Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lavt stofskifte - SKAL man have medicin eller er der ...

... alternativer??

Jeg har i fbm undersøgelse hos anden speciallæge fået taget en masse blodprøver, og da jeg fik svarerne retur, skrev lægen at der var tegn på stofskifteforstyrrelser og jeg skulle kontakte egen læge.

Jeg ved INTET om stofskifteforstyrrelser, men er død-træt af evt at skulle sættes i livsvarig medicinbehandling :-(

Jeg har læst rundt omkring på nettet og kan se at der åbenbart er kommet nyt indhold i det medicin man typisk giver for nogen år siden og at det ikke nødvendigvis har været til det bedre - og at man derudover behandler på T3 og det er T4 der er problemet???

Jeg er MEGA-forvirret og håber der er nogen herinde der vil give sig tid til at svare???

Mine tal er iøvrigt:

TSH 13,61
T3 1,01
T4 57

- og det siger mig absolut ingenting....

Jeg har nok nogle af de symptomer der er nævnt, men ikke så jeg ikke fint kan leve med det som det er.... men ved selvfølgelig ikke om det bliver værre, hvis man ignorerer det...?

Jeg fik iøvrigt testet TSH i 2005, 2007 og 2009, hvor det lå helt normalt (under 2)

Jeg håber virkeligt der er nogen derude, der kan gøre mig lidt klogere???

Taknemmelig hilsen - Sanne
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Sanne

    Nej du SKAL ikke have medicin - vi lever jo i et frit land og ingen vil tvangsmedicinere dig mod for lavt stofskifte.

    Men for lavt stofskifte er altså en sygdom man dør af, hvis man ikke bliver behandlet!
    Det kan godt være det tager mange år, men du ender med at dø! Hele kroppen bliver påvirket og holder lige så stille op med at fungere. Undervejs vil du få det ad h.... til.

    Du skriver ikke noget om dine symptomer? Det er ikke sikkert du mærker ret meget til det, for man vænner sig ofte til tingene, fordi de kommer langsomt. Da jeg kom til endokrinolog for første gang, blev jeg også spurgt om jeg havde haft nogle symptomer. Jeg svarede nej - og mente det!. Først da jeg havde taget medicinen et halvt års tid kunne jeg se hvilke symptomer jeg havde haft, for langsomt var mange af de små-gener jeg i stigende grad havde oplevet gennem 10-20 år (har haft forstørret struma siden puberteten) forsvundet. Jeg nævner et par stykker:
    - Besværlige menstruationer (uregelmæssige, meget kortvarige men også meget kraftige)
    - Ekstremt tør og glansløs hud (albuer, skinneben, fødder)
    - direkte tørre pletter i ansigtet
    - meget langsom tarm og kronisk forstoppelse
    - glansløst hår og meget hårtab
    - følelse af "død" hud uden blodgennemstrømning
    Andre ting, som måske -og måske ikke - skyldes stofskiftet - er til gengæld ikke forsvundet -men heller ikke blevet værre (tinnitus, hukommelsesproblemer).

    Jeg er een af dem der tager - og hele tiden har taget - Eltroxin. Jeg har haft problemer i en periode efter den nye pille kom, men nu går det meget fint igen. Tager dem om morgenen (nogle gange når jeg er oppe for at tisse kl. 4-5, men ellers senest kl. 6, ½ time før jeg spiser morgenmad). Vitaminpiller og evt. anden medicin tager jeg om aftenen, for ikke at få ødelagt virkningen af Eltroxinen.

    Du skal ikke lade dig skræmme af de problemer du læser om på nettet, og under alle omstændigheder mener jeg ikke du har noget valg - for lavt stofskifte SKAL behandles.

    Ang. D-vitamin mangel, så har jeg også det, konstateret for ½ år siden, men tror jeg har gået med det i flere år. Mit tal var 27, nu er jeg oppe på 87. Ved endnu ikke om det påvirker stofskiftetallene, men hvis det gør: så skal jeg bare have mere Eltroxin! Synes jeg har færre brystsmerter ved anstrengelse efter jeg er begyndt på Dvitaminerne men ved ikke om det hænger sammen (Dvitamin påvirker muskler, og hjertet er jo vores største muskel, så måske er der en sammenhæng....)

    Altså: fat mod, gå i behandling og FORTSÆT MED PILLERNE. Tag dem regelmæssigt, uden anden medicin, og LAD VÆRE MED AT TRO DU KAN STOPPE MED DEM IGEN. Det er livsvarig behandling!
    Held og lykke
  • Indstillinger
    Hej,

    Ja, det skal du desværre. Dine tal er ikke gode som de er nu, du har alt for lavt stofskifte. Tsh skal ned på ca. 1. Og Frit t4 skal ligge højt i normalområdet.
    Da man desværre ikke ved hvorfor nogle mennesker får for lavt stofskifte er Eltroxin (eller andre mærker af samme hormon) p.t. eneste løsning. Du kan ikke pludselig af dig selv begynde at danne mere hormon i kirtlen.

