Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

9 mdr pige spiser ikke

Redigeret 8 november, 2011, 12:27 i Små børn
Hej
Vores datter er 9 mdr gammel, hun blev født 7 uger for tidligt.
Vi har det sidste stykke tid haft store problemer med at få hende til at spise. Først var det mest i dagtimerne, og så kunne vi få noget flaske mælk i hende om natten, men de sidste 7 dage er det helt utroligt så lidt mad hun har fået, og vi har heller ikke kunnet få hende til at drikke noget mælk om aftenen eller natten. Vi aner snart ikke vores levende råd.
Hun får kun mælk om natten og fast føde om dagen. Vi har prøvet alt, hun får tilbudt mange forskellige slags mad, også mad hun selv kan sidde og stoppe i munden samtidig med vi prøver at give hende noget, men intet virker. Hun sutter lidt på maden og spytter det så ud. Grød og mos vil hun slet ikke ha, hun drejer hovedet og brokker sig helt vildt. Hun begynder at brokke sig så snart hun får hagesmækken på. Hun har taget 400 gram på over 5 uger, men det er også den sidste uge det er blevet helt galt med at hun ikke vil spise. De sidste mange dage har hun fået maks 200 ml mælkeerstatning og maks 1 dl fast føde per døgn. Hun spiser 2-3 skefulde så vil hun ikke have mere,
Vi har haft snakket med vores sundhedsplejerske, men det fik vi ikke rigtigt noget ud af, og problemet er ikke blevet bedre.
Hun har ikke fået nogle tænder endnu, og i starten troede vi det var en tand på vej. Men nu har det stået på så længe og stadig ingen tand der er brudt igennem.
Vi er ved at være ret frustreret - hvad skal vi gøre eller hvem skal vi henvende os til?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, der findes godt nok en del "paphoveder" der af en eller anden grund har fået en uddannelse til sundhedsplejerske. Men ja - den slags findes jo i alle erhverv.

    Jeg vil foreslå dig, at du får en tid ved lægen og får undersøgt, om der rent faktisk er noget galt med jeres barn - og så skulle du måske bede om at få tilknyttet en anden sundhedsplejerske, der tager jeres problem seriøst.

    Men - I skal også tænke på, hvor meget "drama" I laver omkring spisesituationen. Har I prøvet at give hende noget mad på gulvet, hvor hun sidder med sit legetøj? Og nej - det er ikke hverken korrekt eller specielt hensigtsmæssigt på længere sigt, men hvis hun selv kan styre, hvornår hun putter noget i munden, uden I følger med og presser hende kan det jo være, hun får lyst til at spise. Hun kan sagtens mærke et stemningsskift hos jer, hvis I er oppe og køre af nervøsitet, hver gang hun skal have mad, og det i sig selv kan få hende til at vægre.
    Der er jo ingen sunde og raske børn, der sulter sig selv, så hvis spisesituationen og hendes vægring bliver gjort fuldstændigt uinteressant, så kan det jo være, der lige så stille glider noget ned. Sæt en tallerken med nogle små "godbidder" et sted, hvor hun selv kan kravle hen til det, og lad denne tallerken være en lige så almindelig ting som alle hendes andre legesager. Og - blæs så på den hagesmæk et stykke tid, eller lad hende have den på hele tiden.

    Men - som nævnt - få hende lige undersøgt ved lægen, så eventuel sygdom kan udelukkes.
  • Indstillinger
    Hej,

    Kom til lægen med det samme og find årsagen. Der helt sikkert en grund og den skal lægen nok finde til jer. Det behøver ikke være alvorligt, men I finder jo ikke ud af det ved blot at vente og bekymre jer.
    Bed også lægen om at følge op, så I sammen lægger en plan for den kommende tid, som sikrer, at jeres barn trives. Enten ved besøg af en (anden) sundhedsplejerske eller ved hyppige lægebesøg. Spørg lægen! Lykke til.

    Kh. karmacure
  • Indstillinger
    Hej,

    Vi har en datter på snart 1½ år. Hun har også haft perioder hvor hun ikke rigtig har villet spise.

    Jeg synes at I skal tage hende med til lægen - bare for lige at være sikre på, at der i hvert fald ikke er noget i vejen med hende.

    Så skal I tænke på, hvordan madsituationerne er: Spiser I alle sammen? Er det hyggeligt? Er I stressede? Presser I hende for meget?

