Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skimmelsvamp på hjernen

Redigeret 25 februar, 2015, 15:57 i Åben debat om hjernen
Hej alle Netdoktor.dk-debatører!

Jeg er i den situation, at jeg er beboer på et værelse, på et kollegium, med skimmelsvamp. Jeg har boet her i snart 2 år, og det er først nu gået op for mig at min ejendomsinspektør måske ikke fortæller mig hele sandheden om skimmelsvampen, og at konsekvenserne af den kan være værre end først antaget.

Jeg har lidt skimmelsvamp på den ene væg grundet dårlig konstruktion. Derudover har jeg et linoleumsgulv, ved en vask, som jeg mener er ramt af skimmelsvamp, men som min ejendomsinspektør ikke mener kan rammes af skimmelsvamp (der er hvide skjolder omkring området på gulvet, samt buler og huller i gulvet under vasken). Jeg har altid vasket svampen på væggen væk engang i mellem med noget Rodalon, og har egentlig aldrig rigtig tænkt over hvad den kunne gøre ved mig.

Nu har jeg så læst om, at skimmelsvamp ikke bare kan give varig allergi og astma, men at den også kan dræbe hjerneceller og skade hjernen permanent. Jeg har dog haft virkelig svært ved at finde ud af, hvorvidt denne påstand holder vand, eller om det bare er påstande, og jeg vil nu gerne høre om nogle af jer har erfaringer om eller ved mere på dette felt?

Min ejendomsinspektør er gået med til at fjerne gulvet i næste måned og erstatte det (ikke pga. svamp, men fordi han erkender at der er vandskade), så det skal nok blive ordnet, og derudover søger jeg aktivt for at finde en lejlighed at bo i. Jeg er dog ængstelig for at finde ud af, hvilke konsekvenser skimmelsvampen har haft for mit helbred på lang sigt. Jeg har ikke astma (ej heller har jeg fået det), og har heller ikke problemer med lunger eller andet luftvejsrelateret, og derfor er jeg særligt interesseret i, hvis nogle kunne komme med kommentarer eller respons på, hvilken effekt denne skimmelsvamp kunne tænkes at have haft på min hjerne. Al feedback modtages med et smil!

Tak, hvis du har læst denne lange smøre, og på forhånd tak, hvis du er i stand til at levere en kommentar til den :-)

Mvh

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der er mange forskellige svampearter. Nogle er værre end andre.
    Der findes en sort svamp som er meget, meget giftig. Den påvirker hjernen.
    Hvis ikke du har mærket noget nu er det sikkert ikke så slemt.

    Men jeg ville bestemt flytte. Der er ingen grund til at få ødelagt helbredet bare fordi de mennesker, der er tilsynsførende, ikke tager det alvorligt.

    Vi ser det gang på gang med mange forskellige ting.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Når du siger ødelagt helbredet, hvad mener du så? Taler vi her om astma og allergi? Eller hvilke andre langtidsvirkninger kan der være?

    Den svamp der er på væggen er sort, men som du siger, hvis ikke der har været symptomer hidtil er det nok ikke det værst tænkelige. Mange tak for din feedback i øvrigt :-)
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg tænkte på astma og allergi. Alm. skimmelsvamp er jo også sort. Nogen ekspert er jeg ikke, mon ikke det bare er et navn: Sort svamp, og den er særdeles farlig.

    Jeg har bare aldrig "ladet stå til". Og sådan er du vist også.
  • Indstillinger
    Jeg er helt enig - man skal ikke bare stå til. Jeg går ned og hanker op i ejendomsinspektøren igen i morgen. Om ikke andet, så for den der flytter ind efter mig.

    Mange tak for din respons :-)
  • Indstillinger
    Hej Hvor gammel er den hus du bor i . hvis du flytter ud bliver der nok ikke gjort noget ved huset og der flytter nye mennesker ind. Efter loven har ejer ret til at meddele der er noget galt med huset. men jeg har selv købt nedlagt gård hvor dette var fortiet. og ikke lavet ejerskifteforsikring , så der ingen steder er at komme med det. Jeg har boet i et hus med svamp i 5 år. begge børn er retaderet . og det kan være tokskiner der bla. kan give ligende symtomer. samt andet. jeg fik selv meget medicin da jeg boede der. min mand og jeg forsøgte at sætte det i stand. men undergrunden var våd . og vandet trak op i væggen igen . og svamp påny på de ny pudsede vægge. det var håbløs og vi flyttede derfra. men til dig vudere om det hus du bor i er en bolig for mennesker at bo i . er det kun pga. vand skade kan det måske repereres og væggen tages væk . eller pudses om. hvis det er det eneste. kan du bo et andet sted så længe det bliver lavet. ellers må du gå igennem lejerenes landslov de tager sig af sådanne sager . hvis udlejer nægter at repere boligen. hvis du flytter bliver andre måske syge fordi der ikke bliver gjort noget ved det. Hvis udlejer tjener penge på et hus der ikke er menneske egnet. er det nogen af de huse som kommunen er begyndt at rive ned. rundt om i landet. som gamle faldfærdige huse. og sundhedsskadelige . god kamp.
  • Indstillinger
    http://www.skimmelsvamp.com/


    Jeg forstår ikke de mennesker, der har tilsynet med forskellige sager. Det være sig børn, bosteder eller bygninger.
    Man læser ustandselig om nogle der tilsidesætter eller bortforklarer deres ansvar.
    Det uskyldige ansigt, det sættes op. "Vi har gjort hvad vi kunne". I virkeligheden ingen ting. Hvorfor taler man ikke med de implicerede, men nøjes med en kop kaffe på kontoret med lederen.

    Hvad er det for mennesker, der ser det som sin fornemste opgave at bortforklare.
    Jeg kender en lærerinde, hun ville hjælpe et barn, som fik at vide, hvis ikke hun tav stille ville hun blive fyret.
    Hvem ansætter dem. Hvem fortæller at de helst skal afvise tingene i stedet for at løse dem. Det er noget helt galt i dette land.

    Nåe ja, det var lidt mere end skimmelsvamp, men det hele hænger jo sammen. Afvisning af det ansvar, de er sat til at forvalte. Hvem det så er.
  • Indstillinger
    @Spider: Jeg skal lige være helt med; du siger, at børnene i huset var retarderede? Evt. pga toksiner fra svampene?
  • Indstillinger
    Puh jeg har selv haft den meget blandede fornøjelse af at slås med skimmelsvamp i min bolig for nylig.

    Det er heldigvis overstået nu, efter en rigtig god indsats fra håndværkere.

    Mvh
    Jette
Log in eller Registrér for at kommentere.