    Jeg mener dog personligt, at det er en hjælp at spise sundt, undgå (for meget) sukker, sørge for at holde tarmene tætte med probiotiske bakterier, dyrke motion (når man ikke er for træt pga. sygdommen) og arbejde med sin måde at føle og tænke på, alt sammen for at øge mulighederne for at man kan få et større overskud og en god livskvalitet.

    Jeg har selv haft det rigtig svært med at acceptere at jeg havde en kronisk sygdom og skulle tage medicin hver dag livet ud. Jeg har autoimmunt lavt stofskifte og en anden hormonsygdom oveni.
    Jeg var 32 da jeg fik det konstateret og jeg havde nok levet med det en del år på dét tidspunkt. Mens hele min omgangskreds fik børn og børn og flere børn, blev jeg træt og træt og mere træt..og faldt også ned i et sort hul over at jeg ikke bare kunne få børn når jeg ville. Det er i forbindelse med graviditetsønske nemlig MEGET vigtigt at tsh er omkring 1, da der ellers kan ske skader på fosteret, spontane aborter og andre ulykkelige ting. Og jeg skal lige sige, at det ikke er alle læger der husker at oplyse om dette!
    Selvom jeg er påvirket af min sygdom i dag, er jeg blevet bedre til at se på det positive. I den forbindelse må jeg huske at nævne, at man heldigvis KAN få børn med denne sygdom, blot den er velbehandlet i god tid inden miraklet sker. Og ellers:

    1.
    Tænk på hvor heldige vi er at leve i denne tidsalder, hvor nogen faktisk HAR opfundet medicin til os! Tænk på alt det arbejde og den forskning, medmenneskelighed/ønsket om at hjælpe andre, der ligger bag den lille pille du sluger hver dag. Hvis vi ikke var omgivet af andre mennesker, havde vi ikke overlevet.
    2.
    Tænk på dem der har det værre end dig. En slemmere sygdom, de som er afhængige af andres hjælp eller af mange slags medicin, de som er ramt af flere eller dybere smerter end dig. Er de nødvendigvis ulykkelige? Hele tiden?
    3.
    Tænk på at mange mennesker lider af en eller anden sygdom som meget ofte kræver medicin livet ud. Forhøjet blodtryk er f.eks. én - og det er jo en folkesygdom i dag.

    Lad os krydse fingrene og håbe, at fremtidens forskere finder frem til den ultimative hjælp til alle kronisk syge: Helbredelse!
    I mellemtiden er det vores opgave at leve med den billet vi har trukket. Og reflektere over, hvad der gør os lykkelige...for gør helbredelse nødvendigivs dét?

    Mange hilsner, Karmacure
  • Indstillinger
    Flot svaret, Karmacure, dejligt at læse!
    Vh Solsikke
  • Indstillinger
    Hej Solsikke,

    Tak for din positive tilkendegivelse ;)
    Mange hilsner Karmacure
  • Indstillinger
    Også tak fra mig, for svarene - dejligt at I har givet jer tid til at svare!

    Jeg føler mig ikke "syg" og undrer mig fortsat over at mine tal er så dårlige, for jeg føler mig ikke specielt dårlig. Det hele startede med usædvanligt hårtab, men det har rettet sig igen.
    Jeg synes jeg er mere træt end før i tiden, men med 2 yngre børn, tænkte jeg egentlig at forklaringen lå der.

    Jeg har fået en tid hos lægen midt i august, så må vi se hvad "dommen" bliver. Jeg spekulerer også over om egen læge blot behandler løs eller om man bliver sendt videre til speciallæge, som har mere forstand på medicin, vitamintilskud osv.

    Igen - tak for svar!
  • Indstillinger
    Jeg har ikke for lavt stofskifte, men har i nogle år haft 'almindelig struma'; en ordentlig 'hævelse'/bule på halsen. Jeg kunne ikke finde noget om, hvad man kunne gøre ved det, så jeg levede bare med det.
    MEN den forsvandt altså, da jeg begyndte at styrketræne. Jeg tror ikke, man kan regne med det samme, hvis man har en regulær stofskiftelidelse, men det er alligevel påfaldende, hvor meget motion kan gøre for kroppens processer.
    Jeg har altid om muligt cyklet fremfor at køre i bil, jeg har altid gået til gymnastik, og jeg hat i perioder også løbet flere gange om ugen. Men nogle gange har arbejdet ikke ligget i cykelafstand, halvdelen af året er der ikke gymnastikforeningsgymnastik osv., så samlet set har det alligevel ikke altid været så meget i forhold til, hvor mange timer, jeg sidder stille.
    Sidste år begyndte jeg så i træningscenter, fordi jeg var blevet træt af gymnastikholdene. Jeg kom i det første halve år ca. 2 gange om ugen og trænede med maskiner, og i løbet af den tid forsvandt min struma og min psoriasis. Det var slet ikke med tanke på disse lidelser, at jeg startede, og det kom noget bag på mig - men det burde det ikke, for vi er bygget til bevægelse, og kroppens processer fungerer bare bedst, hvis vi træner både kondition og styrke.
    Efter det første halve år faldt jeg lidt af på den, og straks vendte psoriasisen lidt tilbage, og jeg kunne igen mærke antydning af struma på den ene side af halsen:
    Der er ingen vej udenom motion, og gåture, cykling og almindelig gymnastik er bare ikke nok til at modvirke vores passive livsstil.
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg fik konstateret for lavt stofsifte for i april 2009. Inden syntes jeg at jeg havde det godt uden nogle symptomer. Jeg oplevede lige som dig hårtab og det var det der fik mig til læge.

