Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Graviditetstest

Redigeret 19 april, 2012, 07:08 i Snart gravid
Hej.
Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal starte, men her kommer det...
Jeg er interesseret i at høre, hvor hurtigt en graviditetstest, man tager hjemme, kan påvise en graviditet.

Grunden til jeg spørger, er min kæreste lige har været på lejrtur i en uge med sit arbejde, og dagen inden hun tog af sted, tog hun en test, som viste sig at være negativ, så er hun væk i næsten en uge, og den dag hun kommer hjem, dyrker vi sex om aftenen.
Dagen efter tager hun en test, som denne gang viser sig at være positiv...

Jeg er ret sikker på, det ikke kan være fra aftenen før, som allerede giver udslag.

Grunden til jeg spekulerer på det, er hun den ene aften på lejren, skriver godnat og siger hun går i seng.
Da hun kommer hjem, kom hun til at fortælle noget, som afslører hende i, hun ikke gik i seng, men bare skrev hun gjorde det.
Det havde hun bare ikke lige tænkt over...

Hun kommer så med nogle forskellige forklaringer på hvorfor hun havde gjort det, men jo mere hun forklarer, jo mere mister hun overblikket over historien, som på nuværende tidspunkt overhovedet ikke giver mening, og det ender med hun bliver mega sur, og siger det overhovedet ikke kommer mig ved.

Jeg vil bare sikre mig, når teste siger hun ikke er gravid, når hun tager afsted, men er positiv, når hun kommer hjem, der ikke er nogen "speciel" grund til det.

Håber nogen kan hjælpe mig, da jeg har det ret dårligt med det hele.
På forhånd tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nej, hun er ikke blevet gravid på lejrturen, og nej hun er ikke blevet gravid den dag hun kom hjem.

    Du skulle tage at finde dig noget information om menstruationscyklus og graviditet.
    Eftersom du burde vide sådan noget før du overhovedet begyndte at dyrke sex.

    Det hedder sig, at en test kan påvise graviditet et par dage efter menstruationen skulle være kommet.
    Det ville du vide hvis du bare lige havde læst indlægssedlen i testen eller googlet det.

    Hos nogle få kan man se det nogle dage før, hos nogle kan man først se det flere uger senere.

    Det det drejer sig om er menstruation og ægløsning.

    Ægget kan kun befrugtes i ca. 3 dage fra ægløsning. Sædceller kan overleve nogle dage i kvinden, så også sex 3-5 dage før ægløsning kan resultere i graviditet.

    Altså: En graviditet kan som regel påvises ca. 2 uger efter ægløsning - og ægløsning kommer ca. 2 uger efter 1. menstruationsdag.
    Menstruations 1. dag er ca. 4 uger efter den sidste menstruations 1. dag.

    Så ud fra hvornår hun sidst fik menstruation kan du nemt regne dig frem til hvornår hun blev gravid.
    Hvilket jeg vil tro er 2 uger eller mere før hun kom hjem fra lejrskolen.

    Så selv hvis vi antager at hun havde ægløsning den dag hun var på lejrtur, og hun havde ubeskyttet sex med en fyr som resulterede i befrugtning af æg, så ville det IKKE kunne påvises lige når hun kom hjem fra lejrtur.
    Og dermed vil det overhovedet heller ikke kunne påvises hvis et æg blev befrugtet dagen før man tager testen.



    I stedet for at gå og være usikker på om hun har været sammen med en anden, skulle du tage at spørge hende lige ud.
    For det ødelægger jeres forhold med sådan en mistanke. Hvis hun så har været det må I tale om det. Om det er fordi hun mangler noget i jeres forhold, eller hun blev revet med og det ikke betød noget.

    Hvis hun har haft sex med en anden uden kondom skal hun testes for sexsygdomme.
  • Indstillinger
    Tak for svaret.

    Nu har jeg læse nogle forskellige svar, du har give i forskellige tråd omhandlende graviditet, og kan godt lide, du hver gang, som en anden sur bedstemor skriver noget i stil med:
    "Eftersom du burde vide sådan noget før du overhovedet begyndte at dyrke sex."

    Jeg skal nok selv styre mit sexliv, thank you very much!
    Og jeg tror andre har det på nøjagtig samme måde!

    Prøv at undlade at det belærende, og så bare kom med alt det relevante for det som bliver spurgt om, så vil det være endnu bedre.

