Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

stofskifte og graviditet

hej

jeg har et spørgsmål angående stofskifte og graviditet som jeg håber, nogen kan hjælpe med.

For seks år siden blev jeg gravid og fik min datter. Indtil da havde jeg altid været normal vægtig. Jeg var ikke model tynd, men en helt normal størrelse 38 og ikke overvægtig. I graviditeten tog jeg 18 kg på hvilket ikke bekymrede mig, idet jeg var vant til at holde mig i form og tænkte de kilo nok skulle forsvinde igen. MEN to måneder efter fødslen havde jeg taget yderligere 7 kg på og det til trods for at jeg spiste fornuftigt. Jeg forstod det slet ikke. Jeg begyndte at gøre alt hvad jeg kunne for at tabe mig. Meldte mig ind i et fitnesscenter, hvor jeg betalte for en personlig træner, begyndte at løbe, lagde min kost om og det hjalp ikke en dyt. Forblev lige fed. Selv træneren forstod det ikke, da han jo så, hvordan jeg knoklede. Halvandet år gik der med mig som tyk! Og det var deprimerende. Så pludselig stort set fra den ene dag til den anden begyndte kiloene at rasle væk igen og på et par måneder var jeg nede på min normalvægt igen plus to kg som jeg godt kunne leve med efter at have fået et barn. Og der blev jeg så i tre år.

Nu sidste år blev jeg så gravid igen med vores andet barn. Med tidligere erfaring i baghovedet spiste jeg meget fornuftigt i graviditeten og tog kun 9 kg på, det var jeg tilfreds med. Vores søn havde lidt gulsot efter fødslen og vi var derfor inde på fødegangen og få ham undersøgt, da han var fire dage gammel. Her vejede jeg mig og havde tabt alle 9 kg efter fødslen! Succes. Men men efter nogle uger havde jeg fornemmelsen af at jeg tog på. Pjat tænkte jeg, man taber sig jo af at amme. Men nej, federe blev jeg på trods af at jeg endnu engang ikke fyldte mig med slik og junk. Vi lever mest af frugt og grønt og sund mad og laver alt fra bunden, jeg drikker aldrig sodavand og saft og lignende, så hvor kalorierne kom fra ved jeg ikke. Men komme gjorde de og to måneder efter fødslen havde jeg pludselig taget 10 kg på igen :-( Øv hvor jeg følte mig som en fiasko, alle andre mødre tabte sig jo nu. Udover dette havde vi været i fertilitetsbehandling inden graviditeten idet min mands sædkvalitet ikke var god og hormonbehandlingen havde puttet 4 ekstra kg på. Så jeg vejede pludselig 14 kg mere end jeg plejede på trods af jeg denne gang havde passet så meget på min kost. Det er nu 6 måneder siden jeg fødte og jeg har tabt 6 kg de sidste fire måneder. Ved at kæmpe hårdere end jeg nogensinde har kæmpet. Jeg forsager alt sukker og produkter med hvid mel. Min morgenmad hedder frugt og lidt havregryn. Min frokost to skiver rugbrød uden smør med magert pålæg. Aftensmaden én ikke for stor portion af en masse grønt og lidt kød, aldrig sovs og lignende. Bliver jeg sulten i løbet af dagen tager jeg et stykke frugt eller en lille håndfuld nødder. Jeg har meldt mig til madlog og får kun omkring 1100 kalorier om dagen. Jeg motionerer over en time hver dag. Jeg burde tabe mig uden problemer, men det går meget meget langsomt. Og er der en dag, hvor jeg bare tager to portioner aftensmad eller spiser et ekstra stykke rugbrød i løbet af dagen har jeg taget på næste morgen! Selv hvis kalorieindtaget er under hvad jeg behøver.

Jeg er nu begyndt at tænke, om der er noget galt med mit stofskifte? Jeg er 31 år gammel og har altid været sund og rask (7-9-13) og det føler jeg jo også til dels jeg er nu. Efter fødslen var jeg mere trist of deprimeret end jeg plejer at være og det var det samme for seks år siden efter fødslen af min datter, men det har jeg tilskrevet hormoner og det er også ovre nu stort set. Jeg fungerer jo og går ikke rundt og føler mig som en syg bortset fra vægten. Andre folk tror jeg snyder og går og spiser slik og kage, men det gør jeg virkelig ikke og min mavefornemmesle siger min krop er ændret fordi jeg kan spise så lidt og stadig tager på. Samme fornemmesle havde jeg efter min første graviditet. Med min første fødsel gik der som sagt de der ca halvandet år, så pludselig blev jeg mig selv igen og tabte mig og holdt vægten uden problemer også selvom jeg tog et stykke kage eller en is engang imellem. Så jeg håber/satser på det samme sker denne gang.

