Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Anal sex - hvad nu?

Redigeret 9 juli, 2011, 15:14 i Prævention
Mig og min kæreste startede forholdet med at finde ud af at en af os havde klamydia fra et tidligere forhold, men ingen af dem vi havde været sammen med før ville sige hvem det var - men de fik besked. Efter endt behandling er min kæreste blevet testet igen og denne gang var hun der med også jeg sluppet af med "det". Det var dejligt, meen nok om det, nu kommer mit egentlige spørgsmål, nu hvor vi begge er blevet testet (jeg med urinprøve, og hun hos en gynækolog.) Kan der så stadig være nogen sex sygdomme? Her tænker jeg på om vi nu kan dyrke analsex uden kondom? - Hun har før gjort det uden med sin eks, og han skulle havde været blebet tjekket og siger at han ikke fejler noget. Men da vi jo stadig ikke ved hvor vores klamydia infektion stammede fra, ved jeg ikke om jeg kan stole på "disse" teste.

Derfor for at opsumere kan man med fast partner godt have analsex uden kondom? - Hvis vi altså begge vasker os og ikke har sex i andre åbninger uden et bad?

Håber der kommer nogen gode svar (:

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, desværre er det meget risikabelt at have analsex uden kondom, fordi slimhinderne i endetarmen er så tynde, og dermed let bliver beskadigede.

    I realiteten kan i ikke smitte hinanden med noget, hvis i begge er raske :)

    Men i bør alligevel bruge kondom, også selvom i er i et fast forhold.
  • Indstillinger
    Iflg. sagens natur kan der være masser af colibakterier i endetarmen, og det er ikke en sexsygdom, men en fuldstændig naturlig forekomst i den del af kroppen.

    Du kan få en endog meget voldsom blærebetændelse ved smitte af disse colibakterier. Og - selv om du omhyggeligt skriver, at du ikke kommer op i skeden, vil jeg alligevel nævne, at hvis du alligevel gør det, så kan hun få en mindst lige så alvorlig underlivsbetændelse af det.


    Min mand og jeg vidste det ikke, men for et par år siden blev han meget syg, med høj, høj feber, følte det som om han tissede glasskår, og ved podning hos lægen blev der så konstateret colibakterier i hans urin, og som vi lige har hørt om nogle grøntsager fra Tyskland, så er sådan en infektion bestemt ikke til at spøge med.


    Det er dog ikke sikkert, det sker hver gang - men det er bestemt en risiko, der er til stede, hvorfor man altid bør bruge kondom ved analsex.

    I øvrigt - hvis I begge er blevet behandlet for klamydia, så har I det jo ikke mere, men hvis I vil være sikre, kan I jo lige få et tjek.
    Jeg kan ikke lige gennemskue, om det var din kæreste, der havde det, og hun blev behandlet, men ikke du? Hun kan jo have nået at smitte dig, inden hun blev behandlet, og så er I lige vidt. Hvis kun en af jer bliver behandlet, så kan I jo smitte frem og tilbage hele tiden.

    Hvis ingen af jer har det, kan I således heller ikke smitte hinanden med det igen.
  • Indstillinger
    Jeg forstår jeg ikke hvorfor I vil have analsex uden kondom men ikke vaginal sex...
    Ved analsex risikerer man jo at der er lidt afføring, og ud over at det set med mine øjne er ulækkert at få på pikken og under forhuden, så er der også propfyldt med bakterier.

    Nå, det var ikke det det drejede sig om:

    Sexsygdomme m.m. kan sagtens smitte ved analsex.

    En klamydiatest tester for klamydia. Ikke for noget som helst andet, så I må begge afsted og blive testet for de andre sygdomme hvis I vil være på den sikre side - hvilket jeg vil foreslå jer.

    Som lotte siger: Det lyder som om, at det kun er din kæreste der er blevet testet og behandlet. Du skal også testes! Og behandles hvis testen viser at du har det... Og har du det, skal hun også testes igen.

    I kan tage på en af de klinikker for sexsygdomme der findes http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=1523 eller til egen læge.
  • Indstillinger
    Vi har begge været under behandling, og da vi var i tvivl tjekkede min kæreste sig igen, og da hun 2 gang var hun uden noget.
    Så det er rart at være foruden.
    Vi bruger ikke kondom ved normal sex, men vi vil forsætte med analsex kan jeg hører på det hele. Mange tak for de gode og forstående svar (:
  • Indstillinger
    Som jeg forstod dit spørgsmål var det, om I kunne dyrke analsex uden kondom uden at skulle bekymre jer om kønssygdomme.

    Nej, det kan I som sagt ikke, når I ikke er blevet testet for andet end klamydia.

    Men I kan absolut heller ikke dyrke vaginalt samleje uden kondom uden at risikere at smitte hinanden med kønssygdomme.

    Så I bør begge blive testet for diverse kønssygdomme. Man kan jo sagtens have dem uden at mærke noget til dem.
  • Indstillinger
    Jeg fik taget en urinprøve, og blev der med testet for alt, det jeg gjorde var bare at aflevere den prøve hos lægen så regner med at jeg er fri for andet end den klamydia.

    Og det samme gælder min kæreste som også blev test med podning og urinprøve.

    Efter endt behandling, blev min kæreste igen tjekket og den
    her gang var der ikk noget.

    Så vi begge er raske.

    Undskyld det sene svar, har haft travlt og havde glemt mit brugernavn(store torsk).

    Så nu med de informationer er analsex stadig usikkert uden kondom.
    Eller vil det være nok at vaske penis bagefter for at fjerne evt. Bakterier?(:

    Tak endnu engang.
  • Indstillinger
    Jeg vil tro, at det at tisse og vaske penis umiddelbart efter vil reducere risikoen for infektioner på grund af bakterier i afføringen.

    Men at vaske beskytter IKKE mod sexsygdomme.

    Jeg vil fortsat opfordre til brug af kondom ved analsex.
  • Indstillinger
    Altså som der tidligere står i debatten så er der den naturlige forekomst af Coli-bakterier i tarmen :)
    Pas på med dem..
    Hvad jeg kan læse mig til, er i kun blevet testet med podning og urin prøve.
    Det er til dels også godt nok. Men nu kommer jeg jo i nogle lidt andre miljøer end i gør, og der ved jeg at mange ikke bruger gummi, fordi det mindsker følelsen. Og derfor er der andre sygdomme der også florerer.

    for at kunne være helt på den sikre side, bør i begge blive testet med blodprøve om i har HIV/AIDS eller Hepatitis B. Først der ville jeg sige at det var sikkert ikke at bruge gummi.

    Afhængigt af hvordan i dyrker anal sex, vil jeg foreslå altid et bad inden, og lige vaske et par centimeter oppe i endetarmen, så er chancen for at der er noget lidt mindre, men stadig ikke helt sikker.
  • Indstillinger
    Hej sex i endetarmen hos kvinder . skal man gøre mere forsigtig da der kan komme skader på de kvindelige indre kønsorganer. og hvis manden får colibakterier i urinrør kommer der let blærebetændelse. og får i lyst til alm samleje lige efter er der bakterie der kommer ind i kvinden. så tag kondom på men de kan godt springe ved anal sex så sørg for at str. passer.
Log in eller Registrér for at kommentere.