Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Endnu et emne om p-piller! dog ikke nogen glemt :-)

Redigeret 16 juni, 2011, 03:27 i Prævention
Hej :)
Jeg begyndte på p-piller for to måneder siden, og det hele har nu gået som det skulle. Jeg var godt klar over, at der vil komme bivirkninger, da jeg startede for nogle år tilbage, men fik det så elendigt af dem, at jeg stoppede. (var ikke mere end femten på dette tidspunkt.). Så her, fem år senere, besluttede jeg at det var tid til at prøve igen (selvom jeg egentlig ikke rigtig havde lyst pga. jeg huskede hvordan jeg havde det). Jeg har fået nogle piller, hvori der ikke er specielt meget hormon. Men jeg bliver ved med at have hovedpine, ondt i underlivet, kvalme, føle mig oppustet og ondt i brysterne. Det var så slemt i sidste måned, at jeg måtte tage en graviditetstest, haha :-). Jeg har aldrig rigtig haft lyst til at tage p-piller, da jeg ikke bryder mig om, at min krop bliver pillet ved på den måde, men jeg begyndte alligevel, i det mindste bare, så jeg kunne styre min menstruation lidt bedre (og pillerne har fjernet smerterne, meget!), så det er et plus.Men ærlig talt, så begyndte jeg mest pga. min mor og min kæreste. Men jeg ved snart ikke om det er det værd længere!

Så min tanke var, at det måske ligeså meget kan være min psyke der spiller ind, siden jeg får det dårligt, som det kan være pillerne?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hold da op... Hvordan i alverden kan de tillade sig at presse dig til at tage p-piller????? Helt ærligt!

    Se at smide de piller langt væk.
    Du får det elendigt af dem, og uanset om din psyke spiller ind eller ej, så har du en rigtig fornuftig indstilling i og med at du ikke ønsker at tage hormoner.
    I kan da bruge kondom! Og mht. din menstruation - er det rigtig slemt, må du tale med lægen om at få noget stærkere smertestillende end det man kan købe i håndkøb.

    Nu siger du til din kæreste, at alle de bivirkninger betyder, at din krop ikke kan tåle pillerne, og så holder du op med at tage dem, og I bruger kondom.

    Sørg for at I har kondomer liggende hos jer begge, og hav altid et par i din taske, så er I er forberedte når lysten griber jer.

    For at berolige dig selv, din kæreste og din mor kan du købe en fortrydelsespille du så har liggende i skuffen i tilfælde af at kondomet lige pludselig svigter. Det KAN jo ske at det springer eller falder af.
  • Indstillinger
    Det er rigtigt, der er jo andre præventionsmidler. Men jeg har aldrig rigtig kunne forholde mig til, at jeg skal til at pille ved kroppens natur. Synes det er rigtig trist på sin vis :)

    Men jeg regner stærkt med at stoppe med dem når pakken her er færdig, så jeg kan føle mig tilpas i min egen krop igen :D
  • Indstillinger
    Det er nu rart for en gangs skyld at læse om en ung pige, der ikke synes det er i orden at få sin krop styret af medicin.

    Mht., dine menstruationssmerter vil jeg foreslå dig at bede din læge om en henvisning til en fysioterapeut, der kan lære dig nogle gode afspændingsøvelser, du kan lave, når du får ondt.

    Langt de fleste smerter forstærkes ved at man spænder i musklerne, når det gør ondt, hvilket er en helt almindeligt reaktion, men man kan altså gøre noget ved det. Måske ikke smerterne forsvinder helt, men de kan nedbringes ret så meget, så stærke smertestillende piller kan undgås.
  • Indstillinger
    puuh, kender alt til problemet... jeg fik p-piller for smerterne og fordi ellers måtte jeg ikke se min kæreste (sagde hans mor, vi var 15), stoppede igen da jeg var 18, da jeg ikke længere så grund til at fylde min, i forvejen ikke så fertile krop med hormoner...
    og der gik da også 2 år inden min cyklus blev normal igen..

    mht smerterne, der tog jeg 2xipren + 2xpanodil 6xdagl for at holde smerterne nede.. det synes jeg heller ikke var holdbart, da jeg stadig måtte sygemelde mig med smerter trods de mange piller (som var anbefalet af lægen), så jeg fik nogle stærkere hos egen læge, på recept...
    der stod dog at man ikke skulle tage dem hvis man prøvede at blive gravid, så jeg var lidt betænklig ved at tage dem, da min kæreste og jeg da havde prøvet i 1½år at få barn.. men efter en cyklus hvor jeg tog de piller, som iøvrigt virkede super, blev jeg gravid og har nu den lækreste guldklump på 8 dage..

    mht prævention, så findes der jo også andre ting end p-piller... der er spiral, både med og uden hormon... lægerne anbefaler dog at man ikke får dem før man har født, men man kan altså godt få det alligevel..
    ellers så søg lidt på nettet, læs om diverse præventionsformer, der er så mega mange, så kan det være det er nemmere at vælge..
    men drop p-pillerne, de er jo tydeligvis ikke gode for dig.. og så snak med din læge om de smerter der..
  • Indstillinger
    Jeg vil bare lige indskyde en kommentar ang. spiral.

    Jeg fik selv en kobberspiral for ca. 4-5 måneder siden, og jeg fik at vide, at øgede menstruationssmerter samt øget blødning er en hyppig bivirkning.

    Jeg ville prøve det for at være beskyttet mod graviditet, da jeg ikke ønsker at tage hormoner der hindrer ægløsning.

    Jeg har aldrig haft de store problemer med menstruationssmerter, men efter at have fået den må jeg tage smertestillende og har stadig ondt - husker jeg ikke at tage pillerne før de andre holder op med at virke får jeg smerter så jeg ikke kan holde masken.

    Jeg har desuden øget ømhed ved ægløsning - så jeg også må tage piller en dags tid der - og er blevet mere følsom (på av-det-gør-ondt-måden) ved sex.
    Og så er der øget udflåd og ikke mindst lugt omkring ægløsning plus flere dage efter endt menstruation (nå ja, blødningen er også blevet kraftigere de første dage).
    Jeg har fået en tid til at få den fjernet om et par uger.

    Men altså; det er naturligvis ikke alle der får slemme bivirkninger, og den kostede kun 250 kr. på den præventionsklinik jeg fik den sat op på (hos min læge kostede den 500), så du kan vælge at give det et forsøg som jeg gjorde.

    Hormonspiralen skulle give færre bivirkninger - men så er der jo lige den detalje at den indeholder hormoner.
  • Indstillinger
    Jeg fortalte min kæreste igår, at jeg ville stoppe på p-pillerne, først var han en smule "hvad fanden...", indtil jeg spurgte ham om han vidste hvad de gjorde ved min krop. Det gjorde han ikke, så da jeg forklarede ham det, så var han helt overrasket over hvad de gjorde (på en negativ måde), og havde en smule forståelse for, hvorfor jeg er så frustreret over de piller, som jeg er :-) tusinde tak for jeres svar og erfaringer.
Log in eller Registrér for at kommentere.