Men hvorfor? Kan ens stofskifte ændre sig i forbindelse med graviditet og kan det så ændre sig tilbage igen af sig selv? Det var jo hvad der skete sidste gang. Kan det være farligt? Er det noget jeg skal gå til lægen med? Eller er det bare min fantasi og bare mig der er fed? Min mand og jeg ville gerne have et tredie barn om nogle år, men når dette er sket to gange sker det vel igen?
Hvis der er nogen der har lignende erfaringer eller viden om dette hører jeg meget gerne om det!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg kan ikke svare dig på, hvorfor du har taget på under dine graviditeter.

    Men har man lavt stofskifte, tager man ikke nødvendigvis på. Det er lidt af en skrøne. Når nogle personer med lavt stofskifte tager på, vil de som regel ikke tage mere end et par kilo på, i forhold til deres normalvægt. Dét med vægtøgning pga. en stofskiftesygdom er altså ikke et parameter, som umiddelbart kan bruges til at forklare din vægtøgning.

    Nedsat stofskifte er en sygdom, som man skal behandles for med kunstigt stofskiftehormon, som regel livet ud. Diagnosen stilles ved blodprøver, som din egen læge kan tage. Mit råd til dig er, at få taget disse prøver, hvis du har mistanke om stofskifteproblemer.

    Jeg vælger at oplyse dig følgende, som en viden, der er nødvendig, hvis du gerne vil være gravid og har mistanke om nedsat stofskifte (for så er det om at komme til lægen inden du bliver gravid):
    Er man stofskiftesyg har man både nedsat fertilitet og øget risiko for abort og forsterskader, hvis ikke man er velbehandlet, helst inden påtænkt graviditet. Man skal følges tæt af lægerne og have taget blodprøver meget ofte, for at sikre at der er nok hormon til at graviditeten kan forløbe normalt. Det er vigtigt at være velbehandlet under hele graviditeten, hvor man også skal øge sin hormondosis, specielt i første trimester, hvor fosteret ikke selv producerer stofskiftehormon og altså er afhængig af moderens. Og når hun ikke selv producerer nok, må det som sagt tilføjes kunstigt.

    Er man ikke stofskiftesyg, sørger ens normale, velfungerende stofskifte selv for at skrue op og ned for hormonerne, men det kan man jo ikke hvis man er syg.
    Der findes også personer, som får forbigående lavt stofskifte efter graviditet. Disse behandles med stofskiftehormon i en periode, hvorefter stofskiftet ofte bliver normalt igen. Nogle oplever dog, at forblive stofskiftesyge og skal dermed fortsætte med at tage hormoner.

    Der kan være mange grunde til vægtøgning . Du KAN selvfølgelig have stofskifteproblemer, men jeg tror ikke, at det er forklaringen på din vægtøgning. Hvorfor ikke vende det hele med lægen og få ro i sindet? Held og lykke med det!

    Bedste hilsner Karmacure
  • Indstillinger
    Hejsa

    Har du overvejet en anden måde at tabe dig på? Der er jo feks GI indexet og fladmave princippet. Det bruger jeg en del. Jeg tror ikke det er nok kun at undlade sukker og hvidt mel. Der skal mere til.

    Mange skriver at havergryn er sundt, men problemet er at det er hurtige kulhydrater og derfor bliver optaget meget hurtigt.

    Jeg kan ikke spise havergryn, da jeg er skrup sultet efter en time og sulten på den dårlige måde, der gør at jeg ryger lige i det søde hjørne.. Frugt er jo sundt, men indeholder frugtsukker. Før spiste jeg meget frugt, men tog nærmest på af det i stedet for at tabe mig. Derfor spiser jeg næste ikke frugt i dag mas et stk om dagen og med de langsomme kulhydrater, og istedet for masser af nødder, især mandler og de grove grønsager som er længe om at blive optaget i kroppen. Herudover lægger jeg også meget vægt på protein holdige produkter hver dag. Og ikke mindst det sunde fedt i feks rapsolie, oliven olie, advocadoer m.m.

    Du spiser jo ikke mange kalorier, så du brude jo kunne tabe dig, så måske skal du bare have en anden for for kost, så kan hjælpe dig
Log in eller Registrér for at kommentere.