Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er det bare mit haleben den er gal med?

Redigeret 13 april, 2012, 12:50 i Rygsmerter
Hej jeg tror jeg er faldet og landet siddende.. når jeg siger tror så er det fordi at det skete på roskilde-fesivallen. så har lidt svært ved at huske det i detaljer.

efter faldet har jeg fået ondt i halebenet. jeg troede at det var brækket eller evt forstuet. men har løst på nettet at det gør ondt at sidde ned hvis det er halebenet?det underlige af det er bare at jeg sagtens kan sidde ned.. jeg har bare problemer med at løfte ting og kan også mærke det lidt når jeg går op af trapper. har prøvet selv at føle om det er noget ømt sted men kan ikke findet noget.. men har lagt mærke til at mit haleben måske ikke sidder der hvor det normalt sidder på normale mennesker??:P

hvad kan der være galt.?
burde jeg gå til lægen med det? det er ikke en konstant smerte.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej synes lige du skal kontakte lægen og måske få en røngten af haleben og se om der er sket noget. når du ikke kan løfte må der være noget galt. kroppen kan godt bedøve smerte hvis man er kommet til skade . så få tjekket om der er sket noget. god bedring.
  • Indstillinger
    Jeg gider bare ikke bruge min tid på lægen hvis der ikke er noget galt, eller hvis han ikke kan gøre noget ved det derfor syntes jeg det kunne være fedt hvis der kom nogle forskellige muligheder for hvad der kan være galt så jeg kan vurdere om jeg skal finde tid til lægen...

    men du har jo nok ret jeg bliver nok nød til at få taget mig sammen til at bestille den tid :P
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg har haft flækket mit haleben, jeg blev indlagt på sygehuset da jeg havde små børn derhjemme, og jeg måtte absolut ikke løfte noget. Der var ikke så meget at gøre ved det andet end at have lidt tålmodighed for de kunne jo ikke gipse hele underkroppen ind :)
    Vh. Janne.
  • Indstillinger
    Ja det er en god ide at komme til lægen og få en henvisning til røngten. derpå kan de se om der er sket noget med halebenet. jeg har selv for 20 år siden slået halebenet. og det blev trykket ind. og en sene langs hale ben blev strækket. det giver smerte . når man sidder på hårdt underlag. men hos læge eller kiropraktor kan man få behandlet sit haleben hvis det er trykket ind i kroppen . det er lidt ubehagelig. men de stikker en finger op i endetarmen og presser halebenet den anden vej . det skal gøres over tid. det ville jeg ikke . men da jeg var gravid og min dreng stod 3 uger i fødestilling pressede hans hoved inde i mig på halebenet og skubbede den på plads. men når man har slået sig kraftig kan musklerne deromkring forsat blive stramme hvis jeg sidder direkte på gulvet eller en hård stol. så en blød pude eller en ring er at foretrække. du skal tage det alvorligt. hvis du ikke kan mærke det gør ondt. og du ikke kan løfte. Det er vigtigt der ikke kommer skade ved rygsøjlen. Heller tage til lægen engang for meget end en gang for lidt. du kan selv sige du vil have røngten mm . hvis du ikke mener lægen gør noget. heog lykke
  • Indstillinger
    Kiropraktoren har som regel et røntgenanlæg så de kan tage det og give dig svar med det samme. Samtidig kan de undersøge og komme med et behandlingsforslag.
    Få gjort noget ved det.
    God bedring.
  • Indstillinger
    Jeg har også rigtig ondt i mit haleben... men kan ikke huske hvordan det skete, men kan bare huske at jeg tænkte at det nok forsvandt om et par timer... derefter hoppede jeg på trampolin hos en ven og har siden det haft utrolig ondt, hver gang jeg sætter mig lige på og hvis jeg rejser mig igen...

    ville bare spørge om hvor lang tid der kan gå, før at det så småt forsvinder?
  • Indstillinger
    Hej allesammen.

    Kan fortælle at jeg, en gammel kone, som teenager fik fjernet stolen bag mig, med det resultat, at der dels kom stærke smerter både når jeg sad og gik, men der udvikledes også en godartet svulst på halebenet, så resultatet blev, at jeg et år efter fik fjernet 3 eller 4 halehvirvler. Det hjalp på smerterne, men det kan i stedet føles som om man mangler den "stopklods", som halebenet jo er. Det mærkes selvfølgelig især, når jeg sidder.

    I dag slås jeg også med spondylolistese, discusprolaps, nedslidt skulder, dårligt hjerte efter blodpropper og hjertestop samt i den grad smerter ved gang grundet åreforkalkning, så i stedet for at sidde ned ligger jeg faktisk ret så meget på sofaen, for kræfter til motion er ikke eksisterende, da jeg kun kan gå 25-30 meter, før smerterne kommer.

    Som I måske kan forstå, har jeg, på grund af alle de andre dårligdomme, ret let ved at glemme siddesmerten fra det manglende haleben, men fortvivl ikke. Der kan gøres noget for at hjælpe med problemet, men det er nødvendigt at blive undersøgt på den ene eller anden måde, så er smerterne der stadig, så se at komme til lægen.

    Mange hilsener til jer alle
Log in eller Registrér for at kommentere.