Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min kæreste har manglende lyst til sex

Redigeret 16 juli, 2011, 18:51 i Mandlige sexproblemer
Kære medlemmer,

Min kæreste og jeg har været sammen i fire år, hvorefter vi gik fra hinanden og var ikke sammen i godt et halvt år. Nu er vi begyndt at være kærester igen og har været det i et halvt år.
Problemet er, at min kæreste meget sjælldent har lyst til sex. Det skal her siges, at han er 23 år gammel, arbejder meget og er generelt ikke særlig god til at vise sine følelser overfor mig. Vi har snakket meget åbent om problemet, om hvordan det får mig til at føle, hvad JEG kan gøre anderledes, hvad VI kan gøre anderledes osv osv osv. Jeg beder ham sige direkte, om jeg kan gøre noget anderledes men han siger altid, at det ikke er mig der er problemet, og at han inderligt ikke ved, hvorfor hans lyst til sex er så lav.

Når jeg endelig er helt opløst af gråd fortæller han mig, at det er mig, han vil være sammen med og at han elsker mig.

Hvordan skal jeg tolke hans ord og handlinger? Skal jeg tro, at vi er et overstået kapitel eller er det virkelig et oprigtigt problem, som han ikke ved, hvordan han skal håndtere?
Hjælp kære medlemmer. Jeg elsker ham så inderligt højt, men jeg kan ikke fortsætte på denne måde.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg vil ikke sige så meget før du besvarer nedenstående spørgsmål - da jeg vil kunne forholde mig til den egentlige situation i stedet for at sidde og gisne :)

    Hvad er "mangelende sexlyst" i dine øjne? Hvor sjældent har I sex?
    Hvordan har jeres sexliv været tidligere? Altså har det ændret sig?
  • Indstillinger
    I starten af begge vores forhold gik vi til den, men det sidste år vi var sammen er ligesom nu, hvor jeg faktisk ikke kan huske, hvornår jeg sidst har været tæt på min kæreste. Vi snakker omkring tre uger siden.
  • Indstillinger
    Kære Medlem

    Du skriver, at din kæreste arbejder meget og generelt ikke er særlig god til at vise sine følelser overofr dig. Jeg tror, der kan være en sammenhæng mellem tingene.

    For de fleste er sex en måde at udtrykke sine følelser på. Hvis man har det svært med følelser kan det også være svært at rumme den nærhed og intimitet, der så kommer frem, når man har sex.
    Nogle mennesker flygter fra deres følelser på forskellig vis. Nogen drikker eller tager stoffer, nogen bliver motions-freaks eller begraver sig i en computer. Men det er også ganske almindeligt at flygte ind i arbejdet.
    Så ved at undgå sex og arbejde meget er han garanteret, at han ikke kommer i kontakt med følelser, han ikke kan håndtere.

    Så jeg tror, at din kæreste fortæller dig sandheden, når han siger, at hans manglende sexlyst ikke har noget med dig at gøre og at han ikke ved, hvorfor han har så lidt lyst til sex. Jeg tror, det er et oprigtigt problem, som han ikke aner, hvad han skal stille op med. For årsagen til det ligger i det ubevidste.

    Han er ikke så gammel endnu, så mange ting kan nå at forandre sig. Men forandringer sker ikke af sig selv. Jeg tror, at han vil have gavn af at få professionel hjælp til at komme i kontakt med sine egne følelser.
    Det er, hvad jeg tror. Men det er fuldstændigt underordnet, hvad andre tror, hvis ikke han selv mærker behovet. At arbejde med sig selv og sine følelser, skal være et behov, der kommer indefra - det kan på ingen måder fremtvinges af andre, tværtimod.


    KH Helene
  • Indstillinger
    Tak.

    Det undrer mig lidt at han har haft rigeligt lyst i starten af jeres forhold... Men måske forelskelsen har skubbet ham ud over sin normale grænse.

    I kan tale med en sexolog eller anden terapeut, men jeg tror først og fremmest at det er nødvendigt at han kommer til bunds i hvad årsagen er til at han har så svært ved at udtrykke sig kærligt over for dig - både fysisk og i tale.

    Han siger, at det er dig han vil være sammen med. Det kan sagtens være rigtigt, selvom du måske kan få følelsen af noget andet, når han ikke har lyst til sex med dig.

    Det her er et stort problem, og jeres forhold kommer - efter min overbevisning - ikke til at holde i det lange løb, hvis ikke I kommer hinanden i møde her.
    Så: Vil du/I det her, så må I (eller til en start han) søge hjælp.

    Nu kender jeg jo ikke jeres holdning til sådan noget, men der er også mulighed for at du får en sexpartner ved siden af. Altså efter aftale med din kæreste. Det kunne fx være en I i fællesskab fandt på et datingsite og mødtes med, så din kæreste også kender vedkommende.
  • Indstillinger
    Folk er jo forskellige og man prøver at løse problemerne, som man bedst kan. Jeg tror dog, at det er de færreste, der har lyst til at involvere en 3. part bare til at dyrke sex med. Efter min mening lyder det meget følelsesmæssigt usundt og i det her tilfælde, vil jeg på det kraftigste fraråde at forsøge.

    Hvis kærestens problem er, at han har svært ved at rumme nærhed og intimitet (fordi det vækker nogle sårbare følelser), så vil det gøre det 1000 gange sværere, hvis der kommer en 3. part ind i billedet. For så bliver følelserne (som han i forvejen ikke kan komme i kontakt med og ikke kan udtrykke) for alvor komplicerede og endnu sværere at håndtere.

    Han skal jo (formentligt) netop lære at have tillid og turde give slip. Det får man ialtfald ikke, hvis man ved, at kæresten har sex med en anden.

    KH Helene
  • Indstillinger
    Du har ret, Helene.
  • Indstillinger
    Det med en ekstra partner... Flere partnere... gruppesex... partner bytte og hvad der nu kan findes på.. Det er ikke noget for det besværlige forhold som man vil redde...
    Det er noget for de som har en fænomenalt sexliv og parforhold
    Eller for de som har et elendigt sexliv og parforhold og vil have det helt ødelagt...
Log in eller Registrér for at kommentere.