Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

q10

Redigeret 17 juni, 2011, 04:10 i Alternativ behandling
er der nogle der ved om man må tage q10 samtidig med at man får blodfortyndende medicin.

mvh

flemming

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det har min mand gjort med glæde gennem mange år, men informer alligevel din læge om det, da din INR muligvis kan ændre sig en lille smule, og lægen derfor skal have årsagen at vide.

    I øvrigt bør du i det hele taget informere lægen, hvis du tager nogle naturprodukter eller kosttilskud. Min mand tog f.eks et tilskud af proteinpulver, da han havde været syg - af noget helt andet - udelukkende for at få et boost på sin energi, og dette protein påvirkede øjeblikkeligt hans INR, hvilket i den grad kom bag på ham, for det anede han ikke havde betydning.
  • Indstillinger
    Hej måske der også er blodfortynder i q1o mine eye q fiskeolie er der blodfortynder i . hej
  • Indstillinger
    Hej Flamingo

    Jeg har selv haft denne problemetik tæt inde på livet, idet jeg for halvandet år siden fik ordineret blodfortyndende medicin (Marevan), efter at jeg havde haft et anfald af atrie-flimmer, som jeg kom på sygehuset for.

    I de brochurer om Marevan og om blodfortyndende behandling i det hele taget, som jeg fik på sygehuset, blev jeg advaret mod snart sagt alt, hvad der er sundt! Og jeg stoppede derfor straks med en masse kosttilskud og grønne grønsager, chili og hvidløg, og herunder altså også Q 10. Men da jeg var kommet hjem fra sygehuset, begyndte jeg at lede efter information, og venlige mennesker her på Netdoktor hjalp mig med oplysninger.

    Prøv f.eks. at bruge http://www.interaktionsdatabasen.dk

    Når du kommer ind på siden, skriver du navnet på det blodfortyndende præparat, og så vil du se, at man godt kan tage Q10 og også fiskeolie sammen med Marevan (hvis det er det produkt, du bruger.)

    Jeg blev dengang meget forvirret, for der var mange modstridende oplysninger. Jeg mener, at indlægssedlen til Marevan og desuden også Sundhedsstyrelsens produktresumé advarede mod kombinationen af Marevan og Q10, men jeg fandt en artikel i Ugeskrift for læger, hvor der stod, at man godt kunne tage Q10 sammen med Marevan.

    Hovedsagen er, at man tager de samme tilskud hver dag, sådan at den blodfortyndende behandling kan indrette sig efter den måde, man lever på, og ikke omvendt.

    Man skal dog nok holde lidt igen med de grønneste grønsager og ikke pludselig spise store mængder af dem, men lidt hver dag skulle ikke gøre noget.

    Jeg tager ikke Marevan mere, for jeg kom aldrig op på det optimale niveau, og det skyldes nok ikke et kosttilskud, men derimod naturlægemidlet perikon, som jeg har taget i årevis. Som det fremgår af ovenstående link kan de to ting ikke forenes, men lægerne på sygehuset så det ikke som noget problem. Så skulle min Marevan-dosis bare være større, mente de. Men jeg tror, at de undervurderede perikon!

    I hvert fald satte de mig efter et par måneder på hjertemagnyl i stedet for Marevan.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg vil da lige indskyde, at min mand - og hans læge i øvrigt - også netop mener, at det er den blodfortyndende medicin, der skal indrettes efter kosten og ikke omvendt.

    Han er på Marcoumar og har en ret så svingende INR, hvilket har noget at gøre med den sygdom han har, og derfor bliver han kontrolleret hver 4. uge ved lægen.

    I øvrigt - de fleste, der får blodfortyndende medicin er netop på Marevan, og de kan få (købe) et hjemmemålingsapparat, så man netop selv kan styre sin medicin. Det skal naturligvis stadig være i samarbejde med lægen, men er da en stor fordel, så man selv hele tiden netop kan regulere sin medicin efter sin kost.

    Men - det korte af det lange: Q 10 er ikke noget problem, tvært i mod; det er et godt kosttilskud.
Log in eller Registrér for at kommentere.