Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knæprotesen blev udskiftet til en stor model. Klage afsted

Redigeret 21 oktober, 2012, 10:35 i Fod- og knæskader
Så blev den ½ år gamle protese udskiftet med en stor model. Den er banket dybt ned i skinneben og langt op i lårbenet. Den kommer aldrig ud igen. Ihvertfald ikke før jeg bliver 60 år.

Jeg er bare så glad og lykkelig. Jeg har grædt litervis glædestårer. Først, da jeg så et fuldstændigt strakt knæ. Det manglende stræk på 30 grader er bare væk.

Den tidligere isatte protese var for stor, isat for skæv og så kunne den nederste protesedel fjernes med fingrene. Cementen sad op knoglen og ikke på protesedelen.

Lægen kunne godt forstå, at jeg har levet i et helvede af smerter og manglende søvn. Endelig lyttede de og forstod mig. Så var det ikke kun smerter inde i mit hoved.

Jeg vil klage over den tidligere operation.

Nu en uge efter. Jeg er stort set ingen smerter og har bare den bedste fornemmelse om, at jeg kommer til at gå normal.

Jeg håber, at næste gang jeg skriver, så er jeg gående. Jeg cykler og løber rundt i mit hjem og udenfor.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg går ingensteder nu en måned efter operationen. Tager 2 ud af 9 morfinpiller nu, men har smerter i knæet, der kan holdes ud.

    Jeg kan passivt strække benet. Dog er det svært efter en nats søvnm efter genoptræning og efter at have siddet stille.

    Dagen efter genoptræning kan det tage timer at få strækket tilbage i knæet.

    Jeg kan løfte mit ben, men underbenet hænger. Jeg kan ikke aktivt strække mit knæ. Jeg kæmper klodernes kamp for at få musklen i låret tilbage, så jeg kan løfte benet.

    Jeg har smerter på indersiden og ydersiden af knæprotesen, ned på ydersiden til anklen, i anklen og på vristen. Min fod sover under "foden". Men jeg har jo i 6 måneder gået på forfoden og ikke støttet på hælen, så der bliver trukket i alle muskler og sener.

    Jeg vil i ferien træne i vand. Jeg vil kunne gå mere end 200 meter. Jeg kan fortsat ikke cykle.

    Jeg undrer mig stadig, at jeg ikke er længere fremme. Nogle siger, at det er fordi det er venstre knæ?
  • Indstillinger
    Hej med dig
    Jeg har læst næsten alle dine indlæg og dine mange trængsler med udskiftning af knæ hos dig. Øv, hvor har du været meget igennem.

    Jeg er selv 38 og fik for snart 9 år siden en meget alvorlig knæskade, hvor hele skinnebenet blev knust. Mit knæ er nu så slidt, at der nok bliver tale om en knæprotese, selvom jeg ikke er så gammel.

    Hvordan er det gået for dig nu? Har du fået dine drømme om at kunne gå længere opfyldt og er dit funktionsniveau forbedret?

    Hilsen Mette
  • Indstillinger
    Drømmene har jeg og håbet har jeg. Det kan ingen tage fra mig.

    Nu har jeg været vågen i snart 1,5 time. Jeg lavede en dum bevægelse og så var det op.

    Jeg har nu haft mit nye nye knæ i fem måneder. Har fulgt et genoptræningsprogram og haft individuelle behandlinger. Jeg har prøvet lidt træning, mere træning og slet ingen træning. Ingen forskel.

    Har prøvet alternativ behandling. Ingen forskel.

    Har nu intet træning haft i 5 uger. Lægen sagde stop. I de fem uger har jeg nappet 12 hvide piller og to gule hver dag. Jeg har bare fået lov til at være mig selv og se, hvad knæet vil.

    Status i dag:

    Jeg kan næsten strække det. Men kan ikke løfte det strakt. Taber underbenet. Kan kun bukke 95 grader. Kan ikke cykle. Kan ikke gå på trapper uden hiv og sving og hjælp af gelænder. Kan ikke cykle. At cykle er mit største savn. Plejede at cykle hver dag dag i sol, regn og sne.

    Jeg har haft et par morgener, hvor jeg næsten går oprejst, når jeg står op.

    Jeg har kunnet holde til at lave aftensmad til familien, rydde af og stadig kunne lave lidt mere.

    Jeg har svært ved at komme igang, når jeg har siddet ned for længe.

