Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp i samfundet til alkoholiker

Redigeret 16 juni, 2011, 17:11 i Alkohol
Hej Alle der læser dette

Jeg skriver dette indlæg fordi jeg er rystet over det danske system
er man syg og alkoholiker er der ingen hjælp at hente , kun hvis man
selv kan betale.

Jeg vil fortælle min historie kort

Jeg har en bror på 44 år, når han er ædru, som er sjældent er han den mest rare og hjælpsomme mand.

Han var ude for en ulykke som 20 årig og har været på pension siden, det
er da også fint man kan få pension som 20 årige og så bare passe sige selv.
Han begynder at drikke og han drikker voldsom når han drikker, flere uger i træk, uden mad kun alkohol, som regel øl, vi har haft kontakt til hans læge og kommune ad flere gange men der er ingen hjælp at få kun hvis han selv
møder op, men hvis man er så syg, at man bare skal prøve at overleve den ene dag efter den anden ude rus, hvor søren får man så kræfterne fra.

Vi tror på at han samtidig har en depression og evt. en skade på hjernen
men vi kan intet stille op i forhold til undersøgelser. hvis manden ikke selv vil.
bare for at tage de sidste 5 år. så har han været indlagt til afrusning ca. 55 gange tror jeg.

Siden oktober 2010 har han vel været ædru sammen lagt i 4-5 uger.
Nu er han så dårlig igen skider i bukserne lugter , ligner jeg ved ikke hvad og er indlagt til afrusning igen.

Vi har bare den sidste uge kontaktet hans egen læge 4 gange. og vagtlæge.
vi må tale med store ord for at der i det hele taget kommer en læge og tilser ham, og det er faktisk ikke noget de gider, kan man høre. når de så kommer er de der max 10 min tager ikke engang blodtrug, spørg bare om han vil ha hjælp til indlæggelse og køre igen, mange af vores læger i Danmark aner ikke var det er for ting en alkoholiker er op i mod, de anerkender det ikke som en sygdom, de aner ikke at der er meget medicin en alkoholiker ikke
må få, da det kan få dem til at drikke m.m..

Det korte i denne sage er , at jeg er rystet over et samfund som danmark ikke er kloger. vi har en af de største forbruger af alkohol i verden bladt unge mennesker, jeg fatter simpelhen ikke at der ikke er nogen der reagere, og prøver at lærer af tjele f.eks. det koster mange penge for et ophold der og mange skal have det 3-5 gange men mange hjælper det også på.
Jeg kan ikke forstår man ikke prøver at forbygge, i stedet for at nedbryde.

For min brors vedkommende tænk hvad det koster at sende ham konstant i afrusning i døgnet , og så er der ikke noget efter 6-7 dage. bare hjem og passe dig selv, ikke en der følger op på tingene og besøg ikke noget.
Tænk vi har godt 460 registreret alkoholiker i dk, tænk så på dem der ikke er registreret bare se dig omkring.

A´Det er ikke kun min egen bror jeg tænker på, jeg tænker på unge, nakomaner og alkoholiker der er ingen hjælp at få , måske når din lever står af er der.

Jeg er så gal og frustreret dem der sidder på komunen og skal videre formidle en misbruger aner jo ikke en dyt om det, man kan ikke tage det seriøst. det er først de sener år læger er begyndt at intereser sig for hvad det er der mangler i en alkoholikers hjerne.

Vi lukker kluber til unge for vi skal jo spare, så er det da også bedre at de kan løber rundt i byen og lave balade istedet for at ha det trygt og rart i en klub.
Nej vi vil ha problemer i danmark , her skal man ikke forbygge

Skulle der være nogen der har råd til hvor man kan få noget hjælp der vil noget, og der sker noget, må man gerne skrive. for jeg er ved at give op i vores fantastisk vældfærds system

