Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Dreng bidt af skovflåt

Jeg har en lille bror på 6,5 år. Han er blevet bidt af en skovflåt, som vi nu har fået fjernet og har fået alt med. Den har sat der ca. 1½ døgn regner vi med, da han ofte bliver tjekket.

Det startede med at ligne et lille myggestik til nu at være vokset til næsten på størrelse med en 2 krone. Vi har kontaktet vores egen læge, men hun siger vi skal vente og se til på mandag.

Det der bare bekymre os er at det er begyndt at blive lidt blåligt :/ !! Og vi synes det er lang tid at vente.

Vi har haft tilfælde i familien med en der var ved at dø af en skovflåt, så det gør jo ikke en mere rolig. :(

Er det noget vi burde gå videre med måske til lægevagten, eller bare vente som lægen anbefalede, eller et andet godt råd?

Vi håber at høre fra nogle..

Hilsen den fortvivlede mor og søster

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære bekymrede.
    Jeg tror I kan tage det roligt. Der er masser af mennesker, der bliver bidt af flåter uden, at de bliver smittet med borrelia. Som man kan læse i artiklen her
    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/borreliose.htm
    , er det normalt at der bliver rødt rundt om bidstedet og det kan også klø. Det man skal holde øje med er en rød plet, der vokser. Som der står i artiklen, kommer den oftest 1 til 4 uger efter at flåtet har bidt. Så det lyder ok, at lægen har sagt I skal se an til på mandag.

    hilsen R.
  • Indstillinger
    Jeg tror også godt I kan se det an.

    Men I kan da ringe til jeres læge i morgen tidlig og bede om (eller insistere på) at komme derop så lægen kan se det med egne øjne i morgen i akuttiden.
    Om ikke andet så for at I kan blive beroliget.

    Altså hvis jeg forstår jer ret, og lægen ikke har set det.
  • Indstillinger
    Okay tak :)

    Nej, der er ikke nogen læge der har set det.

    Men det er fordi han har haft skovflåter før, men aldrig er der kommet sådan et mærke. Men det svinger vel fra gang til gang?

    Mærket er lidt over en 2 krone nu, og det er blåt med noget der ligner blodsprængninger.
Log in eller Registrér for at kommentere.