Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Behandling med både Thycapzol og Eltroxin

Redigeret 2 april, 2015, 07:48 i Forstyrrelser i stofskiftet
Jeg fik i 1996 konstateret meget forhøjet stofskifte - blev sat i behandling med Thycapzol og senere blev Eltroxin koblet på.
Sådan blev det ved i mange mange år - kontrol hver halve år som viste at mit stofskifte var ok. Godt nok har jeg også forhøjet antistoffer, som har givet lette øjensymptomer, men det kan der jo ikke sådan lige findes en helbredelse for.
For ca 3 år siden blev mit stofskifte igen forhøjet - jeg fik en højere dosis Thycapzol og senere blev Eltroxin også forhøjet. Som min læge nok så klog fortalte at det overhovedet igen betydning har.
Jeg fik det bare dårligere og dårligere...kroppen stressede og jeg havde mange mange ekstra systoler.......dertil fik jeg mange smerter og stivhed i musklerne.
Efter nogen tid måtte jeg presse min læge til at sende mig til en speciallæge på OUH. Her fik jeg til min store overraskelse at vide, det er meget gammeldags at behandle med begge præperater - desuden må patienter ikke få Thycapzol i så mange år.
Jeg begyndte en udtrapning af medicinen for at se om jeg kunne undvære det helt. desværre viste det igen forhøjt stofskifte efter 1/2 år.
Efter lidt prøven frem og tilbage er jeg nu havnet på 1/2 Thycapzol hver anden dag - det er nok til at holde mine tal fine :o)
Før fik jeg 2 Thycapzol og 2 Eltroxin daglig - altså ialt 28 piller om ugen !!!
Desværre har mine muskler taget skade af Thycapzol i så mange år - så jeg har spændte og stive muskler. Ellers kan jeg berette at der bestemt er kommet mere ro på kroppen - min skjoldbruskkirtel er blevet mindre.
Jeg står ret uforstående overfor at alm læger ikke følger op på nyere viden indenfor vores sygdom.
Tror der er rigtig mange der behandles med Thycapzol i mange år uden at vide det kan give bivirkninger i form at smerter og stivhed i musklerne.
Kh LH

Kommentarer

  • Jeg får både eltroxin og thycapzol, har fået det i nogle år.
    De senere år har jeg kæmpet en indædt kamp for at finde en løsning på mine mange mere eller mindre diffuse symptomer.
    Jeg har endelig fundet ud af, at meget af det handlede om fordøjelsesproblemer, og er nået rigtig langt med bitter-stoffer.
    Jeg har haft en svag teori om, at dette måske også, på sigt, kunne medføre en bedring m.h.t. stofskiftet, og havde forestillet mig, at når alt det andet havde været stabilt i en periode, så ville jeg kontakte min læge med henblik på, at forsøge at trappe ud af stofskiftemedicin.

    Men den sidste uges tid har jeg haft nogle symptomer, som jeg ikke rigtig har kunnet putte ind under andet end stofskiftet/stofskiftemedicinen.

    Nu er det jo påske, med masser af helligdage, jeg talte med en læge i telefonen i går, men hun var meget afvisende overfor, at give mig råd m.h.t. udtrapning af medicinen, jeg kunne få en tid om 14 dage, men fik dog taget blodprøver.

    Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at høre hvordan det gik til da du trappede ud af eltroxin og thycapzol, hvis du er her endnu.
Log in eller Registrér for at kommentere.