Hjem Sport, motion og ernæring Sund kost

fibre i kosten - og raw food

Redigeret 22 december, 2011, 15:56 i Sund kost
Har i flere år været meget interesseret i ernæring - ikke fordi jeg skal tabe mig, opbygge flere muskler eller lignende. Synes blot mad er fantastisk....

Flere gange har jeg lagt min kost fuldstændigt om - mest af alt for at se, hvordan det påvirker min krop.

-Det, der har haft en utrolig "gavnlig effekt" på min krop er at spise vegansk - primært råvegansk... -Men jeg er ikke sikker på hvorfor, og det er irriterende ikke at kunne finde svaret, og håber derfor I måske har et???

De positive ting ved at spise vegansk er:
1. Jeg bliver ikke træt efter et måltid, som jeg ellers altid bliver
2. Jeg sover mindre
3. Jeg føler mig mere klar i hovedet
4. Jeg har ikke lyst til at drikke rødvin til maden (som jeg ville, hvis jeg havde fået en bøf med bearnaise)
5. Jeg har meget mere energi hele dagen

Jeg ved hvad jeg laver, og sørger for at få bl.a. proteiner og b12-vitamin nok...

Men hvorfor får jeg det godt??? - Mangler en god forklaring på mysteriet... Specielt vil jeg gerne forstå, hvorfor jeg slet ikke bliver træt efter et vegansk måltid...

Kommentarer

  • Hej
    Råmad, som jeg helst vil kalde det, råkost er jo noget andet – indeholder den fulde værdi af næringsindhold og hvis man har problem med at reagere på en fødevare skulle det efter sigende ikke være et problem med den i rå tilstand.
    Lige så snart man tilbereder, koger eller steger en fødevare forsvinder i hvert fald noget af næringsværdien, risikoen for allergifremkaldende histamin og sikkert andre negativt virkende tilstande stiger. Man kan undvære kød, brød mælk og æg, det man lever af er stort set kun frugt og grønt.
    Jeg har hørt at man på et raw food institut i USA som det allerførste tager al medicin fra patienterne, der er læger og andet sundhedspersonale tilknyttet, så man er i gode hænder. Altså skulle man kunne undvære alt fra astmamedicin til hjertepiller, det er noget af et perspektiv for at leve et sundere liv. God appetit Helle8
  • Halløj Helle! :)
    Prøv først at se denne hjemmeside: http://plantemad.dk/
    Den er lidt farvet at hans synspunkt, men gode facts. Og prøv at kig på hjemmesiden vegetarkontakt.dk, den er rigtig god, og der er en masse kloge hoveder derinde som altid kan hjælpe mig hvis jeg har noget som jeg er i tvivl om :)

    Dette her kan måske forklare lidt af hvorfor du har det bedre uden animalske produkter, men et godt foredrag uanset hvad :)http://www.vegsource.com/news/2010/01/c ... foods.html

    Jeg tror at grunden til at du har det bedre på en vegansk kost, er fordi du ikke får alle de tilsætningsstoffer, og de animalske produkter ligger tungere i maven og er sværere at fordøje. Har ingen kilde, men det giver sig selv med vores lange og komplicerede fordøjelses system, et rovdyrs fordøjelses system er meget kortere end vores.

    Men vegetarkontakt.dk, opret en profil og spørg!
  • Tak, jeg ser på det ved lejlighed.
  • Ups! Troede personen som startede debatten hed Helle. Hovsa :P
Log in eller Registrér for at kommentere.