Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hvor skal jeg barbere mig for neden?

Redigeret 25 juni, 2011, 14:12 i Åben debat for kvinder
Jeg skal til Spanien på mandag og skal derfor bade en masse i poolen. Jeg vil godt barbere mig for det er jo lidt klamt hvis der lige pludselig stikker hår ud fra bikinitrussen 'dernede'. Problemet er bare at skal man fjerne ALT hår der er dernede? Fordi hvis man nu gør det nede ved skamlæberne, det må da gøre pænt nas hvis man rammer forkert med shaveren? Jeg har også fået afvide at man skal kun tage lige øverst, men ikke nede ved skamlæberne, men så stikker det jo stadig ud! Jeg har barberet mig en gang før bare 'øverst', hvilket ikke gjorde særlig ondt, MEN da de så voksede ud igen skulle jeg prøve igen og det gjorde virkelig ondt. Jeg håber på nogle hurtige svar da jeg allerede rejser på mandag jo.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med dig.

    Det er et rigtig fint spørgsmål, som der helt sikkert er mange unge piger, der også er i tvivl om.

    Normalt kan det godt gøre ondt at barbere sig to gange inden for få dage. Normalt kan der godt være brug for en pause på mindst fem dage.
    Du kan godt tage det hele, men hvis du ikke er vant til at barbere det hele, kan det give en del irritation første gang.

    Derfor vil jeg anbefale følgende:
    Du bruger et nyt barberblad og skum hver gang. Du kan evt. rense huden bagefter med aftershavebalsam (måske din far har noget) eller hånddisinfektion.

    Du kan fjerne hårene fra siderne af trekanten og det øverste stykke. Sådan at håret stopper cirka én centimeter inden for trussekanten. Jeg vil nok anbefale dig at ordne det i morgen (søndag) og så igen engang i løbet af den uge, hvor du er afsted.

    Man kan sagtens barbere inde ved skamlæberne. Jeg har aldrig selv prøvet at ramme forkert dernede. Men det kræver øvelse at gøre det, så det er nok ikke oplagt at gøre det lige op til en ferie.

    Jeg håber du får en rigtig dejlig ferie ved poolen :-).

    Kærlig hilsen Trine
  • Indstillinger
    Der er altså ikke nogen regler om hvor man skal barbere sig dernede. Eller nogen regel om at man i det hele taget skal gøre det.
    Og der er bestemt ikke noget KLAMT i, at der stikker hår ud. Vi har allesammen hår på kroppen.

    Du vil undgå, at der stikker hår ud ved bikinilinien, altså tager du din bikini på, ser hvor kanten er og barberer så hårene af som er der omkring.

    Du risikerer, at du får en hulens masse grimme knopper i stedet.
    Jeg får ALTID knopper, og jeg tvivler på, at der er nogen der ikke gør.

    Det eneste man kan gøre er at sørge for at der kommer så få knopper som muligt og at de ikke bliver til store bumser.

    Det er vigtigt, at du bruger en helt ny skraber, ikke en sløv en, og du må ikke barbere mange gange på samme sted.

    Min erfaring er, at det forebygger indgroede hår hvis man bruger skrubbemaske og/eller en grov vaskeklud der når man er i bad i dagene efter.

    Det er også en mulighed bare at studse dem med en saks eller med skraberen (altså "barbere" uden at gøre det helt nede ved huden) så de ikke er lange og tydelige.
  • Indstillinger
    Det tager altså tid for huden at vænne sig til at blive barberet, og det kræver desuden nogen øvelse at undgå at skære sig. Så det er lidt sent at komme i tanker om, hvis du snart skal af sted på ferie, men du kan sikkert godt opnå et fint resultat alligevel.

    Som andre har skrevet, så brug en helt ny skraber hver gang, og lad der gå en uges tid imellem. I stedet for barberskum kan du bruge en mild sæbe, eller sæbe af god kvalitet, og barbere dig mens du er i bad. Brug derefter en mild fugtighedscreme uden parfume - aldrig aftershave - da huden bliver meget tør og irriteret. Matas har en udmærket plejende creme uden parfume til sart hud - prøv den.

    Held og lykke med projektet, og god ferie.
Log in eller Registrér for at kommentere.