Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Strålende smerter til balle, lår og læg

Redigeret 19 maj, 2014, 06:18 i Åben debat om smerter
Jeg er en mand på 27 år, der igennem 3-4 år nu har lidt af smerter i lænden. Første gang problemet opstod, kom det efter en lang togtur til Ungarn. Smerterne var meget intense og vedvarende, men var på det tidspunkt kun koncentreret omkring lænden, en smule trukket ud mod højre side. Siden har jeg haft problemet ca. hvert halve år, og smerterne er der i ca. 1½ måned. Smerterne kan blive så intense at jeg ikke kan gå.
De seneste gange problemet har været der, er de begyndt at stråle ned i benet, og når nu helt ned til læggen, det føles som om det snurrer/brænder i mine muskler.
Smerterne er meget intense, efter jeg har siddet på en stol i længere tid og derefter rejser mig. I denne situation er smerterne især store i min balle, og jeg halter i 4-5 minutter efter jeg har rejst mig. Jeg kan kompenserer en smule for dette, ved at læne mig til den ene side når jeg sidder, og derved lægge det meste af min vægt på min "raske" balle.
Jeg har været ved lægen flere gange, men jeg får blot en henvisning til en fys, som giver mig standart øvelser, hvilke ikke har den store effekt.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad dette kan skyldes, og hvilke øvelser der evt. kan hjælpe mig???

Jeg ved det kan lyde som en omgang pylder, men det skal siges at jeg bestemt ikke ser mig selv som pyldret, og mine omgivelser gør heller ikke.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Man kan blive holdt hen i årevis med henvisninger til fysioterapeut. Tiden er kommet, hvor du skal forlange en røntgenundersøgelse, noget siger mig, at du måske har nyresten.
  • Indstillinger
    Selvfølgelig skal alle muligheder undersøges, og det er desværre sådan, at det er en selv, der bliver nødt til at insistere.

    Jeg undres dog en smule over, at du får nogle "standard"-øvelser? En fysioterapeut går jo netop ind og fokuserer specifikt på det område, man har problemer i.

    Jeg spekulerer på, hvor flittig du egentligt er til at lave de øvelser, du har fået? Laver du de øvelser alle de gange, du har fået at vide, du skal gøre dem? Et du sikker på, du laver dem rigtigt? Det er nemlig ikke så nemt, hvorfor man gerne skal være sikker på, man er undervist rigtigt, og derfor bør have flere behandlinger hos fysioterapeuten.

    Selv har jeg også problemer med lænd og baller - og jeg vil prøve at beskrive en øvelse, der er god for mig. Jeg har fået at vide, at i mit tilfælde er det en muskel, der hedder Psoas, udtales "soas", der ikke er stærk nok. Du kan jo lige google det, der er nogle beskrivelser.

    Lig på ryggen på gulvet - enten op mod en væg, eller hav en hjælper, hvilket er det bedste. Bøj benene med fødderne i gulvet. Læg venstre ankel op på det højre knæ. Hjælperen - eller væggen - skubber nu den højre fod hen mod dig. Husk endelig at det skal være et lige skub, endelig ikke skævt. Din lænd må gerne lige akkurat være fri af gulvet, men ikke mere end et par cm. Du vil så opleve en ret voldsom udspænding over ballen, og det kan gøre noget ondt at få dette spændt ud, så det skal foregå langsomt og forsigtigt. Tænk på din vejrtrækning - dyb indåndning og ved udånding kan der trykkes lidt mere. Prøv at holde den ca. et minut.

    Gentag øvelsen med det modsatte ben. Hold en lille pause og gør hele øvelsen igen; du vil så erfare, at der skal skubbes lidt mere.

    Disse øvelser gentages tre-fire gange dagligt, og hvis det er det, der er problemet, vil du i løbet af kort tid opleve en mærkbar bedring, og efter en tid vil du kunne nøjes med en gang dagligt, men det tager tid - lang tid - at få musklen trænet op til, at du vil kunne ophøre med øvelserne.

