Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

snoken og vejrtrækningproblemer

hej allesammen

jeg er en pige på 15 år og om natten snoker jeg en del og nogle gange holder jeg op med at trække vejret og når jeg skal op om morgen kan jeg ikke særlig godt stå fordi jeg er meget træt og det er jeg også i løbet af dagen

hilsen kristina på 15 år

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Kristina.

    Når jeg læser det du skriver, kommer jeg til at tænke på søvnapnø.
    Det beskrives nemlig præcist som du beskriver dine problemer. Det kan netop være meget generende, fordi man ikke er udhvilet næste dag.

    Jeg vil anbefale dig at læse lidt på denne side: http://www.snorker.dk/

    og så kontakte din læge og bede om hjælp til at finde ud af, hvad der kan gøres. Det er jo selvfølgeligt ikke sikkert, at du lider af søvnapnø. Men uanset hvad, så lyder det til, at en tur hos lægen ville kunne hjælpe dig.

    Held og lykke med det.

    Kærlig hilsen Trine
  • Indstillinger
    Redigeret 4 februar, 2012, 15:04
  • Indstillinger
    God aften

    Det lyder ikke rart, hvis det er kontinuerligt, du har de problemer. Er du blevet undersøgt for søvnapnø? Så er et CPAP, måske hvad du har brug for. http://www.isleep.dk/index.php?option=c ... &Itemid=20"
  • Indstillinger
    Hej alle

    Jeg har nogle kommentarer til denne debattråd:

    Nu er det jo et halvt år siden, at Kris stillede sit spørgsmål, så forhåbentlig har hun fået løst sit problem på nuværende tidspunkt.

    Derudover er jeg lidt forarget over, at Tell forsøger at afsatte et CPAP-apparat til en ung pige på 15 år. Sådan som jeg har forstået det, så er CPAP-maskiner noget, man låner af det offentlige, og altså ikke noget, man selv skal betale for.

    Endelig er det min opfattelse, at de informationer, der bringes om søvnapnø, f.eks. i din henvisning, Flemming Nordgren, er meget utilstrækkelige.

    Det lader nemlig til, at jeg selv har søvnapnø. Jeg har haft helbredsproblemer i årevis, bl.a. træthed, søvnproblemer, tendens til depression og stærkt forhøjet blodtryk, hvorfor jeg er nødt til at spise en hel masse medicin.

    Men jeg har altid afvist tanken om søvnapnø, fordi min situation ikke passede med de gængse beskrivelser af søvnapnø.

    F.eks. er jeg fuldt ud bevidst om mine opvågninger. (I I de fleste beskrivelser står der, at folk med søvnapnø ikke registrerer opvågningerne). Jeg bliver lysvågen og kan overhovedet ikke sove mere, fordi kroppen er i alarmtilstand, efter at jeg er vågnet.

    I andre beskrivelser står der, at søvnapnø forekommer hos overvægtige mennesker, og jeg er ikke overvægtig.

    Desuden står der som regel, at folk med søvnapnø er tilbøjelige til at falde i søvn hele tiden, også om dagen, fordi de er så trætte. Jeg kan overhovedet ikke sove om dagen og mange gange heller ikke om natten.

    Men nu det altså blevet påvist ved en undersøgelse, at jeg ikke får ilt nok, når jeg faktisk indimellem sover. Det er åbenbart iltmanglen, der får mig til at vågne brat op, forpustet og i alarmtilstand. Og alarmtilstanden betyder, at jeg ikke kan falde i søvn igen. Så det er klart, at jeg er træt ;o(

    Jeg er nu blevet henvist til en søvnklinik, men der er jo nok lang ventetid på undersøgelse og behandling.

    Jeg synes, at det er forkert, at de gængse informationer om søvnapnø er utilstrækkelige. Jeg har måttet lede længe og søge på engelsk, før jeg fandt oplysninger om søvnapnø, som passer på mig. Det handler tilsyneladende om en form for søvnapnø, hvor problemet skyldes, at nervesystemet af en eller anden grund ikke sender impulser til vejrtrækningsmusklerne. Iltmanglen har altså neurologisk årsager, snarere end rent fysiske årsager, så som blokering af i munden/halsen.

