Hjem Lever, nyrer og urinveje Inkontinens

Hyppig tissetrang om natten.

Redigeret 8 januar, 2016, 13:13 i Inkontinens
Jeg er en pige på de 16 år, snart 17...
Jeg har virkelig brug for at få noget afklaret. Når jeg er vågen drikker jeg ikke særlig meget i løbet af en dag, og det har jeg aldrig sådan set gjort. Og jeg har intet problem med det, da jeg er blevet vant til det.
Men jeg har for nyelig skulle op og tømme mig i løbet af natten som regel er jeg oppe 3 gange ca., og nogle gange kan jeg godt finde på at drikke vand lige inden jeg skal sove, så jeg ikke kommer til at føle at jeg bliver tør i halsen, når jeg vågner...

Men igår havde jeg ikke drukket særlig meget, ca. 0.5 liter. Men alligevel skulle jeg op og tømme mig i løbet af natten, jeg tro jeg var oppe 5-6 ca. Og det syns jeg ikke er normalt, jeg har prøvede det før da jeg var på efterskole. Men så havde jeg nogle dage hvor jeg slet ikke skulle, men nu er det kommet tilbage.

Min far siger jeg skal gå til lægen med det, da det godt kan være blærebetændelse, men det gør bare ikke ondt når jeg er oppe og tisse. Jeg har tjekket om jeg havde det for nogle måneder siden, men det havde jeg ikke. Men de sagde at jeg skulle drikke en masse, og se om jeg stadige skulle på wc. Men jeg fik det bare ikke gjort.

Men jeg vil bare gerne lige vide hvad i tro det kan være?

Kommentarer

  • Hej ½ liter væsker i løbet af dagen er for lidt til dig. det mindste er 1 liter.om dagen op til ca. 3 liter. Jeg synes også du skal tale med lægen . om det er blærebetændelse er ikke sikkert men blæren er ireteret af en grund. Hvis du tisser tit kan blæren blive mere slap og derfor skal du oftere tisse. men du kan også have væske i kroppen . når du ligger ned virker dine nyre og fylder blæren med væske . om morgenen er der ofte mere tis . det er derfor. men når du tisser skal du efter du har tisset lige blive siddende på toilettet lidt. for i blæren sidder en lukke muskel den lukker i når du har tisset. men blæren er ikke tømt. og derfor skal du tisse igen til der ikke kommer mere. på den måde kan du undgå blærebetændelse. hvis man ikke gør det. skal man hurtig tisse igen. håber du får hjælp god bedring
  • Ja jeg ved det er lidt, men jeg virkelig ikke drikke mere i løbet af en dag. Selvom jeg rigtig gerne vil...
    Okay, jeg vil prøve at side i længer tid så, og måske tage til lægen :)
  • Hej Marie.
    Jeg har samme problem og det kan i perioder være slemt. Var du sengevædder som barn? Det kan være det er nykturi. Prøv at søge på det og se om det ligner det du synes du har. :)
    Mvh. Nina.
  • Altså det med at skulle op og tisse om natten kender jeg - det har jeg skullet efter jeg fik børn og det mange gange om natten. Min 2 -3 gange ?

    Jeg aner ikke hvorfor...

    har været til lægen for at få sådan et tisse skema, bortset fra han også synes det var meget ...så ku han ikke gøre noget andet end at foreslå at jeg lærte at holde mig lidt længere,

    Så jeg er oppe 2- 3 gange om natten og har jeg været i 24 år ...øv...men vil altså ikke opereres eller andet . og nej det hjælper heller ikke hvis jeg ikke drikker noget ...

    Det jeg kan li er kaffe og cacaomælk og jeg har tit tænkt om det er mit sukkerforbrug den er galt med - og det der gør at jeg skal tisse. Og nej jeg har ikke sukkersyge og nej er ikke inkontinent eller noget .

    Men nej hvor jeg misunder dem der kan sove gennem en hel nat.
  • Jeg kender det også. 2 til 3 gange. Det er så trættende. Ja, hos lægen, der skrives altid: Tal med din læge.
    Men lægen gør eller kan intet gøre. Lære at holde sig, ja den hører man altid. Hvad forestiller de sig. Hvis man kunne holde sig gjorde man det vel.