Pas på jer selv og jeres fam. ingen andre gør

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Mange er desværre overladt til selv at gøre noget og finde ud af hvor de kan få hjælp, fint at du råber op på din brors vegne.
    Jeg véd at der findes foreninger eller lignende som tager sig af alkoholikere og deres pårørende.
    Umiddelbart kommer jeg til at tænke på AA: anonyme alkoholikere, de kender sikkert andre steder som kan hjælpe dig videre. God kamp - og bedring med din bror. Helle8
  • Indstillinger
    Hej Helle

    Tak for dit svar, vil prøve der måske man den vej kan få en besøgsven

    Det er uhyggeligt at der ingen hjælp er at få nogen steder i dk,
    jeg tænker ikke kun på min bror, for han er heldig, for havde han ikke os i familien , så tør jeg ikke tænke på hvad der kunne være sket, men vi har dsv. ikke råd til et længere varendee ophold, han skal mindst ha 3- 6 mdr.
    men det her er også for at andre skal komme ud af busken
    Det kan ikke være rigtig, der ikke er nogen der råber op om hvor farligt det
    er at drikke og tage stoffer, der er godt nok reklamer engang i mellem, men der burde virkelig være, meget meget mere på skoler, hvor tidligere narkomaner, eller alkoholiker kommer på besøge ofte i 7-10 klasse
    Vores samfund bliver jo fyldt med syge mennesker en dag , når der ikke forbygges, al se det i virkeligheden , hvad det gør ved deres krop og hjerne,
    lever m.m.. De tager ikke en reklame alovrligt, der er jo så meget reklame
    nej det virkelige liv burde de se, prøve at hjælpe gratis,hvor der er alkoholiker, kaffe stuer m.m.. Så de kan tænke over tingene , mange unge
    tænker slet ikke over konsekvensen ved at drikke, og mange unge har i mine øjne ikke et fornuftig forhold til alkohol. Men jeg kæmper videre og håber jeg en dag kan råbe samfundet op. Soester
  • Indstillinger
    Hej igen
    Det er mange gode idéer du har, jeg håber flere får gavn af dine indlæg. KH Helle8
  • Indstillinger
    Hej Søster

    Du har så meget ret i det, du skriver.
    Helt generelt er der i praksis ingen hjælp at få til at rejse sig igen, når man først er røget ned med flaget. Og for den sags skyld heller ingen hjælp til at forebygge, at man ryger ned.

    For mit eget vedkommende har jeg selv givet omkring 100.000 kr. for terapi - fortrinsvis betalt ud af sygedagpenge og banklån.

    Det er et velhavende men fattigt samfund, vi har fået.


    KH Helene
  • Indstillinger
    Hej måske i kan få en rødekors besøgsven. Her hvor jeg bor er der også mange alkoholikere. men de vil ikke have hjælp , de klare sig trods alt godt. og jeg lægger mærke til om de holder op med at være på gaden om dagen. de fleste er rare mennesker. De har også venner . fra gaden møder de andre alkoholiker og de mødes ved hinanden. og i byen. i vores by må de ikke sidde og drikke øl på bænkene i by midten. så de er væk nu. Det hjælper ikke kun med antibus. der er en grund bag ved der gør at de engang begyndte at drikke. og det krævere længere behandling. Hvis du vil høres skal du skrive til folketinget og håbe på de laver en ny lov . at mennesker ikke har lov til at ødelægge deres eget liv med alkohol og stoffer.
  • Indstillinger
    Når leveren "står af", så dør man.

    Underligt samfund vi lever i. En god bekendt fandt en dag en livløs mand i grøften. Ja, man kunne se han var en hjemløs, men han var uden bevidsthed.

    Der måtte tales med "store bogstaver" for at de ville sende en ambulance.

