Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan ikke komme af med min usikkerhed !

Jeg har virkelig den dårligste selvtillid hvad angår min krop. skammer mig simpelthen sådan over at se ud som jeg gør. Er 20, 167 høj, og vejer 53 kg. Træner, men kan bare ikke komme af med det sidste, har før været meget overvægtig, og det er nok der min usikkerhed startede, fik hurtigt store bryster i forhold til de andre piger, så fik mange kommentare og blikke. Hader min krop, og ved ikke hvordan jeg skal kommer over det..
vil ikke sige jeg har en spiseforstyrrelse, men har nogle underlige spisevaner.
F.eks:
Morgenmad - en slurk mælk
kl 11 30 - en kakao mælk, evt et æble
mellem 16 & 19 - en rugbrød m. pålæg (tyndskåret kylling)
og så er jeg utrolig glad for chips, så spiser ihvertfald 2 poser chips om ugen

vil ikke ende med en spiseforstyrrelse, men ved ikke hvordan jeg skal komme væk fra de tanker der konstant peger fejl ud ved mig, og fortæller mig hvor grim jeg er.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvorfor mener du, at du ikke har en spiseforstyrrelse?

    Det mener jeg i allerhøjeste grad at du har.

    Det er godt du har indset, at der er er problemer, for du skal se at få hjælp; og det hurtigst muligt.

    Du havde det sikkert på samme måde med din krop da du var overvægtig. Sagen er, at grunden til at man hader sig selv ikke har noget med vægt at gøre. Men man tror, at man vil få det godt med sig selv hvis nu ens krop bare bliver sådan og sådan - det gør man bare ikke.

    Du er nødt til at komme i behandling. Både målrettet spiseforstyrrelsen og mod grunden til, at du har udviklet den.

    Ring til din læge og få en tid så du kan blive henvist til behandling :)
  • Indstillinger
    Mener ikke jeg har en spiseforstyrrelse fordi jeg ikke sulter mig selv. Spiser for at tabe mig, men spiser. skammer mig meget over min krop, men alle har vel noget de er flove over. ved mig er det bare lidt mere tror jeg ..
  • Indstillinger
    Kære Loui

    Hvis du skal spise for at tabe dig, så skal du ikke sulte dig men spise en sund kost, hvor du får de nødvendige næringsstoffer. Bl.a. masser af grøntsager og frugt, ingen kakaomælk og i særdeleshed ingen chips.

    Man kan have flere forskellige former for spiseforstyrrelser. Det er kun én af dem, hvor man sulter sig. Usunde spisevaner, meget fokus omkring maden og kroppen samt en negativt forhold til sin egen krop, tyder i høj grad på en spiseforstyrrelse. Så udfra det du har skrevet, vurderer jeg, at du har en spiseforstyrrelse. Fordi du ikke har et afslappet og godt forhold til dig selv og din krop og ikke forstår at ernære dig selv på en sund, naturlig måde.

    Det egentlige problem er dit forhold til dig selv og din krop. Der er noget, der er helt galt, når man skammer sig over sin krop. Spiseforstyrrelsen er kun et symptom på selve problemet.
    Det er for så vidt fuldstændigt ligegyldigt, hvorvidt de fleste har noget ved sig selv, de er flove over, som du skriver. Det vigtige er, at DU ikke har det godt med dig selv. At skamme sig over sin egen krop, er langt mere alvorligt end, at man har en lille ting ved sig selv, man ikke bryder sig om. Det er meningen, at man skal have det godt med sig selv og sin krop og har man ikke det, så har man problemer. De kan så meget let vise sig i form af f.eks. en spiseforstyrrelse.

    Så ganske som Anna skriver, vil jeg absolut også anbefale dig, at du søger professionel hjælp. Du kan vælge - som i dit sidste indlæg - at få det til at lyde som om, at det jo ikke er noget alvorligt eller at andre har det værre etc. Det hjælper bare ikke DIG. Hvis ikke du tager dig af dine problemer nu, risikerer du, at problemerne bliver endnu større og du vil få det værre, indtil du får den nødvendige hjælp. Dit syn på dig selv og din krop ændrer sig givetvis ikke af sig selv.


    KH Helene
  • Indstillinger
    Hej igen.

    Desværre er det en ret udbredt misforståelse, at man kun har en spiseforstyrrelse hvis man overhovedet ikke spiser noget og kun er skind og ben, og nærmer sig svære fysiske sygdomme på grund af det.
    Altså har svær anoreksi.

    Det er forkert.

    Der er mange former for - og sværhedsgrader af - spiseforstyrrelser.

    Et par af dem er:
    Overspisning hvor man bliver meget overvægtig er også en spiseforstyrrelse, og en overspiser passer ikke just ind i den definition du har af en spiseforstyrrelse (at man sulter sig).
    Ortoreksi er en spiseforstyrrelse, men der er fokusset ikke nødvendigvis at man vil tabe sig. Det er at man vil være sund. Men man laver sine egne regler om hvad man må spise, og det tager overhånd - i en sådan grad at man efterhånden ikke kan spise mad man ikke selv har lavet og har helt styr på hvad indeholder.
    Og flere.
    Og man kan sagtens have en spiseforstyrrelse uden at passe 100% ind i en af de diagnoser der findes.

    Hvad sker der hvis du spiser mere end det du beskriver? Fx. hvis du er til en familiesammenkomst...?
    Hvordan har du det så? Går du nærmest i panik? Bliver vred på dig selv? Bliver frustreret?

    Du trænger ikke til at tabe dig. Du er i den lave ende af normalvægten.
    Men selv hvis du gjorde, så er det - som helene også siger - at spise minimalt med mad ikke den måde man taber sig på (på den sunde måde).
    Det ved du garanteret godt.
    Men et eller andet inde i dig siger alligevel at du ikke må spise tre hovedmåltider og tre mellemmåltider om dagen fordi du så vil blive tyk. Og den stemme overdøver den rationelle stemme.

    Tag til lægen og tal om dit dårlige forhold til dig selv, inklusiv det med maden. Uanset om du mener at du har en spiseforstyrrelse eller ej, så er du jo enig i, at du har brug for hjælp til at få det bedre med dig selv :)
Log in eller Registrér for at kommentere.