    Man må bare finde sig i det. Trods alt er det ikke så slemt, som da jeg måtte op og tisse 6 til 7 gange. Lægen, ha, hjalp ikke. Men det gik galt til sidst for jeg var syg.
    Så jeg burde være glad for nu, at kunne nøjes med to til 3 gange.
    Jeg drikker meget lidt kaffe og slet ikke kakaomælk. Jeg har heller ikke sukkersyge og jeg drikker ikke noget efter kl.20
    Men der kan være noget med et bestemt hormon har jeg læst.
    Nu var jeg oppe og denne gang blev jeg lysvågen. Så nu sidder jeg her.
  • Jeg er lidt i tvivle om hvor mange der der skrev her der drikkede væske før de skulle sove, men undgå at drikke et par timer før du skal sove og drik noget mere i løbet af dagen hvis du er tørstig om aftenen.
  • Ja, men det hjælper jo heller ikke. Desværre.
  • Jeg har skrevet speciale om nykturi. Her er den korte version af hvad jeg ved om hvad problemet kan være og hvad der findes af behandling. Trangen til (i vågen tilstand) at stå op og tisse om natten kaldes nykturi eller på engelsk nocturia. Er det en midlertidig tilstand kan årsagen være infektion som din far siger, og det er i min erfaring ikke ualmindeligt at kvinder ikke har hverken smerte eller feber ved urinvejsinfektion. Andre tegn på urinvejsinfektion kan være at urinen er uklar og ildelugtende, og så vil tissetrangen også være hyppig i dagtimerne.

    Er trangen til at stå op og tisse om natten vedvarende, kaldes det nykturi.
    Mange tror, at det kun er ældre og overvejende mænd der lider af nykturi, men der er også meget udbredet hos både yngrer og kvinder. Da nattesøvn er en af de vigtigste faktorer for sundhed og overskud i hverdagen er det vigtigt at behandle.
    Underholdende og klog TED talk om søvn: https://www.ted.com/talks/russell_foste ... o_we_sleep

    Kroppen danner et hormon når vi sover der nedsætter produktionen af urin/tis om natten. ADH (Antidiuretisk hormon). Der kan være mange årsager til nykturi, bl.a.:
    1. Mangel på elastisitet i blæremuskulaturen eller det omkringliggende væv. Det kan blandt andet komme efter infektioner eller operationer i underlivet og bughulen (men også af meget andet).
    2. En dysfunktionel lukkemuskel (eller hos mænd forstørret prostata) der gør at blæren ikke bliver tømt ordentligt og derfor bliver hurtigt fyldt igen. Kan bl.a. skyldes forstyrrelse i nervesystemet/koordineringen af nervesystemet.
    3. Hormornelle forstyrrelser, f.eks. medicin eller søvnforstyrrelser der gør at der ikke produceres tilstrækkeligt ADH, det hormon der nedsætter produktionen af urin og der dermed dannes for stor mængde urin.

    Den gængse behandling er en hormonbehandling med "desmopressin", et kunstigt fremstillet ADH. Det er relevant at bruge hvis årsagen er hormonel, men det har også bivirkninger fordi de holder væske tilbage i kroppen i stedet for at udskille overskydende væske som urin. Bivirkninger kan bl.a. være parkinson-lignende rystelser der skyldes hævelse af cellerne i hjernen fordi der går kuk i kroppens salt/vædske balance (hyponatremia). Velbalanceret medicinering kan have fin effekt, og der har været forsket og forfinet meget i denne medicin.
    Er årsagen som beskrevet i punkt 1 mangel på elasticitet i blæremuskulaturen og det omkring liggende væv, så blæren ikke kan rumme særligt store mængder urin er det mere hensigtsmæssigt at behandle dette med Osteopati som er en manuel behandlingsform. Er der problemer med forsnævring af blærens lukkemuskel, kaldes det "bladder neck stenosis" eller "Marion's disease". Det kan evt. kræve operation, men før man går til operation kan man også forsøge med Osteopati. Forstørret prostata (sædblæren) som kun findes hos mænd er placeret rundt om urinrøret og kan også afklemme "bladder outlet" altså nedsætte evnen til at tømme blæren helt. Det kan ligeledes behandles med Osteopati i første omgang og hvis nødvendigt med operation. Osteopatiens focus vil i det tilfælde være på at drænere prostata så der ikke står staset blod og væske op i den.
    I min erfaring skyldes nykturi meget ofte nedsat elastisitet i blære-muskularuren og det omkringliggende væv. Osteopatisk behandling vil som bonus også påvirke hofteleddet positivt da blodforsyningen til hoften passerer på siden af blæren, og adherencer (sammenklistringer) her, vil blive løsnet i den osteopatiske behandling og dermed forebygge bl.a. slidgigt i hoften som er en meget udbredt gene. Mange løbere har gavn af at få behandlet blæreregionen da det optimerer hoftefunktionen som er udsat under løb.
    Det blev lidt langt... Jeg håber at det er til at forstå.
    Mvh. Janne
    Der er en kort beskrivelse af mit forsøg med osteopatisk behandling af nykturi her: http://aikikropsterapi.dk/thesis
Log in eller Registrér for at kommentere.