Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Motion og forkølelse farligt?

Redigeret 9 juni, 2011, 06:39 i Motion
Jeg er bosiddende i Sverige og er igennem de sidste par år blevet opmærksom på, at svenskerne er MEGET påpasselige med IKKE at dyrke motion, når de har bare den mindste tendens til forkølelse og ondt i halsen.
Det er risikoen for at få infektion i hjertemuskulaturen som er problemet, hvilket jo faktisk også er alvorligt nok. Jeg har bare aldrig hørt om det i Danmark, og har måske lidt tendens til at synes, det er at overreagere lige voldsomt nok.

Nu står jeg her og skal cykle 100 km i Tjejvättern på lørdag. Har trænet til det igennem hele foråret og det er 1. led i den svenske pigeklassiker som skal gennemføres indenfor et år. Jeg har ligget i sengen med virus fra søndag til onsdag og det er først i dag torsdag jeg kan holde mig fra sengen. Jeg er blevet testet for både streptokokker og infektioner tirsdag og der er ingenting. Dvs. det er ren og skær virus med snue og lidt hosten.
Jeg vil bare så gerne gennemføre det løb, men kan det virkelig være så skadeligt at køre med lidt forkølelse i kroppen? - er der nogen der her hørt om, at man bare IKKE må motionere når man er lidt sløj?
Venligst hende der bare gerne vil gennemføre

Kommentarer

  • Indstillinger
    Her er noget jeg aldrig har tænkt over. Jeg er nok også lidt doven og gad slet ikke dyrke motion, hvis jeg var dårlig.

    Men jeg læste lidt om det og det ser jo ud til at passe. Når man er sløj er immunforsvaret ikke på toppen. Dyrker man alligevel motion skal der bruges ekstra "krudt" af immunforsvaret og sygdommen kan trække længere ud.


    http://www.dr.dk/sundhed/dinsundhed/Mot ... 5208_1.htm

    Jeg kan desværre ikke hjælpe med et rigtigt svar. Måske andre kan.
Log in eller Registrér for at kommentere.