    Børn mærker alting!! Hvis I "snyder" hende ved at putte noget i hendes mund, imens hun er uforberedt, så ødelægger I det hyggelige ved at spise.

    Vi fandt ud af, at vores datter spiste meget mere, hvis vi bare sad og snakkede og spiste vores egen mad, uden at "tjekke" hvor meget hun spiste.

    Når hun så ikke vil have mere, så er det ned på gulvet igen. Ligeså snart hun vender hovedet væk, skal I acceptere at hun er færdig. Det kan være VIRKELIG svært, når de kun har spist 1 teske mad, men det ER altså den bedste måde at gøre det på.

    I skal ikke gøre et for stort nummer ud af madsituationen. Som en anden skrev - ikke noget "drama".

    Vores datter har i perioder heller ikke spist ret meget mere end det jeres datter spiser. I de perioder har hun så sovet en hel del mere end normalt - oplever I det samme?

    Måske er det varmen? Tilbyder I hende nok at drikke? Herhjemme har vi lidt svært ved at få hende til at drikke nok af en kop. Hun får 200 ml tynd sukkerfri saftevand i sutteflasken - det ryger hurtigt indenbords. Bare det lige smager af lidt mere end vand! Ikke særlig korrekt - men det kan man ikke være altid :)

    Til sidst vil jeg lige sige, som min mor altid siger til mig: Kig på jeres datter. Har hun det godt? Er hun glad? Trives hun?

    Det er det vigtigste - så skal det med maden nok komme :)

    Johanne
  • Indstillinger
    Hej er jeres barn stor nok til at få vand at drikke . evt kold kogt vand . med lidt sukker. men nogle giver kamille the tynd. med sukker i sommervarmen . Prøv at lægge mærke til om det er varmt ude og inde . det sætter sulten i stå . men bliver normal tørstig. Har i prøvet at skifte sut på sutte flasken . men det kan godt være en tand. der ikke er kommet igennem . Hvis i er i tvivl en anden gang så vent ikke på sundhedsplejeske. tale i stedet med lægen. held og lykke
  • Indstillinger
    Hej

    Åh hvor jeg kender alt til jeres problem. Min søn er selv født 7 uger for tidligt og var kun 3 måneder da jeg opdagede at han ikke spiste noget. Jeg spurgt også min sundhedsplejeske til råds.....men fik intet. Jeg kontaktede hospitalet men de tog mig på ingen måde seriøst. Efter et halvt år fik vi tildelt en diætist, som egentlig kun vejede og målte vores søn.

    Jeg har selv tidligere skrevet et indlæg her på siden og fik mange rigtig rigtige gode råd. jeg fandt bl.a. ud af at børn der har fået sonde tit har disse problemer med at spise. Desværre kan jeg ikke komme med det gyldne råd. Vi kæmper stadig med maden og vægten. Min søn er 3 år og vejer ca. 13 kg Da han fik flaske fyldte vi den halvt op med fløde. og nu bliver alt mad tilsat ekstra fedt.
    Det er ganske forfærdeligt det i går igennem. Hold ud og der er lys forude. Og jeg ved at alle kommer med gode råd og man prøver og prøver, men der er ingen der forstå det i går igennem. www.praematur.dk kan måske også hjælpe dig. De hjalp mig til at forstå at i er ikke alene med jeres problem.
    Knus
  • Indstillinger
    Hej jo vi forstår godt det er svært for jer at jeres barn ikke trives. Jeg har set en udsendelse om børn fra england der ikke kunne lide mad og drikke og hvor børnene ikke spiste i nogle uger . men fik væske og blev tilbudt mad . indtil de selv efter nogle uger selv begyndte at spise rigtig mad. måske kan i finde noget om dem . og få redskaber til hvordan i kan takle problemet. der må være noget om for tidlig fødte børn . mødregruppe eller andet hvor i kunne få erfaring fra hinanden . ellers skulle i måske oprette sådan et sted. så i kan lære af hinanden. Jeres barn har ikke problemer med maven og fordøjelsen . Det havde mit barn . og jeg selv da jeg var barn. gå til jeres læge og bliv henvist til en privat børnelæge . som tager jer seriøs. og undersøger hvad det skyldes. de har ikke så travlt som på syghuset. held og lykke
  • Indstillinger
    en rigtig god ide med at gå til lægen og også stoppe med at tyge vis du gøre det
Log in eller Registrér for at kommentere.