Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

problem ved at falde til ro?

Hej her på det sidste har jeg haft en utrolig svær periode, derfor har jeg røget en del hash, drukket massere af øl og slet ikke fået sovet ordenligt (jeg ved godt det ikke er sådan man burde slippe forbi sine problemer, men sket er sket). Det har stået på i ca. 1 måned. Jeg er begyndt at få det bedre. Men jeg har stadig en konstant uro i min krop og tanker og har svært ved at falde til ro. Har svært ved ikke at være aktiv da jeg så kommer til at tænke på hvor dårligt jeg har det fysisk. Det er en stor forandring for mig da jeg plejer at være utrolig sund og har trænet en del, hvilket jeg er stoppet med pga. skader.

Jeg vil bare høre hvad jeg kan gøre for at få det godt igen? Hvordan får jeg ro på mig selv fysisk og mine tanker?

I forhold til det med søvn har jeg nok sovet halvt så meget af hvad jeg plejer, måske mindre. Håber i har nogle gode råd.

Dreng 18

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære dig.

    Uden at løfte pegefinger og sige ting, som du godt selv ved, så vil jeg alligevel sige, at netop det med dine tanker der kører og problemer med at sove kan skyldes at du har haft røget hash fast i en længere periode.

    Det kunne vi jo måske håbe, for så kan det gå over.

    Men omvendt tænker jeg på, om du mon begyndte at ryge hash pga uroen? For så er det et andet problem vi taler om. Og så er løsningen måske mere kompleks. Det er forskellige fra person til person hvad der skal til for at man falder til ro inden sengetid.

    Helt generelt vil jeg anbefale motion. Nu er du godtnok skadet, men gad vide om der er ét eller andet du kan? Svømme, gåture cykle eller lignende? Det kan være, at din krop mangler det, når den er vant til det...

    Noget andet er, at det måske kan give noget ro at få en fast rolig aftenrutine. Tage mindst en time inden du skal sove, hvor du hverken ser tv eller hører radio. Du kan evt. høre en rolig cd. Så kan du måske læse lidt (der ikke sætter for meget gang i tankerne) eller bare sidde og drikke en kop the og ryge en smøg (hvis du ryger). Men bare helt stille og roligt geare dig selv ned og prøve at fokusere dine tanker på at være tilstede her og nu.

    Men det kan være utroligt svært. Måske du kan bruge det?

    Kærlig hilsen Trine
  • Indstillinger
    Hej...

    Du forsøgte altså at bedøve dine følelser med hash og alkohol. Nu er du (så vidt jeg forstår) stoppet med hash og alkohol. Ergo vågner de bedøvede følelser til live igen. D.v.s. du står stadigt med præcist de samme problemer, som var årsagen til, at du begyndte at drikke og ryge hash. Måske mærker du bare følelserne på en anden måde nu. De har måske ændret sig fra en følelsesmæssig smerte til en mere fysisk smerte og uro. Men årsagen er den sammen.

    Så mit bedste råd er, at du tager fat i de problemer, der var årsagen til, at du begyndte at drikke og ryge. Måske har evt. konkrete problemer løst sig, men problemerne er nok ikke blevet afsluttet følelsesmæssigt, for så ville du ikke have det dårligt. Man kan ikke bare lægge låg på følelserne. Det der gør ondt, skal mærkes, have tid og det skal afsluttes ordentligt på én eller anden måde. Det kan sagtens tænkes, at du får brug for hjælp til det.

    KH Helene
  • Indstillinger
    Tusind tak for jeres svar.
    Jeg har det meget bedre lige nu da jeg har været aktiv konstant hele dagen, det sværeste er at slappe af og ligge helt stille uden noget musik for så begynder tankerne at rode rundt i mit hoved igen så jeg får det dårligt.
    Jeg tror uroen skyldes at min krop måske har vendt sig til hash og alkohol og måske også pga. jeg ikke har sovet ordentlig de sidste par måneder. Jeg vil prøve at give det lidt tid og se om jeg får det bedre. Jeg vender tilbage snart.
    Og igen tusind tak for jeres svar.
  • Indstillinger
    Der findes jo sådan noget 'afslapningsmusik' eller CD'er med naturlyde etc. Det kan virke utroligt afslappende og beroligende. Det kan måske hjælpe dig til at falde i søvn. Det har ialtfald hjulpet mig meget, når jeg har haft brug for det.

    Held og lykke med det :-)

    KH Helene
  • Indstillinger
    Havde en uge hvor alt var godt og nu føles det som om jeg er ved at blive deprimeret eller sådan noget. Har en del symptomer for det. Jeg har ingen energi, jeg kan ikke sove om natten, jeg tænker konstant på mine symptomer hvilket giver mig angst, jeg er konstant svimmel og træt, har ikke lyst til at lave noget og spiser ikke rigtig noget.

    Jeg er træt af det skal være sådan her. Hvor langtid skal jeg dog rende rundt og føle mig elendigt tilpas?
  • Indstillinger
    Hej :-)

    Det korte svar må være: Indtil du gør noget ved det.

    Det lange svar har jeg skrevet i den anden tråd du har oprette.

    Kh Trine
  • Indstillinger
    hej nirvana
    jeg kender alt til den uro og angst du lider under, jeg ligger selv vågen om natten el falder i søvn og vågner efter 1 1/2 time og kan ikke sove igen. Det er en ond spiral at komme ind i. Jeg har ikke røget hash el andet, men derimod fik jeg for 1 /2 år siden nogle hjerte problemer. Det satte gang i angsten.
    nok om mig ! Du er klar over, at hash ikke er godt for dig ej heller alkohol el cigaretter, Men dette behøver ikke være problemet. Angst og uro kan skyldes mange faktorer og det er umuligt, at svare på hvad dit skyldes under disse omstændigheder. Derfor skal du gå til din læge, tag evt. et familie medlem med, til støtte. Det er vigtigt du får styr på dette problem. du er ung og skal bruge tiden på, at leve og ikke mindst nyde livet. KOM afsted til lægen og få løst problemet . nogle gange kan det hjælpe at få brudt den onde cirkel ved, at man et par nætter tager en indslumrings pille ( sove pille ) men det er jo vigtigt det ikke bliver et misbrug. derfor kun et par nætter.

    stort knus karina
Log in eller Registrér for at kommentere.