problem med mave og tarm at man uanset hvad altid tager et godt tilskud mælkesyre bakterier, det tilføre de bakterier der måske ikke er så mange af med den slags problemer og de SKAL være der og i flertal. Synes Vitabalans LactoSeven med 7 forskllige stammer er god og til en rimelig pris. Pøj med det til jer.

    K:H
  • Indstillinger
    Hej, nu er det et års tid siden I skrev her, men jeg har lige læste det igennem og tænkte på hvordan I mon klarer det nu? Jeg har selv haft lignende symptomer i mange år, indtil jeg opdagede nogle gode tips til at leve med Irritabel tyktarm. Smerterne i maven har holdt mig vågen i mange nattetimer, men jeg er begyndt tage bare en antihistamin og det hjælper med det samme, maven slapper af og jeg kan sove.

    Jeg drikker hver dag Aloe Vera juice. Det hjælper på det indvendige i tarmen og lægger så at sige en hinde på tarm væggen og smerterne forsvinder. Det holder også maven iorden. For mit vedkommende er hvedemel, kaffe, chokolade og Coke det værste, ja, rigtigt øv, men jeg prøver at holde mig fra det så vidt muligt.Helbredet eller fornøjelse. Jeg føler at jeg klarer at leve med tyktarmskatar og alligevel ikke helt afskriver de lækkerier der bydes på for så har jeg sikkerhedsnettet, antihistamin. Ved ikke om det hjælper for jer.
Log in eller Registrér for at kommentere.