Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ritalin og MAO-hæmmere?

Redigeret 29 juni, 2011, 10:07 i ADHD
Hej derinde!

Jeg ved ikke om dette er det rette sted at søge svar, men jeg er havnet i et dilemma. Da jeg i september 2010, gennem en psykiater, fik ADHD-diagnosen og startede på Ritalin UNO, gik der ikke lang tid før jeg også fik konstateret en depression. Jeg startede så på Mirtazapin antidepressiv, og blev overbevist af psykiateren om at man gerne må blande de to lægemidler. Jeg har så fornylig læst under Ritalin UNO, at man IKKE må indtage Ritalin hvis man inden for de sidste 14 dage har været i behandling med midler mod depression. Det har skabt forvirring og usikkerhed hos mig.

Jeg tager 40mg Ritalin UNO 3 gange dagligt fordelt med 4-5 timers mellemrum, og 30mg Mirtazapin før sengetid.

Håber jeg kan få en form af vejledning eller evt. nogle facts.
Hilsen Jesper, 18

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Du har helt ret i det du har læst. Brug ikke Ritalin (methylphenidat), hvis du har brugt en MAO-hæmmer såsom furazolidon (Furoxone), isocarboxazid (Marplan), phenelzin (Nardil), rasagilin (Azilect), selegilin (Eldepryl, Emsam), eller tranylcypromin (Parnate) inden for de sidste 14 dage . Alvorlige, livstruende bivirkninger kan forekomme, hvis du bruger Ritain før MAO-hæmmer er fjernet fra din krop.

    Man kan altså ikke altid stole de informationer man får fra læger og psykologer. Disse misinformationer om interaktioner mellem medicin kan i værste tilfælde kan være livstruende.

    Hilsen Niels
  • Indstillinger
    Tak for dit svar Niels!
    Men vil det så sige at jeg skal/burde afbryde min ADHD behandling?

    Hilsen Jesper
  • Indstillinger
    Jeg har snakket med min personlige læge, og tingene er på plads :-) Gudskelov er Mirtazapin ikke en MAO-hæmmer!
  • Indstillinger
    Hej Jesper

    Jeg har desværre ikke, lige nu, overskud til at undersøge, hvad man må tage sammen og ikke tage sammen.

    Prøv evt. selv at finde ud af det via http://www.interaktionsdatabasen.dk

    Men der er en misforståelse i overskriften på dit spørgsmål og i Niels´ svar, for Mirtazapin er ikke nogen MAO-hæmmer og Niels’ svar angår kombinationen af MAO-hæmmere og Ritalin.

    Jeg håber, at du finder ud af det.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.