Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Børneeksem - hvad skal jeg smøre med?

Redigeret 2 september, 2011, 04:31 i Små børn
Hej,

Min datter har fået noget børneeksem på maven. Hos lægen har vi fået noget hormoncreme, men jeg er ikke vild med at smøre hende ind i det.

Vi har prøvet med urtesalve, babyolie, fedtcreme og babylotion - hvad kunne jeg ellers prøve, inden jeg er nødsaget til at forsøge mig med hormoncremen?

Hilsen Johanne

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej
    behandling af børneeksem skal være målrettet og man skal tage hensyn til flere ting:

    -bodyshampoo
    -cremen/bodylotion
    -tøj
    -vand/olieindhold i maden

    huden ved børneeksem er meget tør og sart, derfor skal behandlingen starte med et rigtigt valg af bodyshampoo, som skal vaske huden uden at udtørre. Der findes en renseolie, som er vandopløselig, i serien Living Dimension, der hedder LD 13A, som er super god til det formål. Den renser huden, pleje og beroliger, den indeholder kamilleblomst-ekstrakter.
    Plejende creme som er rigtig god til den slags hud er Advanced Rich creme LD7 fra samme serie. Den bruges til mange slags eksemhud både i ansigtet og på resten af kroppen. Den giver rigtig god pleje til huden og lindrer.
    Tøjvalget skal ligger til bløde naturstoffer som bomuld og lign., da syntetiske stoffer er irreterende for huden samt udtørrende. Barnet skal have rigeligt med vand i løbet af dagen og det er god ide af bruge gode olier i maden, for huden skal plejes indefra også.
    du kan finde den nærmeste forhandler og få en vejledning


    God bedring
  • Indstillinger
    Jeg er meget enig med kosmetolog, men jeg vil også nævne, at for at komme problemet til livs her og nu, kan det godt være, du lige skal bruge denne creme til at få eksemen væk, der givet også klør på dit barn.

    Men - jeg hæfter mig ved en ting: Det er generelt ikke særligt godt for et lille barn - ja heller ikke for voksne for den sags skyld - at blive badet og vasket med sæbe hver eneste dag. Det er kun yderst få mennesker, der bliver så beskidte, at det er nødvendigt.

    Det er en frygtelig uvane, vi har fået her til lands; at bade og sæbe sig ind mindst en gang dagligt. Huden udtørrer og vi udvikler netop hudproblemer af alt det unødige baderi.

    Jeg vil foreslå dig helt og aldeles at lægge sæben væk, og det ligegyldigt hvor nænsom og beregnet til småbørn, den er; den udtørrer stadig huden der, hvis den ellers fik lov, sagtens selv kan udvikle den naturlige beskyttelse - og så kun bade dit barn med rent vand, der er tilsat olie, og så i øvrigt kun et par gange om ugen. Hun bliver jo ikke gammelbeskidt.

    Da jeg havde småbørn - og det er nogle år siden - kunne man på apoteket købe en mælkehvid badeolie, helt fri for tilsætningsstoffer, og den brugte jeg
    til mine børn, der også døjede med børneeksem.

    Der er givet i mellemtiden sikkert udviklet en endnu bedre olie, så spørg på apoteket. Jeg har også med god virkning brugt almindelig babyolie, der giver huden en god fugtighed, men den er jo noget fedtet.
  • Indstillinger
    Dagmar kommer slet ikke i bad hver dag. Hun kommer i bad 2-3 gange om ugen i vand med babyolie i. Hun får kun vasket numsen med sæbe og det er sådan noget babysæbe fra Neutral.

    Når vi smører hende ind, er det somregel i creme fra Aderma (fra Apoteket). Det er en fedtcreme uden alle de der kemikalier og parfume.

    Vi bruger flydende vaskemiddel og skyllemiddel uden parfume, og hun har kun tøj af ren bomuld.

    Det med maden har jeg så ikke lige tænkt så meget på. Hun får somregel bare det hun godt kan lide at spise.

    Måske skulle jeg gennemgå hendes mad :)

    Johanne
  • Indstillinger
    det lader til at du gør meget for at få resultater for din pige, men hæft dig ikke ved de rigtige varemærker og navne, man skal se på indholdet, for det er det som er afgørende om du får forbedringer eller ej. Sæbe er mange ting, og cremen er mange tind! Virker det ikke skal du stille et spørgsmåltegn ved dem. Held og lykke
  • Indstillinger
    Hej Johanne!

    Jeg er fuldstændig enig med Lotte, vi skal begrænse brugen af sæbe og det daglige bad, som ofte er unødvendigt. Min søn, som også har børneeksem, bliver kun vasket med sæbe 2 gange om ugen.

    Mht. cremer til børneeksem/eksemhud, så vil jeg gerne dele mine erfaringer med jer. Efter utallige afprøvelser af diverse cremer, med mere eller mindre virkning, så har jeg fundet en virklig god kamillecreme. Kamillens milde og lindrende egenskaber kan tydelig ses på min søn sarte hud. Det er en creme, som er fed og baseret på olivenolie med kamilleudtræk - uden konservering, uden parfume, uden parabener.

    Kan kun varmt anbefale, at din datter prøver denne creme.
    Jeg køber den over nette ved firmaet Alkymea. Her er linket:

    http://www.alkymea.com/da/terapeutisk-p ... creme.html

    Hilsen Lis
  • Indstillinger
    Jeg vil anbefale dig at prøve Ceridal fedtcremen fra Apoteket - den brugte jeg til mit barn med børneeksem. Jeg havde det ligesom dig med mht homoncremen at den ville jeg undgå. Men blev nødtil at bruge den til at starte med for at få bugt med eksemen - og siden kunne jeg holde det nede med ceridalen - og bruger den stadig til tørrepletter og frostkinder..:) så klart min anbefaling
  • Indstillinger
    Vi bruger A-DERMA og den er vinder, vi har prøvet så meget andet. Vi bruge også Ceridal badølje, når han skal i bad. Neutral til at vaske tøjet i hjemmet er parfum fri, også håndsabe.
Log in eller Registrér for at kommentere.