    Mit THS lå dengang på 11 hvilket jo ikke er højt i forhold til andre jeg har læst og hørt om.

    Du skal nok regne med at det er din egen læge de påbegynder behandlingen med feks eltroxin for at rette op på dit stofskifte. Og kan din læge ikke finde ud af at få dig rette op, bliver du sendt videre i systemet. Hvis du har læst de forskellige indlæg herinde, vi du se mange der er fusteret over deres egen læge fordi de fleste praktiserede læger ikke ved ret meget om hvad de har med at gøre. Og fordi det er en meget difus sygdom der giver mange symptomer selv om man kommer ind i normal området.

    Det tog feks min læge et helt år at få mig ind i normal området og jeg havde det bare vildt dårligt i den tid. Så dårligt at jeg ofte overvejede at droppe pillerne fordi jeg ikke følte at de hjalp.. Da jeg så kom ind og lå stabilt i normal området gik der yderlig et halv år før jeg fik det rigtigt godt og nu har jeg stort set ingen symptomer... 7 9- 13 :-)...

    Set i bagspejlet kan jeg se mange symptomer på at jeg nok har haft dårligt stofskifte i mange år. Bla. træthed, som jeg døjede med allerede som teenager. Jeg tænkte tit at det kan da ikke være rigtigt at jeg skal være så træt og energi forlat som jeg ofte var og jeg var flere gange til lægen og klage min nød... Uden at det belv taget alvorligt. Herudover har jeg haft sitren i kroppen. mega tunge muskler i benene så jeg dårligt kunne slæbe mig rundt nogle dag og sidst og ikke mindst er jeg ufrivillig barnløs uden at lægerne på noget tidspunkt fattede mistanke til mit stofskifte... De har bare sagt at der ikke var noget problem i at blive gravid... Det skete bare aldrig..

    Jeg håber du får styr på det og at du ikke skal igennem det sammen helvede som jeg var i 1½ år inden der kom styr på det .. Held og lykke
  • Indstillinger
    Kære Sanne

    Jeg fik selv ekstremt lavt stofskifte i forbindelse med en fødsel i 2006, og det blev først opdaget næsten et år senere, så jeg nåede at blive meget syg, inden jeg kom i behandling.
    Jeg kan varmt anbefale, at du kontakter stofskifteforeningen og læser deres faktablade (tjek evt. deres hjemmeside først). Jeg har også mailet med Lis (formanden for foreningen), og det har givet mig en god balast i behandlingsforløbet. Det har taget tid at få mine tal noglelunde stabiliseret. Vær kritisk overfor lægerne og brug stofskifteforeningen - håber, at din vej til at blive stabiliseret bliver lidt kortere end min.
    Overvej at få tjekket D-vitamin m.m., da det ofte følges ad.
    Mht. medicin så kan du også her have glæde af erfaringerne i stofskifteforeningen. Jeg har selv lige skiftet medicin for et par måneder siden og fået det bedre. Sund kost, vitaminer og motion osv. er selvfølgelig også væsentligt.
    Mange hilsner
    Jane
  • Indstillinger
    Ja du skal til en speciallæge. Man bliver som regel fulgt i hospitalsregi indtil ens tal er stabiliseret. De fleste får det bedre, når TSH ligger omkring 1, men der kan godt gå noget tid fra man er stabiliseret og til symptomerne er væk.
    Men de fleste ender med at få det okay. Det er rart at vide.
    Mange hilsner
    Jane
  • Indstillinger
    hej
    Jeg har for lavt stofskifte, og får eltroxin 3 stk om dagen. Dette har imidlertid givet mig tinnitus. Kan se at nogle andre også har fået tinnitus af eltroxin. Kan desværre ikke bevise det på nogen måde. Men det passer nogenlunde med at det startede med en lille hyletone, da jeg gik op på 3 piller. Nu er det desværre en konstant hylen i hovedet. Jeg er begyndt at læse en bog af Mark Hyman. Den er god. "Spis dig til et superstofskifte" den fås ikke mere hos boghandleren. Men Mark Hyman har en udmærket hjemmeside. Jeg vil nu prøve via kosten at komme af med pillerne. Jeg hader at ta piller. Desuden er der en god hjemmeside. http://www.alun.dk/sund-kost/metabolic- ... -type.html
    Hvor min vægt før stod stille er jeg nu gået 2 kg ned simpelthen ved at undlade at spise uordentlig mad. Jeg laver maden fra bunden og undgår slik og andre søde ting. Er der andre som har prøvet noget med kosten ?
Log in eller Registrér for at kommentere.