    Du har jo ingen idé om, hvor gammel jeg eller de andre du svarer er.
    Det lyder som om, du regner med, vi alle er en flok uansvarlige teenagere.

    Svar på det som bliver spurgt om, hvis du gerne vil hjælpe, og hold ellers snuden ude af alt andet.

    Men igen tak for det i dit svar, som havde relevans.
  • Indstillinger
    Jeg regner med at du er en fuldvoksen mand ud fra det du skrev. Men det ændrer ikke på, at det er på sin plads at kende til både prævention, sexsygdomme og graviditet når man dyrker sex.
    Det kan fx. spare en for sådan en bekymring du nu sad i...

    At jeg giver udtryk for det kan jeg ikke se er at blande mig i dit sexliv.

    Men jeg tager da til efterretning at jeg må formulere mig anderledes.

    Jeg håber, at I får redet trådene ud du og kæresten! :)
  • Indstillinger
    Hej.
    Du skrev:
    "Du skulle tage at finde dig noget information om menstruationscyklus og graviditet.
    Eftersom du burde vide sådan noget før du overhovedet begyndte at dyrke sex."

    Jeg kan ikke se hvorfor du mener det er et krav, man skal vide en helt masse om menstruationscyklus og graviditet, inden man bliver seksuelt aktiv...
    Jeg kan se det er fint for pigerne at være på forkant med denne form for information.

    Jeg syntes det er vigtigere at vide noget om prævention og seksuelt overførte sygdomme, inden man begynder at dyrke sex.

    Og jeg kan garantere dig, det er meget få mænd som ved noget overhovedet om ægløsning! Har nemlig lige lavet en rundspørge i omklædningsrummet efter fodboldtræning i går aftes.
    Og alle kammeraterne mente heller ikke dit krav om viden til menstruationscyklus og graviditet skal være opfyldt, inden man bliver seksuelt aktiv, men de gav til gengæld mig ret i holdningen om prævention og sygdomme.

    Så måske det er dine egne personlige, og ret gammeldags, holdninger som trænger til en opdatering.
    Du lyder som om du er langt over 60, men det tror jeg slet ikke du er.

    Jeg er medlem af en del andre fora på nettet, og en ting jeg har lært, hvis man vil svare på andres indlæg er, man svarer på det som bliver spurgt til, og holder sin egen personlige holdninger og idéer for sig selv, med mindre der i indlægget opfordres til at komme med den.

    Og en anden ting, hvis jeg må være så fri.
    I mange af dine andre indlæg du skriver, får man følelsen af du skriver nedladende til dem som spørger, nøjagtigt som du gjorde her.
    Når folk spørger, så er det fordi de har et problem eller noget går dem på, og så gider man ikke belæres af en eller anden selvudnævnt besserwisser.

    Så drop attituden og "mor"-formen, og lad være med at skrive på den nedladende måde, jeg har set flere steder, så er dine indlæg faktisk ret gode og fulde af information.

    Det er i hvert fald min holdning.
  • Indstillinger
    Har som sagt taget til efterretning hvad du siger.
  • Indstillinger
    hej jeg er en pige på 20

    jeg har taget en graviditets test og den viser en svag rød streg og en tydlig rød streg hvad betyder det

    mvh Monica
  • Indstillinger
    Mit forslag er, at du køber en ny test, men en hvor der er en ordentlig vejledning med - for det har der øjensynligt ikke været i den, du har prøvet.

    Der burde da følge en grundig vejledning med noget sådant - der bør stå hvornår man skal tage den, altså hvornår man tidligst kan få et rimeligt sikkert resultat, noget med hvor lang efter forventet menstruation/ efter det ubeskyttede samleje, man kan tage testen. Der bør da også stå, hvordan man skal forholde sig, hvis resultatet ser lidt usikkert ud.

    Jeg gætter på, at du har taget testen en anelse for tidligt, og den derfor er lidt usikker.

    Prøv igen om nogle dage. Eller kontakt din læge med henblik på en lægelig graviditetstest. Det er især vigtigt, hvis du ikke ønsker graviditet, og det skal afbrydes hurtigst muligt. Hvis du gerne vil være gravid, er der jo ingen problemer i at vente en uges tid eller to.
Log in eller Registrér for at kommentere.