Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Brede fødder.. øvøv...

Hej alle.

Jeg ville høre, om der er nogen, der ved om man få plastikkirurgi i fødderne? Altså for brede fødder?
Jeg har nemlig altid været meget ked af mine fødder lige siden jeg var helt lille (omkring 5-6 år vil jeg tro). Er 18 år nu.
Jeg er utrolig ked af dem, og ville være meget villig, for at kunne gå ind for hvad som helst. Har altid svært ved at finde sko, for det tager som regel lang tid, før jeg finder nogen, jeg kan passe (de fleste klemmer i siderne, selvom jeg kan være heldig, at det ngoengange er sko, der giver sig). Jeg bruger str. 41, hvilket jo er nogenlunde gennemsnittet for en kvindes skostørrelse, men stadigvæk. Det er ikke altid, at jeg kan passe sko i str. 41, fordi jeg har for brede fødder.

Hvis der er nogen, der ved noget om man få sådan en operation, og hvad det evt. vil koste, ville jeg blive meget glad for at høre fra dig/jer.

M.v.h. Nanna

Kommentarer

  • Indstillinger
    Man kan operere for mange ting, men operere en fod smallere, nej, det troede jeg bestemt ikke på.
    Men det lader alligevel til, det kan lade sig gøre i nogle tilfælde.
    Ja, så blev jeg så klog.


    http://www.netdoktor.dk/tema/fod/spredfod.htm
  • Indstillinger
    Hej
    Hvis dine fødder er så brede at du ikke kan finde normalt fodtøj kan du få specialsyet, du skal bruge en henvisning fra en ortopædkirurg.
    Det lyder kedeligt, men jeg har en gang mødt en som fik det. Håndsyet fodtøj er ikke mere så kedelige, du kan vælge model og farve under vejledning af en skomager, hvis det kommer dertil. Man betaler en egenandel som er fastsat af kommunen, som også anviser leverandør efter deres overenskomst. Så har du da et solidt grundlag at gå på... Håber du finder ud af noget. Mvh. Helle8
  • Indstillinger
    Nu ved jeg ikke, om dit problem handler om, at der er noget fysisk i vejen med dine fødder, som Persille er inde på, eller om du ganske enkelt har normalt brede fødder?

    Desværre har det jo været sådan - om ikke altid, så i mange, mange år, at sko ikke laves for føddernes skyld, men for udseendets.

    Selv har jeg brede, men også sunde fødder, og det er også for mig ret så umuligt at finde sko, jeg kan holde ud at gå i. Det er jo fuldstændigt vanvittigt at sko generelt er meget smalle og spidse, og derfor for det meste er smertefulde eller ubehagelige at gå i. Moden har jo - i hvert fald hele min levetid - været baseret på at fødderne i den grad skal behandles forkert.

    Nu er det sommer og dermed sandaltid - prøv en gang at se på især kvinders fødder. Det er helt utroligt at se, hvor mange voldsomt skæve tæer og i det hele taget grimme fødder, der stikker frem, og det er ikke medfødt - nej det er resultat af mange års brug af forkert fodtøj. Disse kvinder har da også problemer, især når de bliver ældre, og fodterapeuter har derfor en sikker levevej. Mænd har jo generelt ikke villet lade sig byde den slags - nej, det er primært en kvindeting - der er endda en talemåde, der siger "Du skal lide for skønheden!" Og så er det jeg siger: Hvorfor det? Hvem er det, der har bestemt, at man kun ser godt ud, hvis man gør noget ubehageligt og smertefuldt?

    Du bruger str. 41, hvilket da er en forholdsvis stor størrelse, så du er sikkert også en høj pige, der derfor har brug for et vist fundament at stå og gå på, og det fundament skal også have en vis bredde.

    Så med mindre der altså er noget fysisk galt, så er det sikkert sådan, du skal se ud.

    Jeg vil da ikke afvise, at der findes privatklinikker, der vil udføre et indgreb, men konsekvensen kan sagtens være, at du så vil få problemer med ryggen, der således vil blive overbelastet.

    Jeg ved godt, at det ser sexet ud med høje, smalle sko til kvinder, men nu er det jo - for mig totalt ubegribeligt - lykkedes for modeindustrien at få især unge kvinder til at tro, at alt for store, laskede hængerøvsbukser ser sexede ud på mænd, så kunne vi måske ikke prøve at slå et slag for at fornuftigt fodtøj, der er indrettet til føddernes naturlige form, også ser sexede ud?

