Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

forstørret skjoldbruskkirtel og lavt stofskifte

Hej jeg er en ung mand på 43 :-)

jeg har de sidste 3 år gået været unormal træt, været ved doktor, på sygehus der er næsten ikke den ting jeg ikke har prøvet, jeg har det meste af denne periode været totalt udslidt, mine muskler, i ben. fødder og ryg og nu nakke, bliver stive og ømme ved næsten ingen fysisk udfoldelse. jeg har altid været i fysisk god form. løb. cykling osv.

nu efter at have været hele systemet igennem, har jeg selv fundet hvad der evt kunne være galt med mig. for en lille måneds tid siden blev jeg øm på min skjoldbruskkirtel, og henvendte mig endnu en gang ved lægen, hun tog en blodprøve på mig og den viste at mit stofskifte var en lille smule under normalen, derefter aftalte vi at jeg skulle komme tilbage efter en uge og få taget en ny prøve. den nye prøve viste at mit stofskifte igen var i normal området,

Jeg forlangte at komme til at se mine tal så langt tilbage vi kunne se,
i den periode jeg har været træt, har mit stofskifte altid ligget helt i bunden af normal området og nogle gange under.

i sidste uge tog vi en ny prøve denne var også under normalen, nu er jeg så blevet henvist til en endokrinolog, Glæder mig til at se en ende på dette helvedet.
Kan det virkelig passe at man skal gå i så mange år oghave det skidt, når alt lægen skal er bare at kigge på nogle tal og lytte til de symptomer man fortæller om.
? kan stofskifte godt ligge indenfor normal området og man stadig er træt og med totalt udslatne muskler

? skal man opereres for forstørret skjolbruskkirtel, hvis man bliver opereret skal man så have medicin resten af sit liv.

? Kan stofskifte blive normalt igen efter operation uden medicin

? jeg har masser af spørgsmål men lige nu er jeg bare så træt at jeg ikke orker at skrive mere

mvh Carsten

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Carsten,

    Jeg går ud fra, at når du skriver at dit stofskifte ligger "under normalområdet", så mener du et lavt stofskifte?
    Man kan blive træt og få ømme muskler og led ved både ved lavt og højt stofskifte.
    Et lavt stofskifte måles ved en høj tsh. Et forhøjet stofskifte viser en lav tsh. Ved du hvad dit sidste tsh-tal lå på? Har du fået taget en blodprøve, som viser om du danner antistoffer mod din skjoldbruskirten, en såkaldt anti-tpo-test? Det viser om det lave stofskifte er en autoimmun sygdom eller ej, hvilket er meget godt at vide, selvom behandlingen vil være den samme som ved almindeligt for lavt stofskifte.

    Man kan have struma, altså en forstørret skjoldbruskirtel ved både for lavt og for højt stofskifte. Man kan også have begge sygdomme uden at have struma, men de fleste med højt stofskifte har struma.
    Jeg har selv autoimmunt lavt stofskifte uden struma.

    Ved for lavt stofskifte, altså en høj tsh, danner man for lidt stofskiftehormon i kirtlen. Operation af struma hjælper i dét tilfælde kun på strumaens størrelse og man skal tage et dagligt hormontilskud, som indeholder kunstigt stofskiftehormon. De fleste tager mærket Eltroxin, men nogen vælger andre mærker, fordi de har det bedst med et andet mærke. Når man får indstillet den rigtige dosis bliver man stille og roligt friskere igen.
    Ved forhøjet stofskifte sker der en overproduktion af stofskiftehormon i kirtlen. Hvis man har struma sammen med højt stofskifte hjælper det derfor at fjerne noget af kirtlen. I mange tilfælde resulterer en sådan fjernelse i et for lavt stofskifte, fordi man så har for lidt af kirtlen tilbage til at der kan produceres tilstrækkelige mængder stofskiftehormon. I dét tilfælde skal man behandles som ved lavt stofskifte. Andre med forhøjet stofskifte klarer sig med medicin for forhøjet stofskifte, og der findes andre igen der er heldige at få fjernet lige tilpas af strumaen til at de helt kan klare sig uden medicin.

    Normalområdets øvre grænse (som er ca. 5) er bestemt ikke det optimale område. Din tsh skal ned på ca. 1. Derfor: Ja, du kan sagtens have symptomer med træthed, svage muskler osv. selvom dit tsh-tal ligger indenfor det man kalder normalområdet. Jeg selv har det skidt med en tsh på over 2. Men det vil være individuelt.

    Stofskiftesygdomme er besværlige i begyndelsen og det vil tage tid at regulere medicinen så den er helt optimal. Det er godt du har fået sat gang i behandlingen, for du kan sagtens få det bedre igen.

    Lykke til, Karmacure
Log in eller Registrér for at kommentere.