    Lad mig høre, om dette giver en positiv effekt.
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 14 juni, 2011, 02:00
    Ja, det er korrekt lotte123.
    En god gang massage kan også lindre, men man må gøre øvelser hver dag. Hver eneste gang jeg svigter, jeg har lige haft en smertefri periode, så glemmer jeg det. For dælen da, hvor de smerter bare kommet igen med fornyet kraft.
    Iskias smerter har jeg også haft, massage hjælper, men øvelser slipper man ikke for.
  • Indstillinger
    Ja, jeg skal ikke gøre mig bedre - jeg er også et kvaj, når det ikke lige gør ondt - så "glemmer" jeg også mine øvelser.

    :-)
  • Indstillinger
    Hej Lotte jeg indrømmer da gerne at jeg ikke længere laver øvelserne så tit som i starten, og glemmer dem også oftere når jeg er i en smertefri periode. Det er vel kun naturligt.
    Jeg er ret sikker på at jeg laver øvelserne korrekt, da jeg har flere instruktør uddannelser bag mig, og derfor har en rimelig indsigt i hvordan sådanne øvelser skal laves.
    Det der undrer mig med hensyn til smerterne, er at de bliver stærkere og flytter sig længere ned i benet for hver gang smerteperiode.

    Jeg har nu læst godt og grundigt op på stoffet omkring lændesmerter, og synes at jeg kan finde stor genkendelse i symptomerne SI leddet kan give. Dog med undtagelse af at jeg har smerter ned i læggen, det er vist ikke typisk for SI led problemer. Men måske jeg skulle snakke med en kiropraktor og høre om han vil give mig ret i min antagelse.

    Tak for øvelsen i øvrigt, jeg vil starte men den fra i dag og se om det har nogen effekt.
  • Indstillinger
    Det er et meget karakteristisk billede for iskias, der beskrives her. Smerterne opstår efter en lang togtur, hvor patienten har siddet meget ned. Dette udvikler såkaldte triggerpunkter (muskelspændinger) i ballemuskulaturen. Da ballemusklerne anvendes under almindelig gang, kan almindelig gang udløse smerter og være forhindret af smerter. Smerterne kommer, når de involverede muskler anvendes.
    Desuden kommer der smerter, når man sidder på de involverede muskler i bagdelen.
    Fysioterapi kan være en brugbar behandlingsform til behandling af iskias (afhænger dog af behandleren), strækøvelser kan også anvendes, hvor ballemusklerne udspændes. Akupunktur er en anden meget effektiv behandlingsform, men afhænger igen af behandleren. Du kan læse mere om hvad iskias skyldes, og hvordan det behandles på hjemmesiden her: http://laege-akupunktur-aarhus.dk/hvad- ... vi/iskias/
  • Indstillinger
    Jeg er en mand på 44 år der gennem de sidste måneder har døjet med præcis de samme smerter i ballen, baglår og læg, især når jeg har siddet ned i længere tid og rejser mig op igen. Jeg har gået til fysioterapeut 8 gange og lavet øvelser uden mærkbare forbedringer. Jeg vil bare høre om du er blevet klogere på hvad dine smerter skyldes og om du evt. Har fundet opskriften på at få dem til at forsvinde.
  • Indstillinger
    Kender også problemet. Jeg er 54 år og holder det væk med daglige yoga øvelser og jævnlige massage behandlinger. Desuden sørger jeg for at gå en tur i min middagspause, da jeg har stille sidende arbejde. Min massør bruger olie til at massere mig i, men ud over det, bruger hun en varmebalsam fra Alkymea på særligt udsatte steder. Det hjælper meget. Med hensyn til læger og behandlings systemet, var jeg så heldig at få min læge til at henvise mig til scanning. Resultatatet var ikke overraskende, at jeg havde begyndende stadier til slid gigt. Men ikke noget som medførte akut indlæggelse eller operations anvisninger. Så min vej ud af det har været daglige yoga øvelser, specielt gavnlige for lænd og sæde samt jævnlige massage behandlinger. Både yoga og især massage er iøvrigt yderst behageligt.

    Med venlig hilsen 3Martin
Log in eller Registrér for at kommentere.