    Er der andre, der lider af central søvnapnø, som åbenbart er det, jeg lider af (altså ikke kronisk obstruktiv søvnapnø!)?

    http://www.mavicevap.com/medi/da/970.html (teksten er desværre på cirkusdansk, da det er en maskinoversættelse fra engelsk)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kamelia

    Jeg beklager hvis du ikke synes mit svar er tilfredsstillende. Du virker også til at have en bred viden om emnet, så det kan skyldes, at du selv er velbevandret i emnet.

    For en god ordens skyld, vil jeg gerne slå fast, at jeg ingen økonomisk interesse har, i om trådstarter køber en cpap eller ej. Jeg forhandler intet sådant udstyr.

    Dernæst, du har vel ikke en mail jeg kan kontakte dig på? Hvis du ikke vil oplyse din mail her, ksn du kontakte mig på mr11@mail-online.dk

    Hav en god søndag til jer alle
  • Indstillinger
    Hej Flemming Nordgren

    Nej, jeg retter ikke nogen bebrejdelser mod dig :o)

    Opfordringen til at købe et CPAP-udstyr stod i et indlæg oven over dit indlæg, skrevet af Tell, sådan som jeg skrev. Som du kan se, har Tell nu slettet sin opfordring, nok som en følge af mit indlæg fra i går.

    Jeg bebrejder heller ikke dig, at du bringer de gængse informationer om søvnapnø.

    Men jeg er ked af, at det - på grund af disse ufuldstændige oplysninger, som man kan læse overalt – ikke er blevet opdaget noget tidligere, at jeg faktisk har søvnapnø. Jeg falder simpelthen helt uden for den beskrivelse, der almindeligvis gives, så derfor havde jeg afvist tanken om, at jeg kunne have søvnapnø, og ingen læger har tidligere foreslået det, indtil for ganske nylig.

    Mit helbred er af den grund blevet stærkt forringet.

    Hvis den gængse information også havde oplyst om såkaldt ”central søvnapnø”, selv om det er sjældnere, og ikke udelukkende om ”kronisk obstruktiv søvnapnø”, så var mit helbredsproblem nok blevet klarlagt noget før.

    Hvad er det, du gerne vil fortælle mig? Kan du ikke bare skrive det her? Det ville være enklere ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    For resten, så har jeg lige fundet et trick, som muligvis kan hjælpe lidt på søvnapnø:

    Bananer!

    Jeg prøvede det sidste nat, og jeg fik faktisk lidt mere søvn, end jeg plejer.

    Man kan læse om det her:

    http://sleepapnearevealed.com/eat-banan ... eep-apnea/

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej med jer alle

    Jeg er ny her på sitet, men prøver alligevel at komme med nogle kommentarer.

    Jeg er lige blevet henvist til lungemedicinsk afd. efter nogle lange år med søvnproblemer. Jeg døjer nemlig ikke med snorken til daglig. Men jeg oplever hver nat at jeg vågner op med et sæt, og føler jeg ikke har fået vejret i lang tid og mit hjerte hamrer der ud af. Som nogle her fra har oplevet. Jeg har døjet med det i 4 år ca.

    Jeg har før hen døjet med angst, men er blevet stærkere med samtaler og fået bearbejdet meget af det og føler ikke det kan være en årsag. Da jeg er en glad pige nu om dage.

    Når jeg læser om symptomer til søvnapnø, bliver jeg i tvivl om jeg er berettet til denne undersøgelse, da jeg ikke snorker ret tit om natten, kun hvis jeg virkelig har knoklet hele dagen igennem:-) Det kender vi nok alle:-)

    Jeg har som regel 1-2 alm. nattesøvne på en uge, hvor jeg ikke opdager noget og sover igennem, som regel efter jeg har taget en halv sovepille og det gør jeg max. 1 gange om ugen. Men så er det også nødvendigt. For så har jeg ikke flere kræfter tilbage.

    Når jeg vågner om natten føler jeg at det hele presser omkring mine lunger og jeg kan ikke slappe af. Det er meget generende og jeg kan derefter ikke sove i flere timer og så er jeg på herrens mark.

