Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Andre i dette forum med Alzheimers i det tidlige stadie?

Redigeret 15 juni, 2011, 09:24 i Alzheimers
Vi hører gerne fra andre, som har fået stillet diagnosen Prodromal Alzheimers, hvor tilstanden demens endnu ikke er indtruffet. Min kæreste på 60 har netop blevet konfronteret med denne diagnose, som fremkom efter et 6 måneder langt demens udredningsforløb på Rigshospitalet. Han er kun ramt på hukommelsen og måske evnen til at holde flere bolde i luften på én gang. Den prækliniske fase menes at begynde mindst 10 år før de første symptomer på demens dukker op. Vi kan således håbe på, at den intensive forskning i nye behandlingsmetoder mod Alzheimers vil resultere i en medicin, som kan kurere eller stabilisere mandens tilstand, inden den når at udvikle sig til egentlig demens. Han har fået tilbud om deltagelse i en forsøgsbehandling på Rigshospitalet og regner med at takke ja efter et informationsmøde i går. Jeg har ret forgæves søgt information på nettet, mest for at høre, hvordan hverdagen tegner sig for andre par, som pludselig bliver konfronteret med en foruroligende sygdom, der først vil sit fulde ansigt engang i en uvis fremtid. Jeg mødte min mand for ni måneder siden. Vi har valgt at indtage en optimistisk og positiv tilgang til problemstillingen, men begreber som planer og fælles drømme for fremtiden må uvægerlig træde i baggrunden for en skærpet evne til at leve i nuet.
Min kæreste er uddannet journalist og vi har sammen lavet en blog http://www.alzheimerspositiv.blogspot.com hvor man ligeledes er velkommen til at lægge en kommentar.
Log in eller Registrér for at kommentere.