Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tænder opløser?

Hej.
Jeg fik af vide hos min tandlæge at en cola kan opløse sine tænder, som er nok rigtigt. men så fik jeg af vide hvis jeg drikker en dåse hurtig og drikker vand, vil det ikke være så slemt. Men nogle som har noget andet? skulle børste min tænder efter jeg har gjort det med vand eller var det noget andet.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er rigtigt at det er mindre skadeligt at åbne en cola og så drikke den ret hurtigt end det er at rende med en flaske i hånden og gå og smådrikke af den eller sidde i skolen og drikke cola i timen...

    Når man drikker cola udsætter man tænderne for syre. Så tager det spyttet nogen tid at genoprette balancen i munden.
    Hvis man så hele tiden tager en ny tår er der hele tiden syre.

    Det er også derfor, at det er en god idé at skylle munden i vand efter man har drukket sodavand. Så hjælper man til at den rette balance hurtigere kan blive genoprettet.

    Man skal IKKE børste tænderne lige bagefter. Det er mere skadeligt end det er bare at lade sodavanden være, fordi man så skrubber tænderne med syren.
  • Indstillinger
    Jeg kan kun give anna84 ret...

    Udover dét hun har sagt, så hvis du drikker colaen med et sugerør mindsker du syren som rører fortænderne i hvert fald.
  • Indstillinger
    det lyder godt med nogle gode råd omkring emnet:). tak!
Log in eller Registrér for at kommentere.