Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvor kan jeg blive behandlet?

Redigeret 15 juli, 2011, 14:00 i Vulvodyni
Jeg håber i kan hjælpe mig!
Jeg var hos en gynækolog i Virum i går der konstaterede at jeg har vulvodyni og han sagde til mig at jeg skulle gå hjem og blive bedre til at være intim med min kæreste og så kunne vi snakke igen i slutningen af oktober.

Jeg føler virkelig ikke at det på nogen måde kan hjælpe!
Jeg har læst stort set alle debatter og artikler jeg kan finde om emnet og jeg synes derfor det var underligt at han ikke forslog mig at bruge creme, droppe p-pillerne eller andet. Føler virkelig ikke jeg fik nogen hjælp!

Så hvad gør jeg nu for at finde en behandler der tager mig seriøst?

Jeg har læst at Knud Damsgård er den bedste, med med den sindsyge ventetid der er på Holbæk sygehus kommer det jo til at tage flere år.
Jeg har også hørt at man kan komme hurtigere til hvis man selv betaler på Center for Vulvodyni hvor Knud også er. Men jeg er på su så derfor er 7000 rigtig mange penge bare for første konsultation.

Jeg har hørt at nogle af sygehusene kan behandle en, men jeg synes det er svært at gennemskue hvilke, da rigtig mange hjemmesider og artikler er for gamle og så er lægen enten gået på pension eller afdelingen er lukket.

Jeg er kun 20 år og har det meget svært ved at mit sexliv skal gå i stå nu og måske i mange år ud i fremtiden. Min kæreste er meget forstående og siger vi nok skal komme igennem det, vi har været sammen i 3 år og boet sammen i to, så jeg håber han har ret. Men drenge er jo drenge og er offer for deres instinkter, så jeg frygter at han går fra mig hvis det kommer til at tage mange år. Jeg har derfor (og for min egen skyld) i sinde at få så meget hjælp som jeg nu kan og ikke bare sidde på min flade og vente til oktober!

Så har i nogen gode råd til hvordan jeg skal finde en ordentlig læge? og evt. hvad jeg kan gøre selv for måske at få det bedre?
Fra i dag af har jeg allerede droppet p-pillerne, da jeg har hørt at det har hjulpet mange.

på forhånd tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa

    Vil bare sige RING til Holbæk sygehus.. Knud er så sød og ja der siges der er frygtelig lang tid, men man kan være heldig.. Se at få ringet der til, og din læge kan vel give dig en henvisning, hvis han/hun har konstateret at du skal videre til en special læge

    Mvh Amanda

    http://www.lichensclerosus.dk/
    gå ind under behandlere
  • Indstillinger
    "Men drenge er jo drenge"... Nu må altså lige. Du kan ikke skære et helt køn over en kam. Der er såmænd også kvindkøn der hører under den kategori du refererer til.
    Nu har I været sammen i tre år, så han vil dig jo tydeligvis!!!!

    Du skriver: "Jeg er kun 20 år og har det meget svært ved at mit sexliv skal gå i stå nu og måske i mange år ud i fremtiden"

    Bare fordi du nu har fået et ord for det der har været dit problem længe, bliver det hele ikke meget værre.
    Tværtimod er der nu sat gang i, at I kan komme videre.

    Selvom det ikke var gynækologens fortjeneste, så har du nu taget et skridt ved at droppe p-pillerne. Måske det viser sig at hjælpe.

    Havde I en samtale der førte til det med at I skulle øve jer i intimitet?
    Jeg mener; er der hold i at der er noget at øve jer i?
  • Indstillinger
    Hej Pausefisken

    De har oprettet vulvaklinikker på flere sygehuse rundt omkring i landet. Der er vist rimelig lang ventetid på dem alle, men ikke så lang tid som der er at komme til Knud Damsgaard (tror jeg i hvert fald ikke). Jeg skal til Ålborg den 11. august. Så håber jeg godt nok, at de kan hjælpe mig.

    Jeg overvejer også at betale for det selv, fordi jeg gerne vil til Knud Damsgaard, da han er den der ved mest om problemet. Men jeg har hørt at privathospitalet har lukket. Så jeg ved ikke om det er muligt at komme til ham, med mindre man bliver henvist til Holbæk sygehus.

    Jeg har døjet med vulvodyni i 15 år nu (er 37 år), så jeg kan simpelthen ikke holde det ud mere.-(. Jeg har det både i skeden, urinrøret og blæren . Dengang for 15 år siden var der slet ingen, der kendte til vulvodyni, så hvis I vidste hvor mange gange jeg har fået at vide, at det er psykisk. Både af læger og gynækologer. Der var endda en sygeplejerske, der spurgte mig, om jeg ikke troede, at jeg tørrede mig for hårdt:-(.

    Jeg har været i narkose to gange pga af det. En gang for at få undersøgt blæren og en anden gang for at få undersøgt slimhinder og livmoder. Og jeg har prøvet alle mulige og umulige ting, som bare har gjort det værre. Så selv om det stadig ikke er alle læger, der kender til det, kender flere og flere da heldigvis til det.

    Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om, om der er nogen, der kan forbinde deres smerter med deres kost. Jeg har læst om en der kunne mærke at hun fik det værre, hvis hun drak sodavand i stedet for vand osv. Så nu er jeg helt fortvivlet. For tænk hvis man spiser noget som kan gøre det værre:-(. Jeg tænker især på sukker, koffein, syreholdige madvarer osv. Eller ting som kan irritere blæren.

    Jeg er klar til at gøre alt nu. Jeg har lige købt Xylokain creme, men mener før at jeg har prøvet det. Men det sved som bare pokker. så jeg tør næsten ikke at prøve igen. Jeg vil meget nødig gøre noget som gør det værre.

    Mht botox fik jeg at vide på sygehuset at det havde de fundet ud af ikke hjalp alligevel. Og så læser jeg herinde, at der er flere som har god effekt af det. Så det forstår jeg ikke. Nogen der har prøvet det?

    Hvis jeg skal give nogle gode råd, så har jeg haft god hjælp af et lægemiddel, der hedder cymbalta. Det fik jeg at vide på Rigshospitalet for nogle år siden. Det har aldrig været helt væk men jeg har kunnet leve en nogenlunde normal tilværelse. Dog er det ligesom om det er blusset op nu, og som om pillerne ikke hjælper mere. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre. Jeg ved godt at der er mange gode råd herinde, men hvis der er nogen, der har fået hjælp af et eller andet, må de meget gerne maile tilbage.

    Jeg har også hørt at der ligefrem er flere der har glæde af Vivag intimsæbe. Jeg har i flere år kun vasket mig med vand, da jeg er skrækslagen for alt der hedder underliv og sæbe - er der nogen, der har erfaringer? Eller med Vivag kapsler. Dem har jeg også prøvet for år tilbage, men jeg bryder mig ikke om at proppe noget derop, som måske kan gøre det værre.

    Og I må også meget gerne spørge mig om gode råd, da jeg næsten har prøvet alt. Lige fra zoneterapi, akupunktur, hormon stikpiller og diverse cremer til naturmedicin.
    Dog har jeg desværre ikke fundet de vise sten - desværre.

    På forhånd tak.

    Mvh Helena1234
Log in eller Registrér for at kommentere.