Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Irriteret tyktarm + smertestillende?

Redigeret 10 marts, 2012, 12:20 i Irriteret tyktarm
Hej alle gode mennesker herinde.

Jeg vil forsøge at gøre en lang historie kort:

1. Jeg har for mange år siden fået konstateret irritabel tyktarm.

2. Derudover har jeg nogle andre (kroniske) lidelser, men ingen superalvorlige.

3. I forb. med de andre lidelser har jeg indimellem behov for at tage smertestillende piller. Indtil videre har det været Panodil Zapp (med det aktive virkningsstof Paracetamol) sammen med Ipren (med det aktive virkningsstof Ibuprofen).

4. Jeg har fået at vide på apoteket og har for nylig læst mig til, at hvis man har fået konstateret irriteret tyktarm, skal man undgå at tage smertestillende med det aktive virkningsstof Ibuprofen. Det ville jeg rigtig gerne, men de smerter, jeg plejer at tage de smertestillende for, er svære, og derfor tager de mildere smertestillende (med Paracetamol) ikke smerterne.

5. Derfor skrev jeg for nylig til min læge, om det var muligt for mig at få noget smertestillende på recept. Han ordinerede Kodein "DAK", og jeg læste mig så frem til inde på medicin.dk, at de mest almindelige bivirkninger ved det præparat er kvalme, opkast og forstoppelse; symptomer, som jeg allerede har pga. min irriterede tyktarm. Argh! Derudover har jeg også astma og allergi, to lidelser, som der udførligt står i Kodein "DAK"s beskrivelse inde på medicin.dk, at man IKKE må have, hvis man skal tage præparatet.

6. Så nu står jeg uden smertestillende, mens jeg har brug for dem, en læge, jeg helt ærlig er lidt gal på, stående med mit lange hår i postkassen.

Jeg håber på, at der er nogle af jer herinde, der ved lidt om emnet og kan hjælpe mig. Hvis hurtigt, rigtig skønt ;)

På forhånd tusind tak for hjælpen,

Lise Lautenbacher.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej du må kontakte lægen igen og sige det du har læst . det medicin du ikke må få er et gigt medicin. ellers er der medicin der indeholder mofin lignende stoffer . men dem er lægerne kede af at bruge meget af. men prøv at spørge om der findes nogle stikpiller mod smerte . dem bruger de på syghus ved børn der har smerte. så er der pinex comp med aktiv indholds stof codein de kan godt give utilpashed. du må bede lægen læse din journal og se hvad du fejler inden han giver dig noget du ikke tåler. ellers må du få en anden læge. held og lykke
  • Indstillinger
    Hej. Jeg lider selv af irritabel tyktarm. Jeg har Duspatalin og Buscopan til at tage smerterne med. Buscopan fås også som stikpiller. Jeg synes ikke, at de har så mange bivirkninger, kun lidt søvnighed, når man er i ro. Jeg må ikke få gigtmidler for min mave. Gigtmidler er jo nærmest gift. Hilsen Trille
Log in eller Registrér for at kommentere.