    Det skal dog fortælles at jeg har fået astma medicin de sidste 4 år, men har for nylig været oppe og få lavet en lungetest ( pusteprøve) hvor den viser at dette ikke har virket.
    Den viser max 71% lungekapacitet, og så får jeg af vide af min læge at det tyder på jeg har en nedsat lungefunktion. Og så tænker jeg så om det mon kan have en betydning til min søvnløshed?

    Jeg er meget forvirret og ved ikke hvad jeg skal stille op:-(
  • Indstillinger
    Hej Mia

    Jeg har jo også det problem, at jeg vågner op gentagne gange hver nat, forpustet og med bankende hjerte og totalt i alarmtilstand. Jeg HAR fået konstateret søvnapnø.

    Men jeg har ikke problemer med astma også, som du har. Og jeg har ikke haft problemer med angst. Derfor kan vores situationer ikke helt sammenlignes. Jeg kan nu ikke helt forestille mig, at angst skulle kunne give den slags problemer om natten.

    Desuden tror jeg ikke, at snorken er et pålideligt tegn på søvnapnø. Mange med søvnapnø snorker meget, men nogle gør ikke. Og der er mange, der snorker, der slet ikke har søvnapnø.

    Men du stiller et spørgsmål om, hvorvidt du er berettiget til at blive henvist til undersøgelse for søvnapnø.

    Dertil vil jeg svare, at der normalt er lang ventetid på den slags undersøgelser, og det er faktisk en ret omfattende undersøgelse, hvor der bliver brugt en masse teknisk udstyr. Men der er en enkel og billig genvej, som kan vise, om du får ilt nok om natten:

    Man får et lille apparat med hjem med en klemme, der kan sættes på en finger. Denne klemme er forbundet med et apparat, der er spændt på håndleddet med velcrolukning. Det er slet ikke ubehageligt at sove med. Næste dag kan optagelserne fra natten printes ud, og de vil vise hele natten igen, om du har fået for lidt ilt. Apparatet kaldes et pulsoximeter.

    Denne undersøgelse viste, at jeg fik alt for lidt ilt om natten. Den kunne også vise, at problemet var værst netop på de tidspunkter, hvor jeg vågnede op i forpustet og alarmeret tilstand og med bankende hjerte. Jeg vågner op med stor regelmæssighed hver gang jeg har sovet 90 minutter, og der var netop den slags udsving i iltmætningen for hver gang, jeg havde sovet 90 minutter.

    Og det var denne billige undersøgelse, der gjorde, at jeg blev sendt videre i systemet til undersøgelse for søvnapnø, hvilket det nu er blevet konstateret, at jeg har.

    Der er dog ét problem i forhold til din situation, så vidt jeg kan se. Det er jo ikke til at vide, om en eventuel manglende iltmætning om natten skyldes din astma, eller det skyldes, at du i perioder slet ikke trækker vejret på grund af søvnapnø. Hvordan man kan skelne mellem de to ting, ved jeg ikke, men hvis du gerne vil vide, om du eventuelt har søvnapnø, kunne du jo spørge, om et pulsoximeter ville kunne vise det.

    Jeg fik for resten også undersøgt min lungekapacitet på sygehuset, og det var vel, fordi det var vigtigt at sondre mellem astma og søvnapnø. Der var ikke noget i vejen med min lungekapacitet.

    Det var, hvad jeg kunne bidrage med.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. I øvrigt tror jeg, at det er en meget dårlig ide at tage sovemedicin. Det svækker dig yderligere, så du får mindre ilt. Jeg ved godt, at du skriver, at du kun tager det sjældent, men jeg kender den slags: Man kommer hurtigt ud på et skråplan, hvor man kommer til at tage mere og mere!

    Når jeg vågner, og har svært ved at falde i søvn igen, drikker jeg et krus varmt mælk med en lille teskefuld sukker i. Det er en kendt sag, at varm mælk beroliger spædbørn, og det virker altså også helt fint for mig! Før i tiden brugte jeg baldrian, men efter at jeg har fået konstateret søvnapnø, tør jeg ikke tage det mere, fordi jeg er bange for, at baldrian ligesom sovemedicin skal forringe min evne til at trække vejret.
Log in eller Registrér for at kommentere.