    Du skal i hvert fald virkelig gennemtænke konsekvenserne ved at få foretaget et indgreb, der gør dine fødder smalle.
  • Indstillinger
    Helle8: SÅ brede er mine fødder heldigvis ikke :-)

    lotte123: Det er jeg faktisk fuldstændig enig i .
    Havde ikke tænkt det på den måde.
    Jeg har egentlig aldrig direkte tænkt over, at højhælede sko rent faktisk kan ødelægge fødderne. Har haft set lidt om det engang i fjernsynet, men tænkte ikke videre over det. Jeg læste lige en artikel om det her på nettet (http://www.alive.dk/Nyheder/Sund/2011-0 ... haele.aspx), og jeg må indrømme, at jeg faktisk er meget overrasket over, hvor meget det egentlig kan påvirke ens fødder, ved at gå i høje hæle.
    Men du har helt ret. Man burde tænke sig RIGTIG godt om, hvis man vil have fået lavet sådan en operation - og også konsekvenserne. Jeg tror bare, at jeg holder mig til at lære at acceptere dem. Det er den bedste idé, at gøre. :-)
  • Indstillinger
    Kære lotte123

    For lige at rette en lille misforståelse. Jeg er ikke inde på der er noget galt med trådstarters fødder.

    Det kan jeg ikke vide noget om. !!

    Jeg henviser til side, der fortæller om fødder, der kan opereres. "Normale" fødder tvivler jeg på man kan og vil gøre noget ved. Vi kan have brede eller smalle fødder alt efter, hvordan vi er skabt.

    Jeg har også mere end svært ved at finde sko, jeg kan passe. Som du så rigtigt skriver, sko laves efter udseende, skidt være med om man kan have fødderne i dem.

    En lille sjov ting. Da min ene søn var en stor dreng var hans fødder også store. Han skulle have nr. 47. Der var altid kun et par han kunne "vælge".
    I dag er det jo ikke noget særsyn. Men dengang....
    Jeg brugte selv den "normale" størrelse 37. Mine børnebørns fødder !!! ja selv fødderne er blevet større og menneskene er blevet højere.


    nanna11222,
    jeg tror også du gør klogt i at lade fødderne være, som de er. Meget kunne gå galt, hvis der overhovedet kunne gøres noget.
    Du kan bruge dem, det er det vigtigste.
  • Indstillinger
    Hej nanna,

    Især når man er ung, så vil man altid have en eller anden del af sin krop, som man selv tror er fuldstændig abnorm, og man tror at alle andre kun ser på denne ene ting, og man derfor ikke kan få noget "liv", før denne "fejl" er rettet.

    Senere vil man er fare, at de andre slet ikke ser denne ting, for de er så optagede af deres egne fejl - og så kører hjulet... :-)

    Du har store, brede fødder - sådan er det, det skal du ikke lave om på; dejligt at du nu vil acceptere dette som værende en naturlig del at det at være dig.

    Persille. Nej, jeg har ikke misforstået dig, men ret beset, så kunne vi jo ikke vide, om det handlede om en medfødt abnormitet, så derfor synes jeg faktisk, det var fint, du kunne henvise til noget omkring noget sådant. Jeg formulerede mig, som jeg gjorde, netop fordi vi jo ikke kunne vide, om der var noget fysisk galt.
  • Indstillinger
    Sidst i 50'erne og først i 60'erne var sko meget smalle og spidse. Pariserpigerne fik lilletåen amputeret, så de kunne komme ned i de smarte sko. Det er jo en mulighed, men jeg tror at man må tage til udlandet og sygesikringen dækker nok ikke. Iøvrigt får man et problem med sandaler.

    Fortvivl ikke, som ejer af et par brede fødder og manglende evne til at balancere på høje hæle og samtidig besat af sko, har det faktisk været muligt at få skabet fuldt med smarte ting, jeg kan gå i, især bløde ballerinaer Men mon ikke du har løst det med hverdagsskoene?

    Har jeg ret, hvis det er selskabskoene der "trykker", at det bare ikke er flot med trekkingsandaler til gallakjolen? Jeg fandt ud af at købe dansesko - de sko, som konkurrencedansere bruger, de er bygget til at danse igennem i til den lyse morgen, en ulempe er at de har russkindssåler og man må få sat en lædersål/gummisål på, hvis de skal bruges udendørs.

    For mit vedkommende er det sportssko, der volder besvær, hvis læsten er for smal til min meget vifteformede fødder, samtidig kører foden rundt, hvis skoens svang er for bred. Jeg har fundet frem til et par mærker, der er egnede og så på mærket website, at man kan trække snørebåndet igennem på forskellige måder til ens fodtype.
  • Indstillinger
    Hej i Århus ligger en speciel sko værksted til andre størrelser end dem butikkerne har. I dag laver de moderne sko. Jeg har også svært ved at få sko . da jeg har en meget smal og lang fod. og det er der ikke mange pæne sko der er, så de siger også det tager længe at finde sko til mig. Jeg tror du bedre kan holde balancen jo bredre din fod er . jeg har tit problemer med at holde min balance med en smal fod. Så tænk på det du er god til. og fordele ved at have en solid flade at lande sikkert på når man løber. Din krop ligner vel nogle steder din mor og fars kroppe. eller søskende. og så kan det være nemmere at tænke hvorfor man ser ud på en bestemt måde. at vi kan se os selv i nogle andre vi er i familie med. måske der er andre i din familie der har bredde fødder. så ved du hvor du har arvet dem fra. og kan være stolt. hej
Log in eller Registrér for at kommentere.