Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ritalin

Redigeret 14 november, 2011, 14:27 i Studerende og unge
Jeg har fået både imipramin, cipralex og zyprexa uden jeg dog har fået det bedre og er stadig nedtrykt og det gør det svært for mig at koncentrere mig og er meget træt hele tiden. Jeg har så fået ritalin den sidste 2 uger 10 mg. om morgenen. Det hjælper og jeg kan mærke at jeg bliver glædere og ikke er så træt hele tiden. Min psykiater sagde dog at han syntes vi skulle stoppe efter pakningen 30 stk., da han ikke var så meget for det, og at han ikke ville kunne argumentere overfor lægemiddelstyrelsen(for at få tilskud) at jeg skulle have det.
Mit spørgsmål er om Ritalin ikke kan bruges til at behandle depression, når de andre midler ikke virker?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej! Så vidt jeg kan se så er det ved ta være et godt stykke tid siden at du har skrevet dit indlæg så håber du har fået svar andetsteds i mellemtiden :)

    Ritalin bruges ikke til at behandle depression nej.. Ritalin giver man enten til folk med ADHD eller folk med narkolepsi (hvis du ikke har hørt om den før, så kan jeg fortælle at det er en sygdom hvor man spontant falder i søvn, nogle i mere eller mindre grad, eller simpelthen ikke kan holde koncentrationen). Det er to vidt forskellige sygdomme og ritalinen virker modsat ved hver af sygdommene. Det får folk med ADHD til at falde lidt ned og folk med narkolepsi til at vågne op, blive mere friske.

    Har du fået diagnosen depressiv?

    håber du har fået hjælp! :)
Log in eller Registrér for at kommentere.