Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Omkring Hiv

Redigeret 21 juni, 2011, 08:43 i Mandlige sexproblemer
Hej,
nu har jeg gået rundt i 3 år , og tænk på om jeg har fejlet noget såsom hiv. da jeg var 15 havde jeg samleje med en pige, hvor kondomet gik i stykker uden jeg opdagede det ? og senere hen fandt jeg ud af hun havde hiv men det var jeg ikke sammen med hende og havde spurgt om hun havde hiv men hun sagde nej.

her er mit spørgsmål:
Er der en mulighed for at jeg ikke er blevet smittet med hiv hvis vi forstiller hun havde ?
jeg har ikke symptomer ?
ingen vægttab, heller ikke diare osv.
tanken om det har ødelagt mig og har først nu taget mig sammen til at tage til læge men ville høre om der var mulighed for jeg ikke har fået det?

Venlig hilsen BurhanB6
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg forstår din bekymring. Det er ikke rart at gå og forestille sig det værst tænkelige. Du har gået alt for længe med den sten om hjertet. Jeg vil blot bakke dig op: Kom til lægen og få taget den test.
    Du får hurtigt svar og riskikoen er trods alt meget lille. Men du ved godt at den er der og du ved, at en tur til lægen er den eneste løsning.
    Ved at blive testet er du et ansvarligt menneske, både over for dig selv og nye kærester. Og det er rigtig godt at du er det.
    Jeg håber det bedste for dig.
    Kh. Karmacure
  • Indstillinger
    Mange tak for svaret , det har været virkelig hårdt. Andre svar?:)
  • Indstillinger
    Ja, jeg ved ikke, om jeg har et "svar" til dig, men jeg er fuldstændigt rystet over, at du har gået med disse tanker uden at få det undersøgt i tre år!!! Og, at disse tanker fuldstændigt har ødelagt dig, som du skriver.

    Hvorfor i alverden har du gået og været bange for noget, som du da burde vide er rimeligt nemt at få undersøgt? Er det virkelig bedre at frygte, end at vide?

    Nej, det er ikke særligt "nemt" at blive smittet med hiv, så sandsynligheden er meget, meget lille, men selvfølgelig - den er der, og derfor skal du lige have det undersøgt.

    Som nævnt - der er absolut den største sandsynlighed for, at du ikke er smittet, men hvis du er, så kunne der på et meget tidligere stadie været skredet ind med den rette medicin, der kunne afhjælpe de problemer, der ville dukke op senere.

    Og - når du forhåbentligt fårdet svar, at du ikke har hiv, så har du gået og været bange og "ødelagt" mange ting i dit liv, fordi du ikke har sørget for at få foretaget denne helt enkle test.

    Ja, jeg er lidt vred over, at nogen kan være så lemfældige med deres helbred - for det ER du, når du ikke går til læge, hvis du har mistanke om en sygdom, men der i mod går i årevis og frygter alt muligt.

    Forhåbentligt har du ikke dyrket ubeskyttet sex med nogen i de tre år? Og - når du nu alligevel er ved læge for at få dette undersøgt, så bed dog om "hele pakken" mht. kønssygdomme. Klamydia f.eks. kan sagtens sidde i årevis i kroppen uden mærkbare symptomer, og den kan medføre sterilitet, og klamydia er langt mere smitsom end hiv.
  • Indstillinger
    Hej, nej har ikke haft sex siden. Men har haft forehold og tit kom det dertil men jeg sagde fra? Jeps det er dumt at gå rundt med det og ødekægge sig selv men dette er min person jeg ved at jeg ikke har skadet andre hvis det nu var jeg havde men mange tak for svaret:) det er virkelig sødt at i hjælper har nemlig haft en ny kæreste i 3 år ? Og er dybt forelsket og nin verden vil gå ned hvis jeg havde det:/
  • Indstillinger
    Nej, der er ikke risiko for, at du er smittet med HIV.

    Med mindre, at I havde store sår på kønsdelen.
    Og at det er rigtigt, at hun er smittet med HIV, og hun også var smittet dengang du som 15-årig havde sex med hende.

    Eller i princippet er der en EKSTREMT LILLE (virkelig mikroskopisk) risiko for, at blive smittet ved det du beskriver.
    Men risikoen er SÅ lille, at den rent faktisk er ikke-eksisterende, for man kan i realiteten ikke blive smittet ved det scenarie du beskriver, med mindre der var store åbne sår på jeres begge kønsdele.

    Se evt. mit svar i denne tråd vedrørende fakta om HIV.
    viewtopic.php?f=85&t=25621

    Når det er sagt:
    Du skriver, at du har tænkt på, om du kunne "fejle noget såsom hiv".
    Med "såsom" mener du så en sexsygdom?
    Ja, sagtens. Klamydia foreksempel, lige præcis dén sygdom har rigtig, RIGTIG mange unge danskere fordi det smitter rigtig meget.
  • Indstillinger
    Hej anna84

    Jeg bliver lidt forbavset

    citat
    Nej, der er ikke risiko for, at du er smittet med HIV.
    Med mindre, at I havde store sår på kønsdelen.

    citat slut

    Det er vist ikke helt korrekt.
    Risikoen for at han er smittet er naturligvis meget ringe, men jeg har læst at flere og flere bliver smittet.

    Medicinen er der bivirkninger ved og man skal resten af livet tænke på ikke at smitte andre. Så man bør for sin egen skyld og andres være meget påpasselig.
  • Indstillinger
    Hej Persille.

    Hvis en mand har almindeligt, vaginalt samleje med en HIV-smittet kvinde, skønnes der ifølge aidslinien.dk at være ca. ½% risiko for, at manden smittes.
    Iflg. Danmarks Statistik var der 15 mænd der i 2009 blev smittet ved samleje med en HIV-smittet kvinde.

    Når vi er nede i så småt et antal, er jeg overbevist om, at det reelt set er muligt at blive smittet i sådan en situation som vi her taler om.

    "Eksemplet" med de store sår var elendigt.
    Prøvede at illustrere, at der skal være direkte adgang til blodbanen - og det derudover skal være en stor mængde virus der kommer ind i blodbanen - for at man kan blive smittet.

    Jeg siger intet om, at man ikke behøver at passe på - tværtimod syntes jeg i høj grad at man skal bruge kondom ved sex, og at alle der har haft samleje uden kondom bør blive testet for sexsygdomme.

    At der måske er en stigning i antallet af HIV-smittede mener jeg ikke har nogen indflydelse på det her, eftersom det ikke ændrer på, at der skal en stor koncentration HIV-virus til for at man kan blive smittet.
  • Indstillinger
    Bliver testet imorgen skriver resultatet ind håber det er nogle gode resultater jeg kan komme med:)
  • Indstillinger
    Det lyder godt. Du skal se, det er slet ikke så farligt.

    Pøjpøj :)

    - og ja, skrive endelig når du har fået svar.
  • Indstillinger
    Nu har jeg fået taget testen for klamydia og hiv min læge mente ikke at vi behøvede at teste men kun fordi jeg skulle blive tryg han sagde at der er en micro chance ford du har men det tror jeg ikke du har:) men får svaret efter 14 dage:):)
    HAR DET BEDRE NU EFTER JEG HAR FÅET TAGET DET OG SNAKKET MED EGEN LÆGE.
    det var vist sådan at hvis man var en pige ville chancerne være større:)
    nu venter jeg bare på resultatet det træls man skal vente 14 dage :) og der er jeg på ferie:)
Log in eller Registrér for at kommentere.