Stadig for højt TSH efter medicinøgning :( Hjælp
Har skrevet før.
Kort resume.
Fik i februar 2010 konstateret for lavt stofskifte. Startede med 50 mkg eltroxin dagligt og blev øget til 100 mkg efter kort tid.
Havde i starten af 2011 stadig symptomer og fik derfor taget nye blodprøver.
T3 og T4 lå fint, men Tsh var for højt (15, noget)
Egen læge mente at det var normalt med for højt TSH når man led af for lavt stofskifte også selvom man fik medicin.
Fik hende dog til sidst til at henvise mig til endo.
Ved endo fik jeg at vide at TSH var for højt og at jeg danner antistoffer mod min skjoldbruskkirtel. Jeg blev øget til 150 mkg eltroxin.
En måned senere fik jeg taget blodprøver igen og her skrev endoen i et brev til mig, at nu var tallene inden for normalen.
Idag, en måned efter at jeg fik svar på at alt nu så normalt ud, har jeg været på sygehuset og fået taget mange prøver i anden forbindelse.
De har også taget stofskifteprøver og nu er mit TSH på 19! Altså kan det umuligt have set fint ud for en måned siden
Jeg er altså virkelig ked af det, for hvad skal jeg lige stille op?
Der er tilsyneladende ingen der lytter til mig og det lader jo ikke til at eltroxinen har den mindste virkning på TSH tallene..
Trænger virkelig til hjælp og gode råd..
Selv hæmatologisk afdeling sagde idag, at mit TSH er alt for højt...
Kort resume.
Fik i februar 2010 konstateret for lavt stofskifte. Startede med 50 mkg eltroxin dagligt og blev øget til 100 mkg efter kort tid.
Havde i starten af 2011 stadig symptomer og fik derfor taget nye blodprøver.
T3 og T4 lå fint, men Tsh var for højt (15, noget)
Egen læge mente at det var normalt med for højt TSH når man led af for lavt stofskifte også selvom man fik medicin.
Fik hende dog til sidst til at henvise mig til endo.
Ved endo fik jeg at vide at TSH var for højt og at jeg danner antistoffer mod min skjoldbruskkirtel. Jeg blev øget til 150 mkg eltroxin.
En måned senere fik jeg taget blodprøver igen og her skrev endoen i et brev til mig, at nu var tallene inden for normalen.
Idag, en måned efter at jeg fik svar på at alt nu så normalt ud, har jeg været på sygehuset og fået taget mange prøver i anden forbindelse.
De har også taget stofskifteprøver og nu er mit TSH på 19! Altså kan det umuligt have set fint ud for en måned siden
Jeg er altså virkelig ked af det, for hvad skal jeg lige stille op?
Der er tilsyneladende ingen der lytter til mig og det lader jo ikke til at eltroxinen har den mindste virkning på TSH tallene..
Trænger virkelig til hjælp og gode råd..
Selv hæmatologisk afdeling sagde idag, at mit TSH er alt for højt...
Kommentarer
Jeg har den samme sygdom som dig - for lavt stofskifte forårsaget af antistoffer rettet mod skjoldbruskirtlen, også kaldet Hashimoto.
Jeg har også haft problemer med at få tsh til at ligge stabilt. Jeg har dog aldrig haft en tsh på over 8, men dette er stadig alt for højt. Min endokrinolog havde ingen forklaring, men sagde at det var vigtigt, at jeg spiste medicinen på samme måde hver dag. Dengang spiste jeg den en halv time inden morgenmad. Jeg forsøgte så at tage den om aftenen i stedet, men det fungerede slet ikke for mig pga. skiftende spisetider og sengetider. Men så begyndte jeg at tage den lige når jeg vågnede, som det allerførste med et glas vand og vente MINDST en time inden jeg spiste morgenmad. Og det ser ud til at have øget optagelsen i tarmen. I hvert fald blev mit stofskifte pludseligt for højt og jeg måtte gå ned i dosis.
Husk også at du SLET ikke må spise noget i timen efter eltroxin-indtag og at du skal skylle den ned med vand. Kaffe nedsætter virkningen. Samt at hvis du tager anden medicin, fx. jerntabletter eller andet, skal du vente med det i mindst 4 timer efter eltoxin-indtag. Kodimagnyler eller andet med acetylsalicylsyre kan også indvirke på tallene. Jeg tager dog selv kodimagnyler når jeg har kraftig hovedpine, men tager dem forskudt fra eltroxin.
Deudover kan man have perioder, hvor stofskiftet svinger, indtil eltroxinen helt undertrykker ens egen produktion af tyroxin. Det hele kan snyde lidt. Men fidusen med medicinen er at den i sidste ende overtager jobbet med at sørge for nok hormoner til dig. Derfor skal man ofte øge medicinen igen og igen. I en periode kan din kirtel snyde lidt, fordi den består af folikler med dit eget opsparede hormon, som sprænger og sendes ud i blodet og defor øger stofskiftet kortvarigt og altså viser et højere stofskifte end du reelt har, men da dette kun er en forbigående tilstand vil stofskiftet igen blive lavt og altså vise høje tsh-tal. Jeg tror selv det er det der er sket i mit tilfælde.
Held og lykke. Kh. karmacure
Det tog min læge et år at få mig ind i normal området og få mig stabil og mine tal svingede op og ned i den periode. Dine tal kan godt have været nede omkring normal området en måned tidligere også lige pludselig blive meget dårlige. Sådan have jeg det også. Og det er vildt fustrende.
Jeg havde tillige en anti tpo på 16000 på det tidspunkt. Altså dannede jeg vild mange antistoffer mod skjoldsbugkritlen..