    Jeg er imod man tvinger nogen til en behandling, som de ikke ønsker, men helt lade dem sejle deres egen sø, i sygdomstilfælde, kan man da ikke.
  • Indstillinger
    kære alle

    tak for jeres svar og råd
    Det er dejligt at få lettet på låget igen
    Jeg er ved at sætte et brev sammen til folketinget og måske
    jeg også prøver med andre medier, jeg tænker ikke kun på mig selv
    men på alle de mennesker der er misbruger, der ikke kan se sig ud af deres
    egne problemer, så tænker jeg på hvor meget det har ødelagt i min egen
    familie , og tænker på at det er mange i samfundet der har det som os,
    der ikke kan gøre noget, jeg er dsv. ikke født kold og kynisk , så jeg kan ikke bare lukke af, for mange af de mennesker der er i misbrug har et fantastisk hjerte. og det er jo en sygdom, man vil bare ikke annerkende
    det i danmark, der skal så meget terapi til, og det er man nød til at være indlagt til, og det koster så mange penge.

    Der burde så bageefter være et udslusnings system til de der måtte have behovet.


    I feb. måned var jeg i kirke, efter sermonien skulle der være en koncert
    og det var mennesker fra blå kors der skulle spille, de var tidligere misbrugere, de satte sig til rette , de var meget nervøse, de havde intet liv i deres øjne ingen glød, de spillede så fantastiske , og hele kirken klappede,
    det var så fantastisk, at se hvor meget det betød for dem, i løbet af nul komma nul, lyste deres øjne og de spillede igen 2 sange. Jeg fik fuldstændig tårer i øjnene , for det var så fantastisk at se deres sejer og vej tilbage til
    livet. Jeg har bare så byd respekt for det arbejde mange frivillige ligger for
    at hjælpe andre på rette vej.

    Ja hved ikke hvorfor jeg fortæller det har vel behov for at få min mening ud

    Til alle jer der kæmper med jeres misbrug , kæmp videre råb kommuner op
    folketinget, måske man skulle lave en kæde og møde op tal stærk
    Det kan ikke være rigtig man ikke hjælper dem der ligger ned.

    Til jer pårørende, håber i har nogen at snakke med, det er så hårdt at gå med
    alle, godnat
  • Indstillinger
    kære alle

    tak for jeres svar og råd
    Det er dejligt at få lettet på låget igen
    Jeg er ved at sætte et brev sammen til folketinget og måske
    jeg også prøver med andre medier, jeg tænker ikke kun på mig selv
    men på alle de mennesker der er misbruger, der ikke kan se sig ud af deres
    egne problemer, så tænker jeg på hvor meget det har ødelagt i min egen
    familie , og tænker på at det er mange i samfundet der har det som os,
    der ikke kan gøre noget, jeg er dsv. ikke født kold og kynisk , så jeg kan ikke bare lukke af, for mange af de mennesker der er i misbrug har et fantastisk hjerte. og det er jo en sygdom, man vil bare ikke annerkende
    det i danmark, der skal så meget terapi til, og det er man nød til at være indlagt til, og det koster så mange penge.

    Der burde så bageefter være et udslusnings system til de der måtte have behovet.


    I feb. måned var jeg i kirke, efter sermonien skulle der være en koncert
    og det var mennesker fra blå kors der skulle spille, de var tidligere misbrugere, de satte sig til rette , de var meget nervøse, de havde intet liv i deres øjne ingen glød, de spillede så fantastiske , og hele kirken klappede,
    det var så fantastisk, at se hvor meget det betød for dem, i løbet af nul komma nul, lyste deres øjne og de spillede igen 2 sange. Jeg fik fuldstændig tårer i øjnene , for det var så fantastisk at se deres sejer og vej tilbage til
    livet. Jeg har bare så byd respekt for det arbejde mange frivillige ligger for
    at hjælpe andre på rette vej.

    Ja hved ikke hvorfor jeg fortæller det har vel behov for at få min mening ud

    Til alle jer der kæmper med jeres misbrug , kæmp videre råb kommuner op
    folketinget, måske man skulle lave en kæde og møde op tal stærk
    Det kan ikke være rigtig man ikke hjælper dem der ligger ned.

    Til jer pårørende, håber i har nogen at snakke med, det er så hårdt at gå med
    alle, godnat
Log in eller Registrér for at kommentere.