Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Alkohol og stesolid?

Redigeret 22 juni, 2011, 15:43 i Angst
Hej.

Jeg skal flyve til Bulgarien på fredag. Jeg er MEGET bange for at flyve. Er faktisk angst for det.
Jeg har fået udskrevet hexalid 2 mg. (stesolid), af min læge, som jeg skal tage 1 time inden flyvning.
Har afprøvet dem og synes ikke rigtig de virkede. Blev da lidt sløv men ellers ikke noget.
Har fået afvide af en del at jeg bare skal tage et par sjusser og så slapper jeg mere af. Har tænkt på om man kan drikke alkohol hvis man har taget stesolid? og i så fald hvad gør det ved en?
Er der nogen der ved det, eller har erfaring med dette?

- Julie

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du har afprøvet dem og syntes ikke de virker. What?

    Hvilken virkning havde du forventet?

    Du har fået Hexalin fordi det kan dæmpe den angst du har for at flyve.
    Det er da ikke en situation du kan afprøve hjemme i sofaen - i og med at du ikke er udsat for angstpåvirkningen ved at sidde i et fly når du er derhjemme.

    Men du blev sløv fordi diazepam (det er det der er i Hexalid og Stesolid) virker både angstdæmpende, muskelafslappende og sløvende.

    Medikamenter der indeholde diazepam er benzodiazepiner og er IKKE noget at spøge med. Eller sagt på en anden måde: Ikke noget man skal tage på andre måder end lægen har foreskrevet.

    Det er stærkt vanedannende beroligende medicin.

    Alkohol forstærker virkningen af diazepam, og det vil være en meget dårlig cocktail.
    Eftersom du ikke aner hvor meget alkohol øger den sløvende virkning hos lige præcis dig, så risikerer du at falde i så dyb søvn at du knap kan vækkes og at være groggy længe efter.
    Der går flere døgn før diazepam er helt ude af kroppen. Så du skal passe på med alkohol.

    Det ville du have vist hvis du havde læst indlægssedlen i pakken grundigt igennem.
    I den står der direkte, at du skal undgå at indtage alkohol og grapefrugtjuice i forbindelse med Hexalid fordi det forstærker virkningen.

    Beklager at jeg er skrap i tonen, men jeg er rystet over at lægen ikke har informeret dig ordentligt og over at du ikke har læst hvad det er for noget du har fået.

    At andre siger, at ud bare skal tage et par sjusser fordi du så slapper mere af kan du ikke bruge til noget. De aner ikke hvordan det er at have angst.

    Du skal gøre som lægen har sagt.
    Tag 1 Hexalid 1 time før I skal flyve.

    Fokuser på at trække vejret ordentligt når du venter på og sidder i flyet. Det er virkelig vigtigt i forbindelse med angst, fordi man har tendens til at glemme at trække vejret eller hyperventilere. At trække vejret ordentligt - stille og roligt og helt ned i maven - har en beroligende virkning.

    Du kan evt. alliere dig med en du skal rejse sammen med, og bede vedkommende om at huske dig på det hvis du begynder at blive urolig.
  • Indstillinger
    hej og tak for svar.
    Jeg havde forventet at jeg ville slappe af lidt mere af når jeg tænkte på at flyve. Det gjorde jeg ikke. Havde hjertebanken som jeg plejer når jeg tænker flyvning, og kunne slet ikke sove. Min læge siger at jeg skal tage 2 x 1 tablet inden jeg skal flyve. Og det var også 2 tabletter jeg tog da jeg afprøvede dem. Så det kan være det er den forkerte medicin til mig.

    I indlægssedlen star der kun at grapefrugtjuice øger virkningen. Der står ikke noget med alkohol. Så derfor blev jeg lidt i tvivl. Men nu ved jeg da at jeg ikke skal snuppe en drink :)
  • Indstillinger
    Okay. Kan godt høre, at det er slemt.

    Nu har du jo haft taget det, så kan du lige så godt bruge det til noget:

    Ring til lægen i morgen i telefontiden og fortæl det og få en snak om det.

    Jeg syntes også at du skal se om du kan få en henvisning til en psykolog. Måske du kan få tilskud fra det offentlige. Jeg tror ikke, at der skal særlig mange sessioner til for at få afhjulpet flyskrækken gevaldigt.
  • Indstillinger
    Ja, jeg må ringe til lægen og håbe på der er en nødløsning. Tak for råd ihvertfald. Vil helt sikkert kontakte en psykolog eller lign. for angsten bliver kun værre. Forbandede angst!
  • Indstillinger
    Ja, det er forbandet.

    Man kan i høj grad tøjle angsten ved at tænke "rigtigt" og fx. have styr på vejrtrækning.

    De teknikker skal man dog LÆRE, og derfor er det nødvendigt med en terapeut/psykolog.

    Det betyder ikke, at alle kan blive fri for angsten og undvære medicin. Jeg tror dog på at ALLE kan få reduceret angsten.
Log in eller Registrér for at kommentere.