Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

jeg ved ikke hvad jeg fejler og lægen kunne ikke hjælpe :S

Redigeret 20 juni, 2011, 15:48 i Åben debat om smerter
Hej jeg er en pige på 16 år.

her for 6 dage siden fik jeg nogle pludselige smerter i maven. over alt i maven.
det føles hele tiden som om jeg er sulten, har vejrtrækningsproblemer, jeg er mæt, jeg har meget luft i maven, menstruation smerter og så føles det som om der er nogle der stikker mig fra alle sider. jeg har ondt under venstre ribben, under navlen og i begge sider af maven.+ det giver rygsmerter. Jeg har også ondt der man har ondt når man har menstruationsmerter.

(smerterne startede 2 uger før jeg skal have min menstruation, så det kan da ikke være det??? jeg er på p-piller og sprang min menstruation over sidst jeg skulle have det. ved ikke om det kan være det ? )

Smerterne er der ikke hele tiden de går væk og så kommer de igen.
Sådan har det stået på i 6 dage. Smerterne er værst når jeg ligger ned/ligger stille. Smerterne går væk hvis jeg laver noget som fx går eller sidder ned (dog ikke altid)
Jeg har hverken feber eller kvalme eller diarré.
Jeg har KUN ondt i maven.

Jeg har dog fået hovedepine her igår men det nok fordi jeg sover ikke særlig meget om natten pga mave smerter. Jeg vågner altid klokken 5-6 og kan ikke sove mere pga smerter.

Jeg havde lidt feber igår men det er gået væk.

Jeg havde ikke spist særlig regelmæssigt inden jeg fik disse smerter. Jeg fik kun 1 måltid hver dag + noget usundt som slik eller popcorn.

Min læge mener jeg kunne have blindtarmsbetændelse
men jeg har ondt i hele maven (dog gør det en lille smule ondt når han trykker der hvor min blindtarm sidder men det gør også ondt alle andre steder.)

jeg kan hoppe uden problem, jeg har ingen feber, intet kun ondt i maven.
+ smerterne er til at leve med det ikke noget jeg er ved at dø over.
Nogle gange bliver jeg dog lige nød til at sætte mig ned og tage en pause på 2 minutter men det er det.

Jeg tror bare ikke det er blindtarmsbetændelse og jeg er virkelig frustreret over jeg ikke ved hvad jeg fejler så hvis i kunne hjælpe mig ville det gøre mig rigtig glad :-)

efter hvad jeg har læst så tyder det på jeg har irriteret tyktarm, kan det være rigtigt?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mavesmerter er ofte meget diffust, og det er ofte vanskeligt for lægen at finde ud af her og nu, hvad der kan være i vejen, og derfor fuldstændigt umuligt for os andre her på et debatforum, der dog muligvis kan komme med forslag og ideer.

    Du bør derfor igen gå til læge og bede om at blive mere grundigt undersøgt.

    Jeg har en gammel lægebog, og der står: "Akutte mavesmerter er altid et alvorligt symptom. Søg læge hurtigst muligt."

    Du skal derfor ikke stille dig til tåls med at du for nogle dage siden har fået at vide, at det muligvis kan være blindtarmen - du skal have fat i lægen igen, for sådan skal du simpelt hen ikke have det.

    God bedring
  • Indstillinger
    citat

    Jeg havde ikke spist særlig regelmæssigt inden jeg fik disse smerter. Jeg fik kun 1 måltid hver dag + noget usundt som slik eller popcorn.

    citat slut

    Det kan jo også være årsagen, maven og tarmene protesterer og nægter at være med til det mere.
    Prøv at tage en spiseskefuld kommen, skyl dem ned med vand , der er en lille chance for det hjælper et par timer. Og sørg så for at spise fornuftigt.
    Men ingen her kan jo vide, hvad der er galt.
    Jeg ville nok spise noget yougurt for at blive gode venner med maven igen.
  • Indstillinger
    Min første tanke var at det lyder som ægløsning. Oplevede første gang smerter i forbindelse med ægløsning da jeg var 14 (selvom jeg havde haft menstruation siden jeg var 10), og troede også selv først at det var blindtarmsbetændelse, hvilket det dog ikke var.

