Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Måske hører jeg snart til her

Redigeret 18 september, 2011, 14:57 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej alle

Jeg fandt for noget tid siden en knude på min hals, panikken var stor, da jeg for tyve år siden fik konstateret Hodgkins (en lymfekræft-ting), der netop startede med en knude på halsen.

Sundhedssystemet synes heldigvis ikke at der var grund til at se tiden an, så jeg blev hurtigt henvist til Rigshospitalet hvor jeg også var patient dengang for 20 år siden.

Her er jeg så blev tjekket op på, og det blev hurtigt konstateret at det ikke var en hævet lymfekirtel men skjoldbruskkirtlen der havde en knude. Så jeg har fået taget blodprøver, foretaget en skintografi og sidst men ikke mindst fået taget en finnålsbiopsi.

På mandag skal jeg have svar på hele dynen! Men jeg ved dog allerede at der ikke er en knude men flere væskefyldte cyster.

Jeg har selvfølgelig trawlet internettet tyndt om alt hvad det kan være, og er nået frem til at:
- min behandling for 20 år siden meget vel kan have ødelagt skjoldbruskkirtlen (strålebehandling i halsregionen)
- at alle mine elendigheder jeg ellers tilskrev alder (er lige blevet 40) og almindeligt stress og jag meget vel kan være symptomer på lavt stofskifte
- at sandsynligheden for at det er kræft er lille, men dog større pga. den der strålebehandling

Jeg satser benhårdt på at det ikke er kræft selvfølgelig, men også på at det faktisk er lavt stofskifte, for det ville dælme forklare en del, og så kan man jo håbe på at man er en af dem hvor behandlingen bare virker uden slinger i valsen og unødige elendigheder og bivirkninger (synes sporene på nettet skræmmer lidt må jeg indrømme).

Den sidste måned har været meget lidt sjov, jeg har været noget bekymret, lige nu ser jeg bare frem til at få svar på mandag.

Er der nogen her der har samme baggrund - altså en ødelagt skjoldbruskkirtle som følge af strålebehandling (eller anden behandling)?

Fortsættelse følger ....

/Tina

Kommentarer

  • Indstillinger
    Så var der svar - ingen kræft i skjoldbruskkirtlen så pyyyhhhaaaa!

    Mine stofskiftetal ser således ud:

    Thyropsin (TSH): 3,91 (normalområdet er 0,35-4,00)
    Thyroxin (T4): 89 (normal 70-140)
    Thyroxin frit (T4): 13,9 (normal 14,0-23,0
    Triiodthyronin (T3): 1,8 (normal 1,4-2,8)
    Triiodthyronin frit (T3):4,7 (normal 4,1-6,9)

    Så TSH'en ligger i den øvre ende, men inden for normalen, og det ene T4-tal ligger lige under normalen, så jeg kom til at sige ØV, og så blev jeg henvist til endokrinologerne, så nu kan jeg så vente igen.

    Men hvad siger alle jeg kloge mennesker med erfaring på feltet - er der noget at komme efter?

    /Tina
  • Indstillinger
    Hej, Tina, tillykke med det gode svar!

    Dernæst, angående dine tal - hvis JEG havde dine tal ville jeg være:

    dødtræt
    øm i musklerne
    have svært ved at komme op af trapper
    have svært ved at overskue og organisere min hverdag
    sove og hænge og ikke være udhvilet alligevel

    Som jeg har lært MIT stofskifte at kende, skal TSH være ca 1,0 og T4 skal være ca 100-110. Det er endokrinologerne stort set enige om for os alle, men der er selvfølgelig mennesker, der har det godt på andre tal.

    Hvis du kan kende symptomerne, vil jeg tro, dit stofskifte er for lavt.
    Held og lykke!

    Solsikke
  • Indstillinger
    Hej Solsikke

    Det er jo nemlige lige det jeg godt kan genkende, så jeg er glad for at jeg uden det store hiv og sving blev henvist til endokrinologerne, så får vi se hvor længe jeg skal vente på at komme til!

    Så lettelsen over at det ikke var ondartet blev erstattet med et Øhh ØV da hun sagde at mine tal lå inden for det normale. men da jeg sagde at jeg altså passer meget godt med en med for lavt stofskifte så var der ingen diskusion, hun drønede mig videre i systemet. Første øvelse var åbenbart bare at tage stilling til om jeg havde cancer, hvilket var min indledende bekymring!

    Så jeg håber egentlig at jeg relativt nemt kan komme i noget behandling selv om mine tal ligger i normalområet!

    /Tina
  • Indstillinger
    Så fortsatte føljetonnen - og jeg havde omsider en tid hos endokrinologerne på Riget i sidte uge.

    Jeg er nu startet op på Eltroxin 50 mg var det vist, og skal så tage dem indtil nye blodprøver om et par måneder. beskeden var, at mit stofskifte jo ikke var slemt, så fik jeg dumme bivirkninger, så kunen jeg bare stoppe ...

    Jeg fik også besked på at tage dem hver anden dag i starten så min krop lige kunen vænne sig til pillerne.

    Første pille blev taget i onsdags - og det gik fint, jeg var møgsulten hele dagen, men om det var pga. pillerne eller noget andet (havde haft lidt slinger i madvalsen pga, travlhed på arbejdet). Så sprang jeg torsdag over, tog igen fredag, og synes ikke jeg kunne mærke nogen nævneværdig forskel, så jeg tog både lørdag og søndag ....

    I dag mandag har jeg sprunget over blandt andet fordi jeg muligvis er rent ind i en bivirkning alligevel - jeg småpletbløder - er det normalt og kan jeg forvente at det går over igen?

    Jeg har lige afsluttet min menstruation i sdiste uge, så det er ikek det det er tid til igen!

    Ellers har jeg det vist meget fint - a la som jeg plejer, ikek værre men heller ikke markant bedre. Hvor hurtigt burde man mærke en positiv effekt?
  • Indstillinger
    Hej Tina synes du lige skal fortæle din læge at du er begyndt at plet bløde. også selvom det kan være en bivirkning af din medicin. læs på sedlen i pille æsken og se under bivirkninger. om det står der. og du kan også slå pillerne op på net doktor under medicin , og læse om medicin du får. god bedring
  • Indstillinger
    Hej såvidt jeg kan læse kan det være for høj dosis der giver disse bivirkninger. med menstruations forstyerlse , men synes også du skal stille spørgsmål om der ikke er noget andet medicin mod struma der ikke giver blodprop mm der er rigtigt mange ting det kan give, jeg ville være utryg ved at spise disse piller. læs om piller du får du skal ikke bare tilfredsstille dig med det du får udleveret. det er i orden at stille krav til sit helbred. held og lykke
  • Indstillinger
    Det står netop ikke på bivirkningslisten, som jeg har finkæmmet, og der er så vidt jeg ved kun et andet præparat hvis ikke jeg dur med det her.

    I følge lægens anvisning så skulle jeg bare stoppe hvis der var for mange bivirkninger - og det er ikke ret nemt at ringe til lægen når det er en blandt mange på en afdeling på Riget, der har så travlt at de ikke spiser frokost ;-) Gider ikke ringe til min egen læge, jeg forventer ikke at hun er knivskarp på det her!
  • Indstillinger
    Kan meddele at pletblødningerne er stoppet, så det var nok bare noget indkørings-noget. Ellers går det vist OK - ikke de store markante forbedringer endnu, så jeg er noget spændt på den længere bane!
Log in eller Registrér for at kommentere.