    Jeg har konstante smerter. Det sidder på indersiden, under knæet/knæskallen (føles som om den løftes op i en kødkrog) mit skinneben smerter helt vildt. En shoppetur på en time forværret set hele. Ødelægger resten af dagen, natten og giver en dårlig start på næste dag.

    Skal snart til kontrol igen. Ved sidste kontrol advarede han mig: " jeg tror ikke, at du bliver bedre til stræk og buk, men forhåbentligt smertefri". Så skal jeg da have et par hestepiller.

    Hvis jeg bare aldrig havde lavet en skade på knæet, så kunne jeg cykle på arbejde om nogle timer.
  • Indstillinger
    Snart er der gået endnu to måneder og det er ikke blevet et hal bedre.

    Jeg har ondt ondt. Jeg har en kontrol igen om et par måneder. Jeg tror på julemanden og håber, at han kigger forbi snart.

    Lægerne trækker lidt på skulderen og siger, at jeg skal være glad for, hvis jeg kan gå et par kilometer.
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har læst dine indlæg og føler med dig.

    Jeg skal selv have skiftet knæ i nærmere fremtid og tænker på hvordan det vil gå.
    Når jeg læser hvad du har været igennem må jeg indrømme at jeg bliver lidt skræmt.
    Kunne du skrive lidt her, hvordan du har det idag, 10 mdr. efter siste brev ?

    M.V.H. Lars Kjær Rasmussen
  • Indstillinger
    Hej. Jeg tør næsten ikke skrive det.

    Jeg har konstante smerter. Render nu rundt med en 4-punkt donjoy. Får snart den endelig dom. Måske skal protesen skiftes igen. Jeg kan ikke overskue det.

    Jeg er ikke kommet meget længere med at gå, cykle og bare være mig.

    Jeg kan nogle gange godt forstå, at folk der får muligheden: " lev med smerterne eller få benet fjernet" vælger at få benet fjernet.

    Hvorfor skal du have nyt knæ? Har du dine muskler i knæet nu på plads?
  • Indstillinger
    Dommen er: en Ommer

    Skal have lavet det om igen. Jeg bliver nødtvtiæ det, da jeg ikke kan gå på denne måde.
  • Indstillinger
    Redigeret 21 oktober, 2012, 10:04
    Kære Dittemor

    Du kan tro jeg føler med dig -helt bogstaveligt. Jeg har haft slemme knæproblemer i begge knæ i 14 år. 14 år uden gåture, cykelture, byture. De sidste 3 år har været særligt slemme, da det var værst kunne jeg gå 10 m.

    Heldigvis er det ved at blive meget bedre nu, jeg kan gå nogle hundrede meter, jeg har det som om jeg er blevet løsladt fra et fængsel. Men det har været en meget hård omgang, og læger og fysioterapeuter har været til meget lille hjælp indtil for 3 år siden. Men der var der så meget der var galt at det har taget år at få forbedret.

    Heldigvis er jeg ikke ude i at skulle have knæprotese overhovedet, som du. Fordi mit forløb har været så langvargit og kompliceret, har jeg været tvunget til at læse en del om emnet, jeg er i den heldige situation at jeg har adgang til videnskabelig originallitteratur og det blev min redning. Nu håber jeg at det også vil kunne hjælpe dig en smule.

    Hvis dine ortopædkirurger og du selv vurderer at en ny protese er eneste måde at få færre smerter på, så skal du gøre det.

    Du skal bare være opmærksom på, at selv om din nye knæprotese kommer til at sidde til UG kryds og slange -hvilket er HELT nødvendigt hvis du skal undgå at de store nerver der passerer igennem knæet til underbenet og foden ikke bliver klemt -så vil du stadig kunne have mange smerter. Når protesen ikke sidder som den skal og nerverne bliver klemt, vil det kunne mærkes som svaghed, snurren og smerter i underbenet. Men kan selvfølgelig være skjult af at du også har gået forkert på foden i mange år, som du skriver. En korrekt placeret protese er også helt essentiel for at sener og muskler kan arbejde optimalt uden at blive skadede og forvolde smerter.

    Men knæet indeholder også en masse andre strukturer, herunder en fedtpude som ortopædkirurgerne ikke har den store opmærksomhed på, er min erfaring. Fedtpuden sidder på forsiden af knæet og går under knæskals-senen. Den indeholder et væld af blodkar og en hel masse smerteførende nerver. -Bliver den irriteret, fx ved udskiftning af protese, så giver det helt ulidelige smerter der kan komme med det samme eller op til flere timer efter man har været aktiv. Det gør det meget svært at vurdere hvor meget man kan holde til, så man bliver meget nemt overbelastet.

