Nervøs mave
Hej.
Jeg er en mand på 28 år som spiser rimelig sundt og generalt lever rimelig sundt. Men når jeg skal nogen steder døjer jeg meget med nervøs mave. Jeg har søgt nettet tyndt og læst andre besvarelser på det samme problem, og besvarelserne på det er at personen ikke spiser sundt nok eller ikke motionere. Det ved jeg at det ikke er problemet hos mig. Hvis jeg fx kører i bil og ved at jeg ikke sådan lige kan komme på toilet, bliver jeg nærmest helt klaustrofobisk, nervøs og jeg får det varmt og pulsen stiger fordi jeg ved der ikke er et toilet i nærheden. Og når jeg har nået til det punkt er det 100 % sikkert at inden for 15 min skal jeg på toilet og afføringen er tynd. Er der andre der kender til problemet og hvad kan jeg gøre for at jeg ikke skal have det sådan, for det hæmmer mig meget i min hverdag at jeg hele tiden skal vide hvor det nærmeste toilet er. Skal jeg evt have noget alternativ behandling? Håber der er en løsning på problemet.
Med venlig hilsen en nervøs
Jeg er en mand på 28 år som spiser rimelig sundt og generalt lever rimelig sundt. Men når jeg skal nogen steder døjer jeg meget med nervøs mave. Jeg har søgt nettet tyndt og læst andre besvarelser på det samme problem, og besvarelserne på det er at personen ikke spiser sundt nok eller ikke motionere. Det ved jeg at det ikke er problemet hos mig. Hvis jeg fx kører i bil og ved at jeg ikke sådan lige kan komme på toilet, bliver jeg nærmest helt klaustrofobisk, nervøs og jeg får det varmt og pulsen stiger fordi jeg ved der ikke er et toilet i nærheden. Og når jeg har nået til det punkt er det 100 % sikkert at inden for 15 min skal jeg på toilet og afføringen er tynd. Er der andre der kender til problemet og hvad kan jeg gøre for at jeg ikke skal have det sådan, for det hæmmer mig meget i min hverdag at jeg hele tiden skal vide hvor det nærmeste toilet er. Skal jeg evt have noget alternativ behandling? Håber der er en løsning på problemet.
Med venlig hilsen en nervøs
Kommentarer
Jeg har det lige som dig - at når der ikke er et toilet i nærheden så skal jeg bruge et, med det samme
Plus mit er meget slemt om morgen. Med besøg op til 10 gange inden jeg kan komme ud af døren.
Jeg har også været igennem alle mulige undersøgelser og prøver hvor der ingen ting var. Så deres svar er irritabel tyktarm og det er det ALTID når de ikke kan finde ud af hvad der er i vejen med en. Og små børn når de skriger er det kolik - når de ikke kan finde andet............så sådan er det bare,desværre..
Når jeg f.eks står i netto(og andre selvfølgelig) og skal handle skal jeg bare på wc, det er sikkert og næsten vist hver eneste gang...men jeg har købt nødhjælps dråber og tager en halv pipette når jeg står der, og det hjælper alså. Det kunne du måske prøve.
Har også prøvet at tage det forbyggende hver dag men det har så ingen virkning på mig...bare et forslag..
Jeg har selv problemer med maven, når jeg skal ud af døren. Især når jeg skal være sammen med andre.
Mit skyldes angst. Mere detaljeret skyldes det for mig, at jeg føler mig utryg. Jeg kan ikke helt slappe af, og det viser sig åbenbart ved dårlig mave. Jeg har gået til en masse undersøgelser, men da jeg ved, at jeg har angst, er min og min læges konklusion blevet, at det må være pga. angsten.
Jeg tager periodevist noget håndkøbsmedicin, der hedder Aeropax, der modvirker luft i maven. Og det synes jeg virker. Måske din læge kan anbefale dig noget, der kan hjælpe på symptomerne, selv om I ikke kan finde årsagen.
Kærlig hilsen Trine
Jeg har lidt af nervøs mave al den tid jeg kan huske, allerede som barn hæmmede det mig. Det har været et kæmpe problem for mig, men jeg har lært mig nogle få "tricks". For mig kommer problemet især når jeg skal ud af døren, fordi jeg ikke lige ved hvornår jeg kan komme på toilettet igen. Derfor gør jeg mig det til en vane hurtigt at få et overblik over, hvor der er toiletter, når jeg ankommer til et nyt sted. Hvis det fx er i biografen eller teatret, så tjekker jeg som regel lige forhallen for skilte. Jeg handler primært steder hvor der er toiletter (fx bilka og andre store kæder) og på mit arbejde ved jeg også nøjagtig hvor det nærmeste toilet er, i forhold til hvor jeg befinder mig. Hvis jeg er et fremmed sted og skal bruge et toilet, så undskylder jeg mig med, at jeg vist har drukket for meget kaffe hjemmefra (drikker slet ikke kaffe, men det er en "lovlig" undskyldning) og så har jeg altid servietter og frisk-duft-spray med i min taske.
Jeg har fundet ud af, at jeg stort set aldrig skal bruge et toilet akut, hvis jeg er lige i nærheden af et! Det er stort set kun, når jeg ved at der IKKE er et, at jeg skal.
Hvis jeg skal på en længere køretur, eller har en dag hvor jeg ved at jeg ikke lige kan komme på toilettet, så tager jeg imodium om morgenen. Det stopper systemet i ca.12 timer. Det er sikkert ikke sundt, men det er en kæmpe kæmpe hjælp for mig.
Derudover står jeg tidligt op (1½-2 timer før jeg skal ud af døren), fordi jeg VED at jeg skal på toilettet mindst 10 gange.
Jeg har ikke fundet løsningen, og jeg tvivler på at der findes en, men når jeg tager mine forholdsregler, så kan jeg leve med det.