    Men nu hvor jeg lige læser dit indlæg igennem endnu engang har jeg først nu lige opdaget at det har stået på i 6 dage, så min teori holder nok ikke helt med at det er ægløsning...

    Måske du skulle prøve at tage kontakt til en gynækolog?
  • Indstillinger
    Ja, jeg misforstod vist dit indlæg - jeg fik læst at du siden du fik smerterne, kun har spist så lidt, men det kan jeg godt se, jeg har læst forkert.

    Du har åbenbart gennem længere tid spist spist alt for lidt og helt forkert, og det kan bestemt godt give dig disse symptomer, så jeg vil i lighed med Persille råde dig til at komme i gang med at spise mindst tre måltider om dagen af noget god og næringsrig kost.

    Jeg er nu i tvivl om du egentlig har en spisforstyrrelse, når du har spist så lidt?

    Mon ikke det er det, du skal tale med din læge om?
  • Indstillinger
    Hej
    Hvis du spiser meget med gluten, hvidt brød især, skulle jeg hilse og sige at det godt kan give menstruations lignende smerter. God bedring. Helle8
  • Indstillinger
    jeg har ikke nogen spiseforstyrrelse jeg er bare meget kræsen og går på efterskole så jeg har ikke rigtigt spist i lang tid og med lang tid mener jeg altså kun højst 2 uger! så ja :-)

    men tak for svarene allesammen.


    og er det rigtigt at hvis man har blindtarmsbetændelse så hvis der ikke bliver gjort noget inden 48 timer så springer den?
  • Indstillinger
    Ja men så må du arbejde med den kræsenhed, for det er ikke godt for din krop, hvis ikke den får de næringsstoffer, den har brug for. Og - det er altså kun dig selv, der får besvær her i livet, hvis du er så kræsen, at du ikke kan spise helt almindelig varieret kost. Størstedelen af kræsenhed handler om en eller anden "ide" - og ikke, at den pågældende mad ikke kan spise - eller endog smage ganske udmærket, hvis man giver sig selv lov til.

    Blindtarmsbetændelse er er ret så diffus "størrelse", som det selv for læger kan være vanskelig at sætte en sikker diagnose på, men en måling af infektionstal vil vise, om der er en betændelsestilstand i kroppen, og er der det, vil man givet holde ekstra øje med symptomerne.

    Den måde, du beskriver dine smerter på, hvor den nogle gange helt forsvinder, og at du godt kan hoppe - tyder ikke umiddelbart på blindtarmsbetændelse.

    Men - det er rigtigt nok, at hvis man har de tydelige tegn på blindtarmsbetændelse, så springer den, hvis ikke der bliver opereret. Om der så er en præcis grænse på 48 timer, skal jeg ikke kunne sige, men der skal altså ikke gå for lang tid.

    Selv havde jeg som barn nogle symptomer, der pegede i den retning - lægen ville lige se det an natten over. Jeg sov som en sten, hvilket betød at der alligevel ikke var noget, for man kan altså ikke sove fra det. Men - ca. et år efter var den gal igen, og denne gang var det så akut blindtarmsbetændelse, der blev opereret. Og den historie har jeg faktisk hørt at flere har oplevet. Så det kan altså godt have været din blindtarm, der har "rørt" lidt på sig - og så falder til ro, for måske så at komme igen med fuld styrke på et senere tidspunkt.

    Indgrebet er forholdsvist let at komme over.

    Men - det du har budt dig selv den seneste tid mht kost, kan altså godt give dig de problemer, du har nu, så bid den kræsenhed i dig, og sørg for at få noget at spise, og sørg for det bliver regelmæssigt.
Log in eller Registrér for at kommentere.