    Du kan læse om det her:

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term ... 0fat%20pad


    Du skal også være opmærksom på om du har fået betændelse i knæskalssenen eller i knæets ledhinde, det er kendt for at kunne vedligeholde en irritation af fedtpuden.
    Betændelse i knæskals-senen opstår nemt når knæskallen ikke mere er stabiliseret fordi du har mistet muskelmasse omkring knæet.

    En effektiv metode til at få fedtpude i ro igen, er shokbølgeterapi hos en fysioterapeut, og når du må få den slags efter operationen, binyrebarkhormon-indsprøjtninger i kombination med den korrekte træning i de rigtige mængder. Binyrebarkhormon er ikke noget du skal være bange for som indsprøjtning, når bare det bliver overvåget af en dygtig læge og fysioterapeut. At finde en fysioterapeut der er dygtig nok, kan godt være svært men prøv at spørge din ortopædkirurg hvem han kan anbefale. Ellers kontakt en stor fysioterapi med træningsfaciliteter, eller ring til den nærmeste professionelle sportsklub og hør ad hvem de har ansat som fysioterapeut, disse fysioterapeuter har nemlig også egen klinik ved siden af.

    Jeg vil også anbefale at din fysioterapeut finder et knæbind til dig, det virker støttende og stabiliserende på leddet så du ikke så nemt kommer ud i dumme stillinger, uden at det laver alt arbejdet for dine muskler. Og det vil også være med til at stabilisere din knæskal, som ikke bliver holdt helt så godt på plads nu hvor du ikke har optrænede knæmuskler.

    Hvis du selv tænker dette her ind i din behandling og tvinger dine behandlere til at gøre det samme, har du en langt større chance for at blive væsentligt smertereduceret. Men om du bliver helt smertefri kan kun fremtiden vise.

    Jeg krydser i hvert fald fingre for dig!
  • Indstillinger
    Kære Asklepios

    Tak for dit indlæg. Jeg har surfet nettet igennnem. Kan ikke lige åbne dit link, men skal nok få det gjort

    Jeg har klaget min nød lige efter første operation. Nogle læger har små ører og kan klare store smerter på deres patienters vegne.

    Nu er der to ortopædkirurger, der kigger på problemet. Det har sat gang i tingene. Forhåbentlig ikke for sent. Du har ret i det med fod, nerver og smerter.

    Jeg har talrige gange sagt at jeg har ondt lige under knæskallen.

    Lige nu har jeg en 4punkt donjoy på. Den støtter for de store vrid fra side til side.

    Bare jeg kunne trylle

    Når jeg læser dit indlæg, så styrker det min tro på, at en fornyet operation er vejen frem.
  • Indstillinger
    Hvis du surfer på engelskprogede sider, så hedder det

    Hoffa´s syndrome
    Hoffa´s fat pad syndrome
    Infrapatellar fat pad disease/pain

    Kært barn har mange navne ;-)

    Jeg kan tilføje, at shokbølgeterapi også er kendt for at kunne få irriterede nerver til at smerte mindre, også selv om det er det eneste i vejen.

    Lavdosis tricyklisk antidepressiva eller lavdosis anti-epilepsimedicin (10-40 mg dagligt for begge midler) er iøvrigt meget mere effektive mod nervesmerter end morfinpræparater, og har man kroniske smerter er der altid også nervesmerter pga. de ændringer der bla. sker i rygmarven ved vedvarende smerte.

    Min plan Z var iøvrigt at finde en dygtig hypnotisør, fordi Smerteklinikken i Aarhus sammen med Tandlægeskolen har lavet en rigtigt spændende smerteundersøgelse med en kvinde med stærke kæbesmerter, der via selvhypnose kunne "skrue" ret kraftigt ned for sine smerter -en virkning der varede ved også når hun kom ud af hypnosen. Det ser ikke ud til at jeg får brug for plan Z alligevel, men nu er ideen hermed givet videre.

    Held og lykke med det hele

    Asklpios

    PS. Jeg kan godt se at der var et eller andet der var gået galt med det link. Jeg har nu sat det ind igen, så nu skulle det gerne virke.
Log